Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det var nog ganska långt innan kriget.

I slutet av 2020 kostade en nedsatt lagerbil i billigaste utförande 112400. Och det var mer än ett år före invasionen.

Det stämmer nog. Jag skulle ha skrivit "före pandemin" (2019), det var efter den som priserna började dra iväg. Först på mat och sen på allt annat. De bilar som då kostade 80-90000kr kostar idag nästa det dubbla, närmare 160000kr. Som t ex Dacia Sandero och Hyundai i 10.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Innan "kriget i Ukraina" så kostade en Dacia Sandero 87.500kr...Sveriges billigaste bil är inte så billig längre.
Men frånsett det så är det för mycket elektronik i bilarna idag. Hur svårt är det att hålla hastigheten med gaspedalen? Om vi bilförare börjar ägna oss åt att köra bil istället för att fippla med GPS, mobil och musikanläggning så kan vi säkert klara av att köra bil utan elektroniska hjälpmedel. Det klarade min gamla far redan på 50-talet...
Det beror väl på hur man ser det.
För mig är farthållaren skillnaden mellan att ha körkort och inte.
Jag har extremt svårt att hålla hastighetsgränserna när jag kör utan farthållare på långkörningar. Jag ökar gradvis hastigheten allteftersom och det slutar med en god bit över gränsen.
Med farthållaren så sätter jag den på 10 över och låter den hålla hastigheten för det mesta.
Och ABS har jag väldigt svårt att se att det är en nackdel
Vad gäller andra stödsystem så beror det ju lite på hur man använder dom. Döda vinkel varning är fantastiskt bra i stadstrafik om det skulle vara en bil man missar när man ska byta fil så länge som man inte bara förlitar sig på den och skiter i att titta i döda vinkeln.
Och varningen i backkameran för att någon kommer är fantastiskt. Den varnar innan jag ser något i backkameran för att det kommer en bil och i många fall så ser man själv inget om man parkerat bredvid en skåpbil.

Så jag tycker nog att många av systemen är rätt bra att ha så länge som man inte förlitar sig på dom och slutar köra själv utan faktiskt använder dom som just stödsystem.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det beror väl på hur man ser det.
För mig är farthållaren skillnaden mellan att ha körkort och inte.
Jag har extremt svårt att hålla hastighetsgränserna när jag kör utan farthållare på långkörningar. Jag ökar gradvis hastigheten allteftersom och det slutar med en god bit över gränsen.
Med farthållaren så sätter jag den på 10 över och låter den hålla hastigheten för det mesta.
Och ABS har jag väldigt svårt att se att det är en nackdel
Vad gäller andra stödsystem så beror det ju lite på hur man använder dom. Döda vinkel varning är fantastiskt bra i stadstrafik om det skulle vara en bil man missar när man ska byta fil så länge som man inte bara förlitar sig på den och skiter i att titta i döda vinkeln.
Och varningen i backkameran för att någon kommer är fantastiskt. Den varnar innan jag ser något i backkameran för att det kommer en bil och i många fall så ser man själv inget om man parkerat bredvid en skåpbil.

Så jag tycker nog att många av systemen är rätt bra att ha så länge som man inte förlitar sig på dom och slutar köra själv utan faktiskt använder dom som just stödsystem.
Backkamera eller backvarnare är nästan ett måste idag, men det beror mycket på design. Moderna bilar har väldigt små och smala bakrutor, man ser helt enkelt ingenting längre. Jämför med en gammal Volvo 245, där såg man vad som var bakom bilen.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Och skulle man i låg hastighet råka toucha en vägg eller bilen rakt bakom/framför så hade man en grå tråkig stötfångare som ingen brydde sig om den fick en minimal läck eller något likartat.

Den dagen man började lackera stötfångare och sluta med lister på sidorna gick kostnaden för parkeringsskador upp enormt. Minsta repa ska skiten lackeras om, den är ju ändå helförsäkrad.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Och skulle man i låg hastighet råka toucha en vägg eller bilen rakt bakom/framför så hade man en grå tråkig stötfångare som ingen brydde sig om den fick en minimal läck eller något likartat.

