SMC´s bankursers framtid?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
:) Du är nära nu, men iiiiinte riktigt där än:

SHK - tidigare en steg 1-4 med ett särskilt välkommen till sporthojar
BKK - tidigare en steg 1-4 med ett rungande välkommen till alla hojtyper

Dessa två antikviteter heter nu Avancerad kurs (AK) steg 1-4. Ja nästan överallt - Skåne kör någon egen variant, tror jag...

SMC Sport är nytt: Steg 5 - licenskurs och Steg 6 - träning för licensinnehavare.

Comprende?

För säkerhets skull bifogas en länk till SMC School, där allt framstår som glasklart (menyn till vänster).

Och känn Dig för allt i världen inte ensam i förvirringen. Inom SMC finns många som inte heller har riktigt örnkoll på detta, minst sagt:)

Gillar inte riktigt dina lokarasistiska påhopp:D...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Varför är det så himla fel? Vad har du hakat upp dig på?

Körde bkk steg 2 mellan grupp på lördagen blev kvar där ett pass innan förflyttning till steg4 snabb grupp ordnades.
Viss t i steg 1,2 kanske inga värmare behövs, Men börjar man köra snabb grupp och piloterna cruisar runt i allt mellan 1.17-1.25 tider så är det ju högaktuellt med däck som klarar detta tempo 15 varv i sträck.

Att halka runt på ett på pilot road 2ct då hade ju orsakat många olyckor.
Att man sedan kan köpa på sig skurna slicks för fickpengar av raceputtarna skadar ju inte direkt.

Det har ingenting med dig att göra, även om du är inblandad i diskusionen.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
:) Du är nära nu, men iiiiinte riktigt där än:

SHK - tidigare en steg 1-4 med ett särskilt välkommen till sporthojar
BKK - tidigare en steg 1-4 med ett rungande välkommen till alla hojtyper

Dessa två antikviteter heter nu Avancerad kurs (AK) steg 1-4. Ja nästan överallt - Skåne kör någon egen variant, tror jag...

SMC Sport är nytt: Steg 5 - licenskurs och Steg 6 - träning för licensinnehavare.

Comprende?

För säkerhets skull bifogas en länk till SMC School, där allt framstår som glasklart (menyn till vänster).

Och känn Dig för allt i världen inte ensam i förvirringen. Inom SMC finns många som inte heller har riktigt örnkoll på detta, minst sagt:)


Fan vad ni rör till det:4skrika

Så AK är ett gott och blandat 1-4.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
:tummenupp Där är vi överens med stort Ö - rörigt som sjutton blir det:3freak

Då tar vi begreppet BKK (detta är djupa och grumliga vatten, någon annan får gärna korrigera):mattias

BKK - betydde Broms och KurvKurs. I hela landet. Utom i Skåne. Där hette - och heter det nog fortfarande - BKK. Som betyder Bättre KörKunskap. Hänger Du med än?

Och enligt Skånes hemsida - Finns även SHK kvar:yoparty

Alltså - det som i resten av distrikten (vad jag vet) heter Avancerad Kurs idag.:död

Ergo - beroende på vem Du pratar med om steg 1-4 på storbana kan det heta Broms och Kurvkurs, Bättre KörKunskap, BKK, SportHojsKurs, SHK, Avancerad Kurs eller AK!

Så - vi kan lugnt enas om att Du hittat en liten "spricka i rustningen" - budskapet kunde vara tydligare...:brinnerup

Men BKK är fortfarande BKK:va Fan vad ni rör till det:4skrika
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Man kan ju göra klart att slicks och däckvärmare hör INTE hemma på en BKK kurs. Det borde vara alldeles uppenbart.

...

Dom åker ut på banan informationen som givits är att man måste köra ett par varv så man får temp i däcken, men detta är ju inget för Sture som vet om att hans däck är 80grader, nu ska rullen vridas!

Eller så skruvar man ner nivån av spekulerande ett par snäpp och ser hur det ser ut i verkligheten.

På SMC kurser finns inte någon "grön" grupp på exakt samma sätt som på en bandag.

