Stulet/Upphittat

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Efter att ha blivit drabbad av ett antal stölder samt några stöldförsök så har jag lärt mig ett och annat vad gäller stölder av tvåhjuliga fordon och det har varit många diskussioner om hur man ska hantera olika situationer.

Här är några tips:

Blir du av med din hoj så är det första man gör att ringa polisen och beroende på situationen så ringer man oftast 11414 eller 112 om det är riktigt färskt och man då har information om pågående brott.

Dessutom rekommenderas att man lägger upp all information om stölden här på SH, stulnafordon.se och liknande webbplatser eftersom det finns många som spanar efter dylika objekt vilket ibland kan ge resultat.

Hittar du en misstänkt hoj och anar stöld så gäller samma sak. Du ringer 11414 OM det inte föreligger risk för att eventuella gärningsmän kan finnas i närheten för då är det 112 som gäller och du uppger då adress och meddelar att det är en pågående stöld.

Är du osäker på vad som gäller vid påträffande av ett stulet fordon och inte vet om du ska ringa 11414 eller 112 så välj ALLTID 112 och uppge pågående stöld.

Vid misstanke om stöldförsök av din eller annans egendom gäller samma sak ring ALLTID 112 och försök få ett så bra signalement av gärningsmännen som möjligt.

Hittar du skrotade/utbrända stulna fordon eller möjligen rester av ett så skicka in ett tips till 11414 eller försäkringsbolagens tipstelefon 020-325 325.

Rekommendationen är att i ALLA lägen undvika att konfrontera gärningsmän eftersom de ofta kan vara våldsamma och i vissa fall även pålästa när det gäller diverse paragrafer, vilket kan leda till att du riskerar att bli anmäld för olika former av övergrepp som misshandel eller liknande oavsett om du gjort någonting eller inte.

Har i nuläget ett väldigt bra samarbete med närpolisen söderort i Stockholm och vi har på kort tid tagit tillbaka ett par stulna fordon som förhoppningsvis går att laga och kan hitta hem igen.
 
Last edited:

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Bra inlägg,vad det gäller det mesta, UTOM punkten: -"Rekommendationen är att i ALLA lägen undvika att konfrontera gärningsmän eftersom de ofta kan vara våldsamma och i vissa fall även pålästa när det gäller diverse paragrafer, vilket kan leda till att du riskerar att bli anmäld för olika former av övergrepp som misshandel eller liknande oavsett om du gjort någonting eller inte".

Här håller jag inte alls med. Konfronterar skithögarna direkt. Dom är inte så jävla tuffa " mano-a-mano". Och med alla respekt, jag har jäkligt bra kontakt med Polismyndigheten lokalt, OCH, min svärfar är nypensionerad kriminalare, Polisen prioriterar inte alls hojstölder så som vi tror och vill. Hittar du apejäveln som snott din hoj, så plocka honom. Det är en myt att du åker dit. Det ska till jävligt mycket övervåld, eller en total korkad åklagare, för att du ska få på fan för att du fångat apan...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bra inlägg,vad det gäller det mesta, UTOM punkten: -"Rekommendationen är att i ALLA lägen undvika att konfrontera gärningsmän eftersom de ofta kan vara våldsamma och i vissa fall även pålästa när det gäller diverse paragrafer, vilket kan leda till att du riskerar att bli anmäld för olika former av övergrepp som misshandel eller liknande oavsett om du gjort någonting eller inte".

Här håller jag inte alls med. Konfronterar skithögarna direkt. Dom är inte så jävla tuffa " mano-a-mano". Och med alla respekt, jag har jäkligt bra kontakt med Polismyndigheten lokalt, OCH, min svärfar är nypensionerad kriminalare, Polisen prioriterar inte alls hojstölder så som vi tror och vill. Hittar du apejäveln som snott din hoj, så plocka honom. Det är en myt att du åker dit. Det ska till jävligt mycket övervåld, eller en total korkad åklagare, för att du ska få på fan för att du fångat apan...