Den dagen man började lackera stötfångare och sluta med lister på sidorna gick kostnaden för parkeringsskador upp enormt. Minsta repa ska skiten lackeras om, den är ju ändå helförsäkrad.
Förr var ju en stötfångare till för att ta upp stötar, den skulle skydda resten av karossen. Nu är den s k "stötfångaren" en designdetalj, som spricker vid minsta beröring och kostar 10000kr att ersätta. Snacka om att bilindustrin prackar på konsumenterna onödigt skräp. Det är bara reservdelsfirmor som kan vara glada åt detta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förr var ju en stötfångare till för att ta upp stötar, den skulle skydda resten av karossen. Nu är den s k "stötfångaren" en designdetalj, som spricker vid minsta beröring och kostar 10000kr att ersätta. Snacka om att bilindustrin prackar på konsumenterna onödigt skräp. Det är bara reservdelsfirmor som kan vara glada åt detta.
Det beror ju mest på att industrin riktat om från att bygga oförstörbara bilar till att se till att folket i och runt fordonet överlever istället för fordonet.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Lägger mig i lite snabbt... söker familjebil med dragkapacitet på minst 1800 och antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
Kollat lite på XC70 men priserna är ju extrema!
...plus att vi haft V70 sen 2014... att då lägga 200 och få en likadan känns lite B.
V90CC går att få för strax över 200... men även Grand Cherokee bla.
Krav är förutom ovanstående automat med momentomvandlare/hydraulisk konverter, dvs inte DCT mm samt diesel.
Idéer?
(den måste ju inte kosta 200)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Lägger mig i lite snabbt... söker familjebil med dragkapacitet på minst 1800 och antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
Kollat lite på XC70 men priserna är ju extrema!
...plus att vi haft V70 sen 2014... att då lägga 200 och få en likadan känns lite B.
V90CC går att få för strax över 200... men även Grand Cherokee bla.
Krav är förutom ovanstående automat med momentomvandlare/hydraulisk konverter, dvs inte DCT mm samt diesel.
Idéer?
(den måste ju inte kosta 200)
Caravelle, Vito, BMW X5, Audi Q7, Rexton, Land Cruiser, Pajero, Sorento, Subaru. Men tveksamt om de är billigare än V70 i varken inköp eller ägande. Ett tips är att gå in på finn.no som har överlägsen sökfunktion mot blocket och lägga in bil med dragkrok, suv/stasjonsvogn, firehjulstrekk/bakhjulstrekk, automat och minimum 1800 kg i dragvikt. Då får du en översikt vilka bilar som kan vara bra alternativ. Sen får du checka priser på blocket.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lägger mig i lite snabbt... söker familjebil med dragkapacitet på minst 1800 och antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
Kollat lite på XC70 men priserna är ju extrema!
...plus att vi haft V70 sen 2014... att då lägga 200 och få en likadan känns lite B.
V90CC går att få för strax över 200... men även Grand Cherokee bla.
Krav är förutom ovanstående automat med momentomvandlare/hydraulisk konverter, dvs inte DCT mm samt diesel.
Idéer?
(den måste ju inte kosta 200)
Insignia 4x4 är en bra, trevlig och underprisad bil.

Grand Cherokee skall man nog passa sig för.
v90cc skulle jag personligen inte värdera högre än v70cc, man sitter lågt i en grotta och har inredning upp till öronen. V70 är bättre i mina ögon…

Land Cruiser är förstås alltid förstavalet men den är dyr i både inköp och drift och du kommer ändå inte att utnyttja kapaciteten.

BMW och MB har modeller med bra dragvikt, kan dock bli dyra i drift men trevliga att åka i.

Mazda CX-60 finns med stor diesel, modellen verkar dock ha drabbats av många småfel läste jag någonstans.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jodå, har rätt bra koll så.... Subaru tex har ju inte diesel längre och använder CVT... vilket jag är tveksam till.
1800 får bilar från typ 2017 dra men inga före.

Land Cruiser har jag haft förr och gillar principen men dels går det inte att hitta nån och dels är det klen motor.
(kikar Prado från 2014 isf)
Caravelle och Vito har jag kikat på men med baksäte rusar priserna... med skåp är det ju klart billigare bilar.

Återkommer ofta till Grand Cherokee, men jo... amerikanska grejer nu med italienare inblandade... brukar inte bli så bra i längden.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jodå, har rätt bra koll så.... Subaru tex har ju inte diesel längre och använder CVT... vilket jag är tveksam till.
1800 får bilar från typ 2017 dra men inga före.

Land Cruiser har jag haft förr och gillar principen men dels går det inte att hitta nån och dels är det klen motor.
(kikar Prado från 2014 isf)
Caravelle och Vito har jag kikat på men med baksäte rusar priserna... med skåp är det ju klart billigare bilar.

Återkommer ofta till Grand Cherokee, men jo... amerikanska grejer nu med italienare inblandade... brukar inte bli så bra i längden.
Glöm Subaru om du vill ha diesel. De säljs ju inte numera som du säger, men det finns ju begagnade, men deras dieslar är inte bra.

(Har en själv, bilen är bra och trevlig på alla sätt, men motorn är lite strulig. Troligen EGR-relaterat, men den fyller partikelfiltret med sot väldigt snabbt, särskilt sommartid när det är varmt. Den vill köra en generering var tionde mil eller så, vilket inte blir så bra i längden. Köp ingen Subaru-diesel.)
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top