Stora Mellanösterntråden

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att Israel ligger på ett maximalt dåligt ställe har naturligtvis med konflikten att göra.
Tycker fortfarande det är konstigt att du inte förstår det.
Var föreslår du att man skulle lagt Israel, on inte ett område folket har sitt ursprung och fortfarande lever i stor utsträckning?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det går alltid att hitta en äldre oförätt att skylla på, speciellt i flera tusen år gamla sagoböcker...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att Israel ligger på ett maximalt dåligt ställe har naturligtvis med konflikten att göra.
Tycker fortfarande det är konstigt att du inte förstår det.
Ok, ja för mig är det självklart att i det fall det skall finnas en judisk stat så är Israel det självklara valet. Har du andra förslag och om Israel inte skall vara judiskt, vad skall det då vara?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ok, ja för mig är det självklart att i det fall det skall finnas en judisk stat så är Israel det självklara valet. Har du andra förslag och om Israel inte skall vara judiskt, vad skall det då vara?
För att vara dig så tycker jag frågorna är ovanligt korkade faktiskt (vilket verkligen inte brukar vara fallet) så jag vet inte riktigt vad du är ute efter här?
Vilket av mina inlägg fick dig att tro att jag tycker att Israel inte ska vara judiskt?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För att vara dig så tycker jag frågorna är ovanligt korkade faktiskt (vilket verkligen inte brukar vara fallet) så jag vet inte riktigt vad du är ute efter här?
Vilket av mina inlägg fick dig att tro att jag tycker att Israel inte ska vara judiskt?

Det var tråkigt att jag inte verkar lika begåvad som vanligt (...) men du skrev ordagrant "Det kan möjligen vara den sämsta platsen att placera en judisk stat...".
Detta har av mig, bland annat, tolkats också ordagrant, dvs att det är en dålig plats att placera en judisk stat. Detta föranleder naturligtvis frågor om vart staten skulle placerats på ett bättre sätt och vad som istället skulle hända med den plats som då inte blev judisk stat.
Så det hade varit väldigt intressant att se vad du tycker om, alternativt om du vill förtydliga vad du menar.
Tack på förhand.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det var tråkigt att jag inte verkar lika begåvad som vanligt (...) men du skrev ordagrant "Det kan möjligen vara den sämsta platsen att placera en judisk stat...".
Detta har av mig, bland annat, tolkats också ordagrant, dvs att det är en dålig plats att placera en judisk stat. Detta föranleder naturligtvis frågor om vart staten skulle placerats på ett bättre sätt och vad som istället skulle hända med den plats som då inte blev judisk stat.
Så det hade varit väldigt intressant att se vad du tycker om, alternativt om du vill förtydliga vad du menar.
Tack på förhand.
Israel ligger där det ligger.
Det är ett konstaterande att det placerades mitt bland sina värsta fiender, som dessutom var motståndare till förslaget redan innan, och hör därför naturligtvis till komplexiteten på konflikten.
Man behöver inte vara någon Einstein för att inse det.
Om det ligger på maximalt dåligt ställe måste det ju finnas bätte ställen?
Eller skulle vi sett till att judarna förblev ett statslöst folk?
Återigen, det ligger där det ligger.
Halmgubben i fråga två känns inte riktigt som dig Ulvhamne.
Var skrev jag att judarna skulle förbli ett statslöst folk?

Vill ni prompt ha någon fantasiplats om var det istället borde ha legat så kan ni väl hitta på någon själva.
Även om jag inte tror att någon hittepå plats för var Israel skulle ha legat i en annan verklighet tillför något till tråden.

Nu har vi den verklighet vi har, Israel ligger där det ligger, mitt bland sina värsta fiender.
Det jag vill är att människorna i Israel, Palestina och runt omkring ska få gå fritt på gatorna utan att behöva oroa sig för våld av olika slag.

Något jag vill gällande alla människor i världen.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Israel ligger där det ligger.
Det är ett konstaterande att det placerades mitt bland sina värsta fiender, som dessutom var motståndare till förslaget redan innan, och hör därför naturligtvis till komplexiteten på konflikten.
Man behöver inte vara någon Einstein för att inse det.