Det han skriver är faktiskt vettigt.
Ifall man inte kan lite om lagar och vet vilket svängrum man har så bör man nog inte ge sig in i något som kan slå tillbaka på en.
Att ha en pensionerad farbror blå ingift i familjen ger tyvärr inget frikort. :tungan

Tjuvar vet t.ex. att ett envarsgrip endast får ske på bar gärning och inte 30 min senare när han bara råkar sitta på hojen.
Du åker dit på olaga frihetsberövande ifall du håller fast en person som bara råkade sitta på den stulna hojen.
Bättre då att ringa polisen och berätta om de där konstiga maskerade typerna på stulna hojarna som ser ut att förbereda sig inför ett väpnat rån mot guldsmedsaffären bredvid.

Finns det ingen möjlighet att göra det så kanske passa på att fota dem t.ex.
Är det ingen bredvid hojen som är stulen och du är säker på att den är stulen så kan man ju alltid sätta fast ett lås på hojen och sen ringa polisen, försäkringsbolaget och gärna ägaren.
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Tjuvar vet t.ex. att ett envarsgrip endast får ske på bar gärning och inte 30 min senare när han bara råkar sitta på hojen.
Du åker dit på olaga frihetsberövande ifall du håller fast en person som bara råkade sitta på den stulna hojen.
Bättre då att ringa polisen och berätta om de där konstiga maskerade typerna på stulna hojarna som ser ut att förbereda sig inför ett väpnat rån mot guldsmedsaffären bredvid.

Finns det ingen möjlighet att göra det så kanske passa på att fota dem t.ex.
Är det ingen bredvid hojen som är stulen och du är säker på att den är stulen så kan man ju alltid sätta fast ett lås på hojen och sen ringa polisen, försäkringsbolaget och gärna ägaren.

Precis :tummenupp tjuvpacket har i vissa fall rätt bra koll på det här och de som är professionella använder sig av det direkt om de får chansen.

Envarsgripande får ske med medel som situationen kräver men då måste brottet vara av den grad att det berättigar fängelsestraff.

Att fotografera tjuvar och dessutom låsa deras stulna hoj brukar vara oerhört effektivt och det är inte ofta man behöver förklara varför man låst deras senaste "kap" och dessutom tar bilder på dem eftersom de flesta i en sådan situation försvinner väldigt fort.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Precis :tummenupp
Att fotografera tjuvar och dessutom låsa deras stulna hoj brukar vara oerhört effektivt och det är inte ofta man behöver förklara varför man låst deras senaste "kap" och dessutom tar bilder på dem eftersom de flesta i en sådan situation försvinner väldigt fort.


Det är väl en konfrontation om något:confused:

Tyckte du inte att man skulle huka i en buske tills dess att bovarna stuckit?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tjuvar vet t.ex. att ett envarsgrip endast får ske på bar gärning och inte 30 min senare när han bara råkar sitta på hojen.

Att sitta på hojen är att befatta sig med stöldgods - Häleri, vilket ger fängelsestraff, så det är fritt fram för envarsgripande då med...
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Uppenbarligen finns det lite olika bud i frågan.

Om man är van caféboxare är det kanske inte nån större sak att ta risken att brotta ner en hojtjuv.

Men om man (som jag) är en av samhällets stöttepelare, vars senaste erfarenhet av handgemäng är klubbmästerskapen i karate 1991, så bör man nog tänka två gånger innan försöker vända mössan på banditerna.

Och om man för säkerhets skull beväpnar sig med ett schysst järnrör så knäcker man i värsta fall en tjyvskalle vilket kan orsaka ett möte med tingsrätten, samt en plats i belastningsregistret.

Hade jag varit Jörgen Kruth hade jag dock inte tvekat en sekund att ingripa :smasha
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hojtjuvar ska ha det straff de förtjänar men gör det när inga övriga vittnen ser och ord står mot ord.Folk kan ju trilla och skada sig svårt i dessa fall har jag hört.Ett samhälle som ger tjuvpacket rättigheter har jag inget över för. :fakta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att sitta på hojen är att befatta sig med stöldgods - Häleri, vilket ger fängelsestraff, så det är fritt fram för envarsgripande då med...
Eftersom envarsgrip skall ske på bar gärning så är det ganska svårt att kunna göra det bara för att någon sitter på en stulen hoj.

Är du säker på att han inta bara satt sig där?
Är du säker på att han inte köpt den?
osv.
Dvs. det är inte gripbart då bar gärning saknas.
Skulle han däremot säga att den är stulen och vilja kränga den så är det gripbart med hänvisning till envarsgrip.

