Upprepade stöldförsök i Sundbyberg, Stockholm

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Vi har nu råkat ut för att min och sambons samtliga hojar har utsatts för stöldförsök. Det här är på en privat parkeringsplats (inte garage) i centrala Sundbyberg som ung. 50% av de boende i huset har utsikt över.

Första hojen försökte dom ta i helgen när vi hade våra offroad:are borta på vinterservice. Upptäckte detta på söndag kväll och kunde inte göra mer än att hoppas på att dom inte skulle komma tillbaka och innan vi kommer få in dom i vintergaraget (nästa vecka).

Natten mellan måndag och tisdag så försökte dom sig på dom tre kvarvarande hojarna.

Så, vad är det då som har gjorts?
* Totalt fem kapell har skurits sönder (jag köpte ett nytt efter söndagens stöldförsök).
* Tre av fyra tillgängliga tändningslås har förstörts (antingen ryckts rakt ut ur sockeln eller bara brutits runt i).

Inga skivbromslås har klippts, inga kedjor har klippts.

Så, har ni hojar i Sundbyberg så verkar det vara något på gång. Har aldrig haft problem tidigare med våra hojar på den här parkeringsplatsen.

Den här julen kommer nu firas ca. 10'000:- fattigare. =(
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Surt... Försåtsminera?
Bra jäkla sugen!

Trodde Sumpan var ganska sanerat på drägg, jag hade fel alltså.:(
Det trodde jag med och eftersom vi klarat oss såpass länge som vi har gjort så kändes det ändå rätt OK.

Sannolikt rör det sig om en okunnig amatör med tanke på att dom inte ens fått upp styrlåset på en av hojarna efter att dom ryckt ur låscylindern. En uppgift bärgaren fixade på två röda med en skruvmejsel. Dessutom, varför ge sig på hojar med elektroniska startspärrar!? Visar ytterligare att det rör sig om moppetjuvar i mina ögon.

Men det hade varit roande att se dom flyga in i närmaste skyltfönster på en hoj med 100 hästar på slangen, utan dubb och i nysnö.
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Ta in dom i lägenheten?
edit:(hojarna altså)

Inför vintern är inte problemet så jättestort eftersom dom kommer hamna i FMCKs garage, det är väl mer en fråga för framtiden och jag är osäker på om det blir supersmidigt att slanga upp för tre trappor med hojen varje dag. ;)

Men ja, hade vi inte haft något vinteralternativ så hade jag allvarligt övervägt att ta upp dom i lägenheten.
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Förmodligen så kommer inte de här moppetjuvarna inte att ge sig så lätt men lyckas ni komma på dem på bar gärning och få lite info om vad det är för tjuvar ni har att göra med så kan det bli lite lättare att skrämma bort dom.

Skulle det vara någon form av "inträdes prov" för grövre brottslingar så spelar det ingen större roll vad du gör.. Ställ dem på balkongen så kommer de med en kranbil nästa gång...

Mitt tips är att bevaka och observera allt som rör sig men det är ju inte det lättaste när man har ett normalt liv som också ska fungera :huvet

Det är riktigt tråkigt att det ska behöva vara på det här viset..
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Låter som pundare/smågangsters... Pillrar o förstör tändlås o styrlås för att sedan upptäcka att man har hojen låst med kätting också...
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Igår upptäckte jag att den kätting som suttit runt framhjulet på en av hojarna vid stöldförsöken blivit itusågad. Inte klippt, utan sågad med någon form av motoriserad klinga, gissningsvis en sliprondell på en Dremel eller liknande verktyg.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top