Steampunk

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har en liten sidofascination för steampunk, framförallt visuellt, och när jag såg den här lägenheten:

http://www.bitrebels.com/lifestyle/manhattan-steampunk-apartment-now-up-for-grabs/

häromdagen blev jag lite sugen på att hitta lite kul steampunk-prylar att inreda med.

Nån annan som kanske är djupare i träsket än jag? Finns det svenska eller europeiska webshoppar som pysslar med sånt eller är det självtillverkning som gäller?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Upplys oss om vad det är.

Typ gamla dykarklockor?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Steampunk är tufft, men det är nog egenbygge som gäller.

Visst finns det massproducerade steampunkgrejor att köpa med det kostar nog skjortan om det inte ska vara taiwanesisk hårdplast...

Jag gillar också steampunk, men det känns lite som att man måste gå all in på den idén
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Steampunk är tufft, men det är nog egenbygge som gäller.

Visst finns det massproducerade steampunkgrejor att köpa med det kostar nog skjortan om det inte ska vara taiwanesisk hårdplast...

Jag gillar också steampunk, men det känns lite som att man måste gå all in på den idén

Ja, där får man gå all in tror jag oxå... men man får nog räkna med att torska pengar om man vill sälja lyan när man tröttnat.. Om man inte återställer det till det normala då, förståss... Det är nog en mikroskopisk del, som väljer att ha det så hemma...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du kan nog hämta mycket inspiration från Star Wars..... speciellt de senare filmerna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För mig är steampunk mycket mässing,läder och trä och elektronik är mycket nixitubes och rör i en postapokalyptisk blandning av skrotnisse och mad max.

Man behöver kanske inte gå "all in" på den fasta inredningen i bostaden, även om ett rostrfritt kylskåp inte stämmer helt 100%

Men TV, stereo, klockor och dator, samt prydnadsgrejorna kan man ju köra steam, men
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Stempunkmasker är iof jävligt coola!
 

Bifogat

  • Steampunk-mask.jpg
    Steampunk-mask.jpg
    86.4 KB · Visningar: 87
  • RP2-6.jpg
    RP2-6.jpg
    71.1 KB · Visningar: 80
  • Steampunk-mask_02.jpg
    Steampunk-mask_02.jpg
    31.6 KB · Visningar: 163
  • Steampunk-mask_03.jpg
    Steampunk-mask_03.jpg
    107.7 KB · Visningar: 909

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det är ju coolt. Emellertid har jag svårt att förstå inredningen i lägenheten i länken. En massa form förvisso men var håller funktionen hus? Öppna dörrar med pneumatik, tända lyset med en verkligt elektromekanisk brytare, vrida soffan mha en kuggväxel för att komma åt förvaringsutrymmen. Sånt är fränt. Lite Nautilus-känsla om man så vill.

Mässing och koppar FTW.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Steampunk kom in i bilden på tidigt 80-tal och som det hörs på namnet anspelar det på ångdrift, 1800-talet ur ett Sci-Fi perspektiv. Mycket inspiration har hämtats från bland andra Jules Verne.

För övrigt så tycker jag att steampunk ska hålla funktion. Dvs att man bygger/bygger om något "funktionellt" med steampunk-utseende. T ex en LCD med tillhörande tangentbord.

Och för att hålla sig till MC så tycker jag Stellan Egelands Esox Lucius passar bra in i steampunk.

seservice_esox_29a.jpg


Några andra steampunk-hojar.

blackwidow_front.jpg


steampunk-2dmotorcycles-2d1.jpg


steampunk-2dmotorcycles-2d4.jpg


steampunk-2dmotorcycles-2d5.jpg
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Känns väldigt Fallout..

Var på vippen att säga detsamma.

Ja Fallout fast innan kollapsen så att säga... ;)

Själv är jag mer för det lite mer viktorianska snarare än det postapokalyptiska så men det ska vara mässing, koppar, mörkt trä, synlig mekanik och smarta lösningar.

Det verkar som det blir att tillverka själv, hittade överdelen till en gammal mässingslykta på tippen idag (nej, jag var där och slängde saker i samband med en flytt, inte för att leta grejer ;) ) som jag tänkte sätta en stor glödlampa i. Får se hur seriöst det blir, det är ändå en hyresrätt vi bor i... ;)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top