Trimma TZR125?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det var ju snöpligt. Jag hade sett fram emot en rolig 2-taktstråd med motortrimning högst på agendan.
 

ErikBerg

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha TZR 125 -89
Jo, det hade varit kul.
Men att vid 37 års ålder ta mc-kort + köpa utrustning för att köra... 125:a... kändes lite sådär.
Och köra utan kort hade inte funkat så bra i längden.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Så bra motor. Har en -91 motor i ett 60 kilos chassie.

För många år sedan tvättades motorn i en så kallad tvättmussla, sen monterades den i ramen och startade på första kicken.

Kan stå i ett halvår, sen fyller man på bensin och den startar direkt!

Dessutom nästan trettio hästar i dem, stackars dagens 11kw:)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Lycka till med att porta Cylindern! Krävs lite att lyckas bättre än ingenjörerna hos Yamaha :)

Det krävs inte mer än lite bra verktyg och läskunnighet för att lyckas bättre än ingenjörerna hos Yamaha. Jag är utleds på att höra folk säga att det krävs enorma kunskaper nära på gudagåvor för att lyckas bättre än ingenjörerna som skapat motorer.

Det stämmer ju bra om du tittar på tex en motoGP-motor eller annan fabriksracer. Där har ingenjörerna obegränsad budget och sikte på toppeffekt. I en produktionsmotor är det användarvänlighet, driftsäkerhet, bränsleförbrukning etc etc som vägs in. Det är oftast skitenkelt att få ur mer effekt ur en motor med lite bättre komponenter (förgasare, avgasrör tex) och lite basic kunskap om motorer och portning. Jag hade uppskattningsvis ca 35 hästar i min TZR med hjäp av ett slipstift, en förgasare från en gammal Husqvarna cross och ett trimavgasrör samt en miniräknare och boken Two Stroke Performance Tuning.

I princip alla motorer jag ägt (utom gräsklippare) har jag trimmat med bättre effektresultat än vad ingenjörerna lyckats med. Det handlar om att motorerna INTE är maxtrimmade från fabrik av olika orsaker.
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
du kan få vilken motor som helst att gå bättre än original, på 2-takt är de oftast hållbarhet och livslängd som går åt skogen,
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top