Bara för att man är med på sin första kursdag behöver man inte köra i den långsammaste gruppen.

Det vanligaste är att det finns lugn grupp, medel grupp och snabb grupp. Ibland är det uppdelat på fyra olika grupper.

Däremot är det vanligaste upplägget att man börjar på utbildning steg 1 och sedan går vidare till steg 2, 3, 4 i tur och ordning. Eller går om ett steg om man vill.

Väl ute på banan så kör inte alla deltagare i samma steg. Man kan köra steg 1 i lugn eller medelgruppen. Ibland även i snabb grupp.

Oavsett om du har slicks eller inte så går första två varven under gulflagg och omkörningsförbud, instruktör i täten för varje grupp för att dämpa tempot.

Har man förståelse för hur sina däck fungerar och kör med hänsyn till övriga deltagare på övningsbanan är det inte så stora problem. Vad skulle lösningen vara, kräva enhetsdäck för att få vara deltagare på en kurs? Jag ser ofta hojar på gatan utrustade med mönstrat gatgodkänt rejsgummi som kräver mer värme än mina dunlop gp racer endurance slicks som är mer "track day" gummi än rejsgummi.

Ser inte heller någon anledning att klanka ner på Mojja för att han skriver att han slutat krasha sedan han började köra på slicks. Har man bättre grepp i däcken så har man mer marginal ifall man klantar sig, och ju sämre man är på att köra desto större risk att man behöver den extra marginalen trots att man är långt ifrån det tempo som däcken egentligen klarar av.

På det 50-tal kursdagar jag hunnit närvara på som deltagare eller instruktör har jag inte sett att speciellt många deltagare kör med däcksvärmare och slicks. Och jag skulle tippa på att dom som gör det kör i steg 4 och snabbaste gruppen, i ett tempo där däcken fungerar bra.
 

dukka

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Holm
Hoj
2011 Aprilia RSV4-R APRC, 2006 Ducati S2R 1000
Varför är det så himla fel? Vad har du hakat upp dig på?

Körde bkk steg 2 mellan grupp på lördagen blev kvar där ett pass innan förflyttning till steg4 snabb grupp ordnades.
Viss t i steg 1,2 kanske inga värmare behövs, Men börjar man köra snabb grupp och piloterna cruisar runt i allt mellan 1.17-1.25 tider så är det ju högaktuellt med däck som klarar detta tempo 15 varv i sträck.

Att halka runt på ett på pilot road 2ct då hade ju orsakat många olyckor.
Att man sedan kan köpa på sig skurna slicks för fickpengar av raceputtarna skadar ju inte direkt.

Det är ju samma sak här. Har alla samma däcktyp så äre ju inget problem. Men kör en del med slicks o värmare och andra inte så blir det stor temposkillnad. Antar att du även då har med dig extra fälgpar som du kan ha med regndäck till? Eller?

Sista kursen jag gick med SMC nere på knutstorp så stod det helt klart i anmälan att man INTE fick ha slicks och däckvärmare, man fick däremot ha krashkåpor så länge hojen var inreggad. Så det som är lite konstigt här är ju att det verkar vara olika reglemente vid olika tillfällen?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det är ju samma sak här. Har alla samma däcktyp så äre ju inget problem. Men kör en del med slicks o värmare och andra inte så blir det stor temposkillnad. Antar att du även då har med dig extra fälgpar som du kan ha med regndäck till? Eller?

Sista kursen jag gick med SMC nere på knutstorp så stod det helt klart i anmälan att man INTE fick ha slicks och däckvärmare, man fick däremot ha krashkåpor så länge hojen var inreggad. Så det som är lite konstigt här är ju att det verkar vara olika reglemente vid olika tillfällen?

SMC består av olika distrikt som har friheten att erbjuda kurser med egna regelverk. Ett annat exempel är SMC Stockholm som kör ett par kurser varje år där man gått ifrån strukturen med steg 1-4 utan alla deltagare kör motsvarande steg 4 under en tvådagarskurs. Slicks eller inte slicks på kurs diskuteras en hel del inom SMC. Jag tycker det är viktigast att däcken är runda och fungerar för den som har dom monterade på sin MC.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Eller så skruvar man ner nivån av spekulerande ett par snäpp och ser hur det ser ut i verkligheten.