Dessutom så måste ju frihetsberövandet (gripandet) stå i proportion till brottet och när det gäller häleri så är det högst tveksamt.


Sen vad folk gör när någon sitter på ens stulna hoj säger jag ingenting om :rolleyes:


Häleri enligt Brottsbalken. 9 kapitlet 6 § brottsbalken
Sen är ju frågan ifall det inte lutar mer mot Olovligt förfogande, fast det är ju samma problem där. Det är inte bar gärning.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
6 § Den som
1. på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott,
2. bereder sig otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv, eller3. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran

Han använder din hoj som sittplats, han bereder sig alltså otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv. Om han inte själv stulit den vill säga men det skulle han knappast säga. Är den värd mer än 10000 så räknas brottet som grovt och ger därmed 6 månader till 6 års fängelse. Envarsgripande får ske jämtemot samtliga brott som har fängelse i straffskalan. Det är alltså helt solklart att du får göra ett envarsgripande om du vill.
Det är dessutom bar gärning eftersom han, när du ser honom, sitter på din hoj. Kommer inte ihåg exakt vad lagtexten säger men du får dock inte använda mer våld än vad gripandet absolut kräver, till skillnad från nödvärn då du får använda "Icke helt oförsvarligt våld"
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
6 § Den som
----
2. bereder sig otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv
----
Han använder din hoj som sittplats, han bereder sig alltså otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv.
Hur gärna du än vill så är det inte en "vinning" att få sitta på din hoj.
Det kanske funkar att säga så till damerna, men rätten går inte på det.
:tungan

Formuleringen är till för att ifall du säljer en stulen sak vidare.
Snubben han köpte hojen av skulle kunna åka dit på häleri.

Om han inte själv stulit den vill säga men det skulle han knappast säga. Är den värd mer än 10000 så räknas brottet som grovt och ger därmed 6 månader till 6 års fängelse.
Envarsgripande får ske jämtemot samtliga brott som har fängelse i straffskalan. Det är alltså helt solklart att du får göra ett envarsgripande om du vill.
Även om nu envarsgrip skulle få ske, vilket det inte får i fallet ovan, så måste bruket av "våld" (frihetsberövandet) i sig stå i proportion med brottet.
Och eftersom han inte gjort sig skyldig till häleri så finns risk att du åker dit på olaga frihetsberövande.

Det är dessutom bar gärning eftersom han, när du ser honom, sitter på din hoj.
Nej, eftersom det inte är häleri.
Olovligt förfogande skulle man eventuellt kunna få det till, men även det kräver att han faktiskt förfogar över fordonet och inte bara sitter på det.
-
-
-
Som ni andra märker så är det ganska snårigt vad man får och inte får göra.
Det går inte att gå ut och rekomendera folk att göra si eller så. Det slutar oftast bara med att någon, i stundens hetta, kommer ihåg att han läst på nätet att det var ok att brotta ned och puckla på folk som sitter på ens hoj. Risken är då stor att man åker dit på det ifall det hamnar i rätten.
Bättre då att säga åt folk att ta det lite lugnt och använda sig av andra metoder som är minst lika effektiva. Samt att faktiskt ligga på Polisen att sköta sitt jobb.
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Det är väl en konfrontation om något:confused:

Tyckte du inte att man skulle huka i en buske tills dess att bovarna stuckit?

Jodå.. Det är en konfrontation och jag har fått mycket skäll av polisen på grund av mitt agerande i vissa fall och dessutom blivit hotad av gärningsmän vid ett par tillfällen.
Mest på grund av att jag inte gömde mig i en buske utan för att jag gick fram till dem och tog ett litet foto..

Återigen det är en rekommendation.. Men jag vet hur man reagerar då det gäller ens egendom.

Står du inför 3 gärningsmän och du vet att minst en av dem är aktiv inom MMA så tänk igen innan du agerar förhastat.
Men som sagt det är bara en rekommendation.

I stort sett allt som står i mitt inlägg är vad Polisen vill kommunicera till oss som har eller kommer att hamna i liknande situationer som jag har gjort och kanske borde vara tydligare med det.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top