Snorhalt E18 Arninge - Sthlm, båda riktningar

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
Ujujuj... Vilka dårar... Testar inte vägverkar sakerna innan dom smörjar ner en hel gata? Rätt sjuk logik, varför lägga ner en massa pengar på att det ska sluta damma? Låt det damma för fan... Lite damm har väl ingen dött! Eller menar dom att det blir halt av alla småpartiklar?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ujujuj... Vilka dårar... Testar inte vägverkar sakerna innan dom smörjar ner en hel gata? Rätt sjuk logik, varför lägga ner en massa pengar på att det ska sluta damma? Låt det damma för fan... Lite damm har väl ingen dött! Eller menar dom att det blir halt av alla småpartiklar?

Nej inte halt av partiklarna, men folk dör / blir sjuka på grund av någon partikel i vägdammet kallad PM 10 som dubbdäcken river upp.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Svängde av Bergshamra mot E4:an ikväll. Högerkurvan var snorhal. Som tur var körde jag bil och inte hoj denna gång. Fick ett duktigt släpp! Hade jag kört hoj hade jag sannolikt gått omkull...
Vägverket är ju för underbara... Är det inte stödgrus i kanterna på vägarna (som såklart kommer upp på vägen) så är det några andra konstiga påfund. Skulle inte förvåna mig om det här ett sätt i ledet att spara pengar. Billigare än att sopa vägarna kanske...?

Gå in här och lämna era synpunkter till Vägverket, det har jag gjort.
http://www.vv.se/templates/page3____12003.aspx
 
Last edited:

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
Vägverket är mycket väl medvetna om detta och vad som kan göras för att mildra halkan. Så ni som vurpar på detta, ge er på VV!


http://www.vv.se/filer/210/regeringsuppdrag_slitagepartiklar.pdf
En annan nackdel med CMA som har förts fram är medlets eventuella negativa
effekter på friktion. Ihs (2004) undersökte förändring i friktion efter att en lösning med
25 % CMA (40 g m-2) spridits på en 200 m lång teststräcka. Direkt efter spridning av
CMA-lösningen sjunker friktionen momentant, men ökar allteftersom upptorkning sker.
Vid helt torra förhållanden har friktionen återfått sina höga värden inom 20 minuter. En
av de viktigaste slutsatserna är att ju fler gånger CMA sprids på kort tid, desto mer
sjunker friktionen. Normalt sett utgör CMA inget problem ur ett friktionsperspektiv,
men mycket stora mängder kan leda till halka. Som jämförelse kan det nämnas att
spridning av vanlig saltlösning (NaCl) knappt sänker friktionen alls (Ihs, 2004).
Studien ovan utfördes under sommarförhållanden med en lufttemperatur runt 20 °C.
CMA-lösningen spreds också med ”dysor”, dvs. en ramp med spridningsmunstycken.
Spridningen blir jämt fördelad med denna metod men är inte representativ eftersom den
vanligaste metoden för spridning är med tallriksspridare. Samma typ av undersökning
som beskrivs ovan upprepades därför med både tallriksspridare och dysor av Ihs (2006)
under verkliga vinterförhållanden (2-3 °C). Resultaten av denna studie stämmer väl
överens med de från föregående undersökning; friktionen sjunker direkt efter utläggning
av CMA. Hur stor sänkningen blir beror på utspridd mängd, och längden på effekten
beror på väderförhållandet. Jämfört med tidigare mätningar krävdes betydligt mindre
mängder CMA för att åstadkomma en stor sänkning av friktionen. Under
vinterförhållanden tyder resultaten på att redan så små mängder CMA som 10 g m-2 kan
sänka friktionen till 0,5.
Friktionssänkningen var betydligt större när CMA spreds med tallriksspridare än
med dysor. Med tanke på att en stor friktionssänkning kan ske redan vid relativt små
mängder uttrycker Ihs (2006) oro över om det är möjligt att ha kontroll över utspridd
mängd CMA när tallriksspridare används.
 

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Nu så
Man upphör inte att förvånas, vägverket som skall ha hand om att vägarna är i gott skick häller ut ngt som gör vägarna hala; fantastiskt.
Det bästa är ju att man inte sätter upp skyltar som varnar för halka.
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Man upphör inte att förvånas, vägverket som skall ha hand om att vägarna är i gott skick häller ut ngt som gör vägarna hala; fantastiskt.
Det bästa är ju att man inte sätter upp skyltar som varnar för halka.

skumt att dom inte har gjort det.
Det måste dom ju göra iallafall när det gäller grus o dom inte har sopat känns ju som det borde vara samma... får kika me farsan
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
Man upphör inte att förvånas, vägverket som skall ha hand om att vägarna är i gott skick häller ut ngt som gör vägarna hala; fantastiskt.
Det bästa är ju att man inte sätter upp skyltar som varnar för halka.

sen om någon 2 hjuling går omkull så skylls det på föraren som kört som fan, fast det då igentligen är VV fel,,undrar hur många sådana olyckor som händer?:huvet jag blir så in h-vete förbannad!!!!!!!!!
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Det känns bra att vi ska få betala för dom skadekostnader "vi" generar.


:huvet !"#¤%&/()=??=)(/&%¤#"! :huvet



Varför ingår inte motorcyklister i nollvisionen?
Varför sätter dom inte upp skyltar, det är ju skitlätt gjort. Jag skulle inte klaga på snabelbilslagningar, magnesiumhalka eller oljegrus om dom skyltade.

Jag mailade vv förra året då jag var jäkligt nära diket på vänster sida efter en fin bredsladd på snabelbilsbearbetad länsväg. Frågan var varför dom inte skyltat och varför dom använder sig av snabelmetoden.
Svaret blev att dom hade grusat så lite (på så få ställen) att det inte var nödvändigt med skyltar och att metoden var kostnadseffektiv.
- Nehe, hur många grusfläckar behövs för att köra omkull då? 5-6 på raken eller..?

Jag polisanmälde även ärendet, men polisen förstod knappt vad jag pratade om.

Jag vill göra någon form av motdemonstration, nån som har tips?
 

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Ort
Såtenäs
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Vägverket är mycket väl medvetna om detta och vad som kan göras för att mildra halkan. Så ni som vurpar på detta, ge er på VV!


http://www.vv.se/filer/210/regeringsuppdrag_slitagepartiklar.pdf

Helt sjuk läsning! Jag skumma igenom pdfen och gjorde för skojs skull en ordsökning (Ctrl+f) på mc och motorcykel.
Inte ett ord om detta! Att ignorera motorcykliser helt när de är medvetna om att det blir halt är ju absurt!
Skrev genast ett argt påpekande om detta på vv:s hemsida.

28 april ska det väl demonstreras över hela landet för motorcyklisters vara eller icke vara.
Det här är ju en klockren punkt att trycka på då med!

Ps. Jag reagerade oxå på att det var slirigt och mörkare asfalt på vissa ställen men körde tackolov bil då.Ds
 

English Bloke

Re-living the 80's
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 1986, Yamaha RD350LC 1982, Triumph Bonneville 1969, etc. etc.
Mailade DN om problemet och mupparna på VV. Har inte hört något eller sätt att de skrivit något. Kanske bra om fler mailar.
 

no_fear_23

it´s must sucks to ride like you!!
Gick med
8 Apr 2007
Ort
hemma
Hoj
zx10r -07
ja jag åkte där i onsdags på väg till sveavägen helt jävla livsfarligt vill jag säga!!!skulle gasa lite ur kurvan i höjd med mörby fick för fan åka speedway hojj men det är ju kul bara men vet om det!!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top