På SMC kurser finns inte någon "grön" grupp på exakt samma sätt som på en bandag.

Bara för att man är med på sin första kursdag behöver man inte köra i den långsammaste gruppen.

Det vanligaste är att det finns lugn grupp, medel grupp och snabb grupp. Ibland är det uppdelat på fyra olika grupper.

Däremot är det vanligaste upplägget att man börjar på utbildning steg 1 och sedan går vidare till steg 2, 3, 4 i tur och ordning. Eller går om ett steg om man vill.

Väl ute på banan så kör inte alla deltagare i samma steg. Man kan köra steg 1 i lugn eller medelgruppen. Ibland även i snabb grupp.

Oavsett om du har slicks eller inte så går första två varven under gulflagg och omkörningsförbud, instruktör i täten för varje grupp för att dämpa tempot.

Har man förståelse för hur sina däck fungerar och kör med hänsyn till övriga deltagare på övningsbanan är det inte så stora problem. Vad skulle lösningen vara, kräva enhetsdäck för att få vara deltagare på en kurs? Jag ser ofta hojar på gatan utrustade med mönstrat gatgodkänt rejsgummi som kräver mer värme än mina dunlop gp racer endurance slicks som är mer "track day" gummi än rejsgummi.

Ser inte heller någon anledning att klanka ner på Mojja för att han skriver att han slutat krasha sedan han började köra på slicks. Har man bättre grepp i däcken så har man mer marginal ifall man klantar sig, och ju sämre man är på att köra desto större risk att man behöver den extra marginalen trots att man är långt ifrån det tempo som däcken egentligen klarar av.

På det 50-tal kursdagar jag hunnit närvara på som deltagare eller instruktör har jag inte sett att speciellt många deltagare kör med däcksvärmare och slicks. Och jag skulle tippa på att dom som gör det kör i steg 4 och snabbaste gruppen, i ett tempo där däcken fungerar bra.

Nu är ju slicks egentligen bara ett sidospår av vad tråden egentligen var till för, ber Mojja om ursäkt om jag gick med pjäxorna på.

Men av ren nyfikenhet och utan baktankar.

Vad händer om tex jag blir torpederad av en hoj med slicks och en anal försäkringshandläggare börjar ifrågasätta gatlegalheten med den hojen?

Godkända däck har ju en påverkan för försäkringen vid olyckor..
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det är ju samma sak här. Har alla samma däcktyp så äre ju inget problem. Men kör en del med slicks o värmare och andra inte så blir det stor temposkillnad. Antar att du även då har med dig extra fälgpar som du kan ha med regndäck till? Eller?

Sista kursen jag gick med SMC nere på knutstorp så stod det helt klart i anmälan att man INTE fick ha slicks och däckvärmare, man fick däremot ha krashkåpor så länge hojen var inreggad. Så det som är lite konstigt här är ju att det verkar vara olika reglemente vid olika tillfällen?

Det är olika beroende på vilken del av SMC som håller i det. Väst, riks, syd...

Det är bra att man testar olika upplägg då det går att utvärdera fördelar och nackdelar men jag håller med om att det är förvirrande som deltagare.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nu är ju slicks egentligen bara ett sidospår av vad tråden egentligen var till för, ber Mojja om ursäkt om jag gick med pjäxorna på.

Men av ren nyfikenhet och utan baktankar.

Vad händer om tex jag blir torpederad av en hoj med slicks och en anal försäkringshandläggare börjar ifrågasätta gatlegalheten med den hojen?

Godkända däck har ju en påverkan för försäkringen vid olyckor..

De svenska försäkringsbolagen godkänner att försäkringen gäller på SMC:s kurser. Hojen med slicks är godkänd och har blivit besiktad av SMC instruktör. Så det scenariot ser jag inte som något problem.

