Stora Mellanösterntråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, men så vet jag, av att ha ögnat igenom otaliga vetenskapstidskrifter, att mellanöstern är "civilisationens vagga". Samt med alla dessa arkeologiska och arkitektoniska rester med fantastiska byggnadsverk och 'underverk', typ skrift och andra små kluriga uppfinningar mm. , dom borde ju ligga ljusår före resten av världen. Istället kör dom runt på gamla mopeder, kameler, 50 år gamla Toyotor och Mercedesar, och bombar varandra så där lagom mycket för att den andra sidan ska kunna hämnas sen. Dom verkar ju inte ens vilja döda varandra på riktigt allvar?
Grekland, Kina, Mellanöstern och andra har varit framstående. Sedan kom romarriket och efter det har väst varit överlägset, möjligen med undantag av Japan. Just nu förstörs vår civilisation fort och när Kina fått en hundra år till på sig att bli av med sin efterblivenhet kommer de ha världsdominans säkert lika länge som vi haft det, dvs 2500-3000 år, tror jag. 🙂
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det där var starkt. Fasen alltså, men spontant känner jag att .. jag nog ser fram emot det. Synd att man bara lever så kort som vi gör. Man vill ju se framtiden med allt spännande som händer.
Det som är nedslående är att ingen annan civilisation haft både räckvidd och förmåga att kontrollera, förtrycka, hela jorden. Det kommer Kina ha
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, och vi hjälper dom på traven ju, men all teknisk kompetens vi outsourcat åt dom för billigare tillverkning. Vår lathet är vår dumhet, och i slutändan också vårt fall.
Det fortsätter ju, det dräller av dem på universitetet och företag. Det är helt ofattbart att halva Karolinska består av kinesiska spioner och vi tycker det är lite kul bara. Dumplings är ju gott och det är ju coolt i Chinatown liksom.

Ännu en sak att tacka Folkpartiet för.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Iran är ett u-land, detta är som om Sverige anföll Israel, dvs ett skämt. Har Iran flygplan? Gamla ryska?
De har väl ett gäng F-4, F-5, F7, F14, en grupp Su-24, några MiG-29s, . Så mest gammalt skräp, fast de ska väl börja få Su-35 av Ryssland nu med, men fan vet om Ryssland har några att avvara egentligen. De amerikanska planen har antagligen kannibaliserats för att kunna hålla dem flygande eftersom att USA inte vill skicka några reservdelar av någon underlig anledning.

Det finns en rolig historia om hur en amerikansk pilot smög sig på några Iranska F-4 (tror jag det var) som var ute och flög där de inte skulle vara, kollade in bestyckningen och lade sig jämsides och sa typ "Hej grabbar, om ni inte flyger hem så måste jag skjuta ner er" till dem. :hihi
Tvivlar på att Iran har så mycket att sätta emot i luften om det nu verkligen blir krig...
Men Iran verkar ha lite kalla fötter för vidare eskalering:

Surt sa räven.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Grekland, Kina, Mellanöstern och andra har varit framstående. Sedan kom romarriket och efter det har väst varit överlägset, möjligen med undantag av Japan. Just nu förstörs vår civilisation fort och när Kina fått en hundra år till på sig att bli av med sin efterblivenhet kommer de ha världsdominans säkert lika länge som vi haft det, dvs 2500-3000 år, tror jag. 🙂
Kina behöver lösa sitt problem med befolkningskraschen innan de kan ge sig på att storma världen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kina behöver lösa sitt problem med befolkningskraschen innan de kan ge sig på att storma världen.
Maybe yes, maybe no

De har en 100-års plan, USA har käbbel med två olämpliga presidenter och svag nationell harmoni, på grund av de haft mycket FolkpartieT.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Maybe yes, maybe no

De har en 100-års plan, USA har käbbel med två olämpliga presidenter och svag nationell harmoni, på grund av de haft mycket FolkpartieT.
Kina har mer problem än hela västvärlden tillsammans, är det något gammalt imperie man ska vara orolig för att det nog Indien, men de tenderar att sköta sig hyfsat mot omvärlden iaf.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Indier, eller rättare sagt pakistanier, ibland bangladeshare, dom kan jag i alla fall identifiera mig med. Riktiga män, leverar mat med sina Foodora-moppar i vått, torrt, snöstorm och minusgrader. Det där är äkta urban-enduro mot väder och farlig trafik för minimal lön, med ett mål i sikte. Det kanske inte går fortare än 30 men dom lever livet på två hjul.