Återigen, det ligger där det ligger.

Vill ni prompt ha någon fantasiplats om var det istället borde ha legat så kan ni väl hitta på någon själva.
Även om jag inte tror att någon hittepå plats för var Israel skulle ha legat i en annan verklighet tillför något till tråden.

Nu har vi den verklighet vi har, Israel ligger där det ligger, mitt bland sina värsta fiender.
Vi frågade inte var det ligger, utan om din åsikt vad som skulle vara det bästa alternativet. Du antydde ju att nuvarande plats var sämsta möjliga, då måste du ju också ha tankar på bättre alternativ?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vi frågade inte var det ligger, utan om din åsikt vad som skulle vara det bästa alternativet. Du antydde ju att nuvarande plats var sämsta möjliga, då måste du ju också ha tankar på bättre alternativ?
FYI. Jag redigerade mitt inlägg efter ditt svar här.

Var frågade du om det bästa alternativet?
Hittar inget sånt i dina inlägg.
Du frågade om platser i 42 och 48 och lade sen in en riktig halmgubbe.

Jag konstaterade att det ligger (nästan)maximalt illa för att skapa konflikter.
Någon som alla(nästan) inser.
Varför måste jag ha ett bättre förslag, Israel ligger där det ligger och verkligheten är som den är.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
FYI. Jag redigerade mitt inlägg efter ditt svar här.

Var frågade du om det bästa alternativet?
Hittar inget sånt i dina inlägg.
Du frågade om platser i 42 och 48 och lade sen in en riktig halmgubbe.

Jag konstaterade att det ligger (nästan)maximalt illa för att skapa konflikter.
Någon som alla(nästan) inser.
Varför måste jag ha ett bättre förslag, Israel ligger där det ligger och verkligheten är som den är.
Du måste inte, det är väl helt upp till dig men när du säger maximalt dåligt måste det ju finnas alternativ, och utan att bedöma alternativen är ju det uttalandet helt utan värde.
Och i inlägg 48 kan du se ytterligare alternativ förutom platser, om du nu vill argumentera i den riktningen.
Och jag sa inte bästa, jag sa bättre. Det är en ganska stor skillnad mellan bästa och bättre än sämsta möjliga.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du måste inte, det är väl helt upp till dig men när du säger maximalt dåligt måste det ju finnas alternativ, och utan att bedöma alternativen är ju det uttalandet helt utan värde.
Och i inlägg 48 kan du se ytterligare alternativ förutom platser, om du nu vill argumentera i den riktningen.
Och jag sa inte bästa, jag sa bättre. Det är en ganska stor skillnad mellan bästa och bättre än sämsta möjliga.
Så vilka platser tycker du är bättre resp sämre i fantasin?
Börja du så kan jag säga om jag tycker dom är bra eller dåliga.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så vilka platser tycker du är bättre resp sämre i fantasin?
Börja du så kan jag säga om jag tycker dom är bra eller dåliga.
Nej, det var du som tyckte att det var sämsta möjliga, du får gärna förklara det. Gärna med vad du sätter det i relation till.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det går väl att tycka att det ligger på ett dåligt ställe utan att ha förslag på bättre ställe?
Det går utmärkt, men då är ju åsikten skenbart ogrundad och inte till mycket värde för andra i en diskussion.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fredspriset för mellanösternkonflikten gick till:

Palestina_fredspris.png
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nej, det var du som tyckte att det var sämsta möjliga, du får gärna förklara det. Gärna med vad du sätter det i relation till.
Map på omgivande fiender.
Borde ha framgått av 30.
Vad trodde du annars?
Möjlighet att bygga golfbanor?
(För att fortsätta på halmgubbe-spåret.)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Map på omgivande fiender.
Borde ha framgått av 30.
Vad trodde du annars?
Jag undrade, därför frågade jag.
Så, det är samtidigt bästa möjliga plats att skapa ett land åt folket eftersom att det är där de historiskt har sitt ursprung och det fanns en mängd av dem fast bosatta där?

Möjlighet att bygga golfbanor?
(För att fortsätta på halmgubbe-spåret.)
Ja, du verkar gilla halmgubbar.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top