Något jag däremot funderar på är vad som gäller när vi har deltagare från andra länder. Kommer deras försäkring att gälla om något händer?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gillar inte riktigt dina lokarasistiska påhopp:D

Jag viker mig gärna om jag har fel i fakta. jag fick info att det numera heter 1-4 och 5-6 och det var därför dom hamnade innom parentes. så du säger att 1-4 är samma sak som 5-6 eller missupfattar jag dig:va

Skit samma jag TYCKER ändå det är fel att gå ut med värmda slicks på en "BKK".

Nu har du fått det förklarat 4-5 ggr och fattar fortfarande inte :7peta

BKK = SHK = Steg 1-4

SMC Sport = Licenskurs/-träning = Steg 5-6


Get it?

Lite dumt att va så mästrande medan du har fel månne!?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Rörande påkörningsrisk kokar vi nog soppa på en spik. Varje pass börjar med minst två varv där det görs diverse övningar och då det råder omkörningsförbud. Så däcken har mindre betydelse efter de varven:)

Din fråga - Du kommer att få ersättning. Försäkringsbolagen har, vad jag vet, aldrig nekat att ersätta en olyckshändelse på en sådan grund. De litar tydligen på att vi själva åtgärdar problemet om och när det uppstår.

Det skrivs ju rapport som skickas in centralt över varje händelse, och av den statistiken finns, som jag förstått det, inget samband som tyder på att en blandning av slicks, DOT och gatdäck i samma pass skulle utgöra ökad risk.

Vad händer om tex jag blir torpederad av en hoj med slicks och en anal försäkringshandläggare börjar ifrågasätta gatlegalheten med den hojen?

Godkända däck har ju en påverkan för försäkringen vid olyckor..
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nu har du fått det förklarat 4-5 ggr och fattar fortfarande inte :7peta

BKK = SHK = Steg 1-4

SMC Sport = Licenskurs/-träning = Steg 5-6


Get it?

Lite dumt att va så mästrande medan du har fel månne!?

Ge dig tid att läsa lite innan du blir skitarg....
Jag har fått det förklarat och det är fan inte lätt då det är olika landet över.

Vad är det du inte fattar???? Att jag inte har samma åsikt som dig eller.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Det är humor att SMC-instruktörer blir ifrågasatta då de förklarar hur det ligger till med alla kurser.

Nu ska jag som utomstående sammanfatta: :mattias

BKK = SHK = AK = steg 1-4 (här gäller försäkringar)

SMC Sport = Steg 5-6 (här gäller inte försäkringar då det är Licenskurs (steg 5) och Licensträning (Steg 6))

Capisce?
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Det verkar ju som om det finns en framtid för oss iallafall då eller?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Fan vad ni rör till det:4skrika

JA...

(tyvärr, kollade just på svmc.se/school och jag noterar att webben är anpassad till den delvisa frihet som finns i en så stor organisation)..

I dom gode gamla dagar för typ 6 år sedan började SMC med Sporthojskurser - riktat till Sporthojer - syfte att minska andelen av sporthojer i dödsolyckorna. En flong ny instruktörskår utbildades, vart så gott som alla kom från Sporthojskollektivet.

Steg utbildningen kom till, inte utan besvär; 1: MC´n (gassa, svänga, bromsa), 2: Vägen (navigera/titta, svänga) 3: Människan/Föraren (kontrollera överlevnads reaktioner, mera blick, sitta) och 4: Deltageren analyserar sin egen körning. I alla steg är det instruktörens uppgift att få till en tanke process om risk medvet och beteende i trafiken.

Parallellt med detta tillkom state of the art California Superbike School (som endast hade deltagare nog i 2 år), och det som växte mest var / är kurser på Gokartbanor.

Projektet med Sporthojer lyckades, andelen av sporthojer i dödsolyckor halverades.
Självfallet hade/har hojåkare på annat än sporthojer också behov / lust för utbildning. SMC, ska vara till för alla.

Efter ett par år och några demokratiska diskussioner (det är SMCs medlem som styr), beslöts att SMC ska ha två instruktörs kategorier; Grund Instruktörer och Avancerade Instruktörer. Den första kategori jobbar på grus, avrostningar och gokartbanor. Avancerade instruktörer på banor och kravet på sporthoj slopades, så även krav om instruktörens "hastighet".
Sedan har vissa steg kurser marknadsförts i "gamla termer" dvs Sporthoj eller Bättra Kör Kunskap / Broms Kurv Kurs - fast det beslöts att det var "Avancerade Kurser". Innehållet är i princip samma – fast det skiljer aningen på sittställning på scooter/custom/sporthoj, etc..

Tempot på en kurs sätts av deltagerna´s kunskaper. I början ku en kurs med "BMW Klubben" ha högra tempo än t. ex. en sporthojs kurs (sorry, men så var det!). Vi ser ibland att långsam grupp på en kurs kan hålla samma tempo som snabb på en annan kurs. På dom flesta kurser kan vi t. ex. ha steg 1 eller 2 även i snabb grupp. Det är dock enstaka distrikt som inte vill detta.


Jag hör ofta att man vill köra med SMC för det är ordning och reda, lugnt och tryggt, man får köra i eget tempo – oavset om det är snabbt eller långsamt.


Men, vi så att flera väljer att köra steg 4 igen och igen – och man lämnar det SMC kan ge, som ska öka marginaler i trafik. Dessa deltagare, har ett högt tempo, och ställer stora krav på den ideella instruktör, som ofta i dessa tempo grupper inte kan hantera vanligt deltager antal. (=ekonomisk elände). Vi fick sålunda ha en spär på antal deltagare till steg 4. På helgens kurs valde flera steg 4 folk, då att anmälda sig till lägra steg för att få plats – vilket i sin tur kan ge ger o-ordning när det är större antal!


SMC SPORT bildades för att ge denna steg 4 förare kategori ett enkelt sätt att pröva på MC Sport, och även under idrott utövningen ha försäkring via Sporten, dvs licens från Svemo. Jag hoppas personligen att SMC vill investera mera i detta, med flera sport körningar under 2013…

6 år senare, dvs idag - är SMC SCHOOL växt till en enorm kursverksamhet som med 800 ideella som producerar 15.000 deltager platser på en säsong. Och med en ekonomi som inte ger vinst, är det självfallet en utmaning, att ha samma utbildningsnivå och attityd av ideella eldsjälar överallt i hela Sverige på en stuts!


Jag har inte fått årets incident statistik, eftersom den inte är klar. Men, TS har sannolikt inte rätt i hans postulat om ökat antal incidenter – min uppfattning är tvärtom. Men, det är korrekt att vi tog tag i saken under helgen – när vi så några incidenter som ganska enkelt kändes som brist på förståelse för det mål som är med null incidenter..
 

#46

HMCK`s BanGeneral
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki ZX10 Husaberg 570, Yamaha XV 1600 Wildstar, Kina-Minimoto 50cc x 2
Intressant fokusering på sista dagarna på Gelleråsen och deras AI/resurs-pass :D

Jag personligen skiter faktiskt fullkomligt i hur det ser ut när de/ni har egna pass att köra av er i. Tycker till och med att de/ni kan vara värda att få lite egen träning/lek/whatever. Kanske är det tveksamt med försäkringarnas vara eller inte vara om det bombas på, men men.

Något jag däremot upplever som lite mer illa är att få en instruktör som verkar fokuserad på att sätta nya personliga tider UNDER de pass jag har betalat för att köra en steg 4 kurs med förhoppningen att få lika mycket övningar, feedback och hjälp som tidigare kurser. Har mycket svårt att se hur en instruktör som ligger och pressar ska kunna hålla koll på oss deltagare samtidigt (jmf med att vi ska köra 70% för att kunna öva)

Är inte ett dugg intresserad av att höra att min instruktör körde 1.xx för att jaga ikapp oss osv. eller att han sänkte sitt pers. med x.x sekunder det här passet. Det här kan man tyvärr inte uppleva som något annat än total skenhelighet när man som deltagare uppmanas att sänka tempot för att göra sina övningar :D.

Det här är dock en engångsföreteelse för mig, har annars oftast haft kanoninstruktörer som alltid hittat på bra övningar och feedback/hjälp, och kommer köra fler gånger med SMC.

Hej!
Jag hoppas att du skriver ner detta i din utvärdering av din instruktör!
Som TL för dessa dagar så vill jag veta hur "mina" instruktörer skött sig, så jag i framtiden = nästa säsong vet vilka jag ska låta jobba på mina kurser och vad vi kan förbättra!!
Tack på förhand TL Per
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
JA...

I dom gode gamla dagar för typ 6 år sedan började SMC med Sporthojskurser - riktat till Sporthojer - syfte att minska andelen av sporthojer i dödsolyckorna. En flong ny instruktörskår utbildades, vart så gott som alla kom från Sporthojskollektivet

ursäkta OT. men jag kikade nyligen på när jag började köra med er och it doesn't add up ;)

2003-2004 startades sporthojsprojektet. 2005 på storbana med SMC väst officiellt. Detta enligt era egna anteckningar från möten. Men jag har anteckningar från 2004 redan att jag körde med er på storbana med sporthojsinriktning? Tror det var Kinnekulle... Kan detta stämma eller har jag snurrat till något? Pilotprojekt eller inofficiellt test 2004?
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
VBK;5646965[/QUOTE skrev:
Vad händer om tex jag blir torpederad av en hoj med slicks och en anal försäkringshandläggare börjar ifrågasätta gatlegalheten med den hojen?
..

Alla bolag har set SMC:s Råd & Riktlinjer, vart krav på MC:n är definierat, och där är t. ex. slicks och craskåpor Ok.

Det är olika beroende på vilken del av SMC som håller i det. Väst, riks, syd...

Det är bra att man testar olika upplägg då det går att utvärdera fördelar och nackdelar men jag håller med om att det är förvirrande som deltagare.

Ja, du kan ha rätt att det är bra att testa olika.
Fast det är också ett himlans postyr att sitta centralt på en riksorganisation, om verksamheten blir för spretig!

..
Något jag däremot funderar på är vad som gäller när vi har deltagare från andra länder. Kommer deras försäkring att gälla om något händer?

Trafikförsäkring är ett krav. Länderna har reglerings system sins emellan. Det fungerar i praxis, vett jag av erfarenhet.

Nu har du fått det förklarat 4-5 ggr och fattar fortfarande inte :7peta
Lite dumt att va så mästrande medan du har fel månne!?

Du får ta en lugnande tablett eller två. Jag förstår VBK inte är med på vagnen - det är olikheter på flera ställen inom SMC, så frågorna är korrekta - Jag sku ha ställd samma.

Det är humor att SMC-instruktörer blir ifrågasatta då de förklarar hur det ligger till med alla kurser.

Capisce?

JA :tummenupp


Nu ska jag släcka på kansliet, kliva på hojen och njuta av regnet - tror jag skitar i att värma däcken... (i kväll är det inte frost i Borlänge..)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
ursäkta OT. men jag kikade nyligen på när jag började köra med er och it doesn't add up ;)

2003-2004 startades sporthojsprojektet. 2005 på storbana med SMC väst officiellt. Detta enligt era egna anteckningar från möten. Men jag har anteckningar från 2004 redan att jag körde med er på storbana med sporthojsinriktning? Tror det var Kinnekulle...

Jag är gammal, trött, senil, dansk och kan absolut ha fel nått år eller två..

Hursom helst tycker jag det har växt fort, väldig fort..
Det är ganska få bolag som växer personal styrkan och verksamheten så mycket på så kort tid - Google och Facebook undantagit..

Nu snor jag tråden lite..
Dengång, var det nästan inga sporthojsfolk som var med i SMC.
Idag utgör sporthojer 5% av Mc kollektivet (det är nya siffror) och det är 16.001 sporthojsfolk med i SMC.
Till sammanlikning är custom 27% av MC kollektivet och 16.000 av dessa är med i SMC.

Jag är glad att vi som kom från sporthoj, lyckades att ändra så radikalt - på en så stor organisation..
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top