Vad definierar en Café Racer?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad är det som gör en hoj till Café Racer egentligen?
Vilka är de egenskaper som gör denna hojtyp unik eller som gör att den skiljer sig ifrån resten?
Vilka saker måste finnas på en Café Racer?
Vilka saker får inte finnas där?

Behöver lite inspiration till ett eventuellt bygge här.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
I mina ögon ska en Café racer alltid ha;
  • Lågt styre
  • Ingen front kåpa
  • Ingen botten kåpa
  • "Slique" röv
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Enkelhet, basic
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Går man enligt Wikipedia så säger de följande:
The term café racer developed among British motorcycle enthusiasts of the early 1960s, specifically the Rocker (or ton-up boy) subculture. The term describes a style of motorcycle for quick rides from one "transport café or coffee bar to another.

Så långt har jag hängt med. En mc för snabba transporter mellan kaféer.

The café racer is a light and lightly powered motorcycle that has been modified for speed and handling rather than comfort.
"Lightly powered"..?
Jag har alltid haft för mig att effekt var en del av det hela. :va
För mig har det varit relativt nakna gamla GP-hojar som jag kännetecknat som café racers.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror inte att det finns någon slags "standard" som bestämmer vad som är en äkta cafe racer. Det är nog upp till var och en att själv avgöra. Min personliga åsikt är att en cafe racer består av följande:

* Alltid clip-on styre
* Alltid en stycken rund lykta
* Aldrig kåpor, inte ens toppkåpa
* Alltid twindämpare, aldrig centralt monterad stötdämpare med länkage
* Alltid kort bakdel, aldrig passagerarsadel
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Går man enligt Wikipedia så säger de följande:


Så långt har jag hängt med. En mc för snabba transporter mellan kaféer.


"Lightly powered"..?
Jag har alltid haft för mig att effekt var en del av det hela. :va
För mig har det varit relativt nakna gamla GP-hojar som jag kännetecknat som café racers.



du har rätt i att effekt var en stor del av det hela, men det var då..... på den tiden hade motorcyklar en effekt på ca 40-50hk om jag ej har helt fel. och dom som byggde cafe räsers då höll på med motorbyten då det kanske var en annan tillverkare som hade motor med mer effekt än det märket dom själva körde.

idag så är cafe räser kulturen mer inriktad på stilen än effekten.

ett tips är att kolla in cafe racer tv. en serie som går på discovery och det finns även några avsnitt på tuben.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vem bestämmer vad som är rätt?

Om vi ska prata gammaldags svenska, som få gör, så är det en tävlingsmotorcykel, eller vanligtvis en motorcykel som ska se ut som en tävlingsmotorcykel, som bara körs till kaféet för att visas upp.

Och för att vinna en tävling med en motorcykel så finns inte mer än det som behövs.

https://www.youtube.com/watch?v=GvWBXHRIauA


Här har du en äkta... https://www.youtube.com/watch?v=6RG9g_GMcz0



Vill du ha en modern som ska ha gamla stilen så kan du göra som du vill! Det jag gillar, och tycker är rätt, behöver du inte gilla men är ändå inte fel...

Det här är en, i mitt tycke, en bra film...
https://www.youtube.com/watch?v=XXY1PgvdzrU
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Jag tror inte att det finns någon slags "standard" som bestämmer vad som är en äkta cafe racer. Det är nog upp till var och en att själv avgöra. Min personliga åsikt är att en cafe racer består av följande:

* Alltid clip-on styre
* Alltid en stycken rund lykta
* Aldrig kåpor, inte ens toppkåpa
* Alltid twindämpare, aldrig centralt monterad stötdämpare med länkage
* Alltid kort bakdel, aldrig passagerarsadel

De där var väldigt specifikt men alla har vi kanske våra egna preferenser.

I min mening ska en cafe racer vara en optimerad hoj för snabba turer mellan A och B med oldschool utseende.
Många cafe racers hade ju "TT-styre" förr i tiden tex.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
"Lightly powered"..?
Jag har alltid haft för mig att effekt var en del av det hela. :va
För mig har det varit relativt nakna gamla GP-hojar som jag kännetecknat som café racers.

Har fått intrycket att killarna som startade den här trenden inte riktigt hade råd att köpa de nyaste och snabbaste fabrikshojarna. Således fick de modda de hojar de hade råd med och göra vad de kunde för att få dem att gå snabbare än dåtidens fabriksräsers. Detta innebar att man skruvade bort allt onödig vikt, monterade clip-on för att minska luftmotståndet, och eventuellt bonntrimmade lite.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lägre styre är ju ganska självklart. Sen om det är ett nedböjt eller clip-on beror ju lite på hojen.
Bygger man på en sporthoj så kommer ju clip-on:et ganska naturligt.

Sen tycker jag personligen att någon variant av enkelsits är nästan ett krav. Helst någon variant som följer tankens böjning och mjukhet. Så linjerna får ett flyt liksom.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men snälla Hr Messerschmidt, det är få tävlingsklasser som körs med passagerare så enkelsadel är ganska vanligt på tävlingsmotorcyklar...

Vem bestämmer vad som är rätt?

Att hojtyper har olika definitioner för olika människor är ju ganska klart. :)
Jag är intresserad av vad folk tycker om just café racer och funderar på att fånga upp delar av detta framöver ifall allt vill sig väl.
Givetvis med min egen definition som grundkoncept.

Men enkelsadel, clip-on och inga kåpor gör ingen Café Racer automatiskt.
Vad är det som saknas?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tycker inte att en kafferäser nödvändigtvis måste vara kåplös. Men jag är lite kinkig med vilken typ av kåpa det i så fall får vara.
yellow%20dunstall.JPG


Angående en sån sak som motorstyrka eller liknande så skulle jag nog säga att det handlar om att göra vad man kan efter förutsättningarna. Förutsättningar som exempelvis utgångsmaterial eller ekonomi. Cafe racer-kulturen har ju sina rötter i en arbetarkultur. Så livet för de flesta innebar att jobbar hårt på dagarna och sedan köra så fort man kunde på nätterna med vad man hade. Sedan var kanske det en encylindrig 350 eller 500 som man lättade så mycket man kunde och sedan trimmade efter vad plånboken tålde. Häftiga hojar på tävlingsbanorna var från början Norton Manx och Matchless G50, stånkor på ca 50hk. Sedan utvecklades det lite mer mot twinnar.

Annars så är det i linje med vad de andra skrivit. Enkelt, avskalat, lätt, snabbt, framåtlutad sittställning. Två hjul, en inte allt för klumpig motor, en tank, en strålkastare och lite rörbitar som binder ihop det hela