.. nej, jag tänker inte börja på Foodora, jag har redan ett jobb. Jag bara säger.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kina har mer problem än hela västvärlden tillsammans, är det något gammalt imperie man ska vara orolig för att det nog Indien, men de tenderar att sköta sig hyfsat mot omvärlden iaf.
Det där får du gärna utveckla, Indien har väl varken expansiva planer, omfattande spioneri mot väst eller förtrycker sitt folk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där får du gärna utveckla, Indien har väl varken expansiva planer, omfattande spioneri mot väst eller förtrycker sitt folk.

De har också börjat med lönnmord av dissidenter som uppehåller sig i vänligt sinnade länder. Men de ser Kina som det primära problemet och skickar skoj vapen till andra för att hjälpa till mot Kina.
Men letar man efter något land som kan bli nästa supermakt som kan styra världen är Indien mycket bättre byxade än Kina, och Ryssland. USA ligger inte så illa till heller så länge de kan ta sig i kragen och undvika inbördeskrig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De har också börjat med lönnmord av dissidenter som uppehåller sig i vänligt sinnade länder. Men de ser Kina som det primära problemet och skickar skoj vapen till andra för att hjälpa till mot Kina.
Men letar man efter något land som kan bli nästa supermakt som kan styra världen är Indien mycket bättre byxade än Kina, och Ryssland. USA ligger inte så illa till heller så länge de kan ta sig i kragen och undvika inbördeskrig.
Intressant, själv ser jag Indien som helt ociviliserat och inte ens i närheten av Kina men jag hoppas att du har rätt för Kina är bara ondska.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant, själv ser jag Indien som helt ociviliserat och inte ens i närheten av Kina men jag hoppas att du har rätt för Kina är bara ondska.
Indien är teknologiskt mer utvecklat än Kina, har ICBMer, har kärnvapen, har bättre ekonomi, har mer odlingsbar mark, de har en större befolkning än kina, och bäst av allt; de har inte en befolkning som håller på att krascha utan deras befolkning ökar stadigt.
Och de gör sig inte till ovän med allt och alla i sin direkta närhet genom att uppträda buffligt och hota om invasioner, utan ser sig själva och agerar som ett ganska neutralt land.
De har också en ganska intressant geografisk position som gör det besvärligt för dem att invadera någon, men också för någon att invadera dem.

Så det är inget att vara direkt orolig för, de verkar inte ha några planer på att invadera någon utom möjligtvis Pakistan och Kina, och de verkar inte vijla hålla i taktpinnen för världen heller. Men de kommer att segla upp som en supermakt lite sådär i bakgrunden medans alla andra kivas och har sig, och de har extremister precis som alla andra som ser alla andra nationer som lägre stående och som nog gärna skulle se Indien som mäktigast och starkast.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
När man är på semester där det finns andra turister från både Kina och Indien då ser man snabbt vilka riktiga rövhål till folk som indier är. Kanske inte helt representativ analys från mig. Men kommer du till ett hotell med mycket indier så är det bara att gå därifrån rätt om man redan betalat innan
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
När man är på semester där det finns andra turister från både Kina och Indien då ser man snabbt vilka riktiga rövhål till folk som indier
Jag kan hålla med om att indier ofta är ganska dryga i sättet, lägg på dialekten också så vill man strypa dom på plats. Dock har jag lärt mig att hålla isär indier från t ex pakistanier och bengaler, dom är mycket trevligare och har dessutom en skönare humor. Trots att dom oftast också är muslimer, mot t ex indiens hinduer.

Vi hade en indisk familj boende här i föreningen för flera år sen, dom var ganska uppblåsta och dryga under sin ändå trevliga fasad. Det visade sig ganska snart när min Camilla hamnade i diskussion med dom. Dock brukar hygienen vara lika bristande över samtliga dessa folk, dom luktar mycket kryddor och mat.

Och, dom flesta "indiska restauranger" här är egentligen pakistanier.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, till ingens förvåning alls så verkar Iran ha ljugit om typen och effekten av Israels attack.

De verkar ha flugit in med jetplan utan att bli upptäckta, och ha skjutit på luftförsvar med ATGM, och dessutom ha träffat. Israel verkar helt enkelt ha sagt "sitt ner och håll käften, annars slår vi till med full kraft och ni kan inte försvara er."
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Så, till ingens förvåning alls så verkar Iran ha ljugit om typen och effekten av Israels attack.

De verkar ha flugit in med jetplan utan att bli upptäckta, och ha skjutit på luftförsvar med ATGM, och dessutom ha träffat. Israel verkar helt enkelt ha sagt "sitt ner och håll käften, annars slår vi till med full kraft och ni kan inte försvara er."
Ja allt handlade väl om att rädda ansiktet. Dels att förvarna grannar och USA om sin egen kommande attack, och sedan spelar ner Israelska svaret.

Men jag är nyfiken på vad som fick Israel att slå till mot ambassadbyggnaden. Måste varit något speciellt med åtminstone någon av de döda generalerna som inte har framkommit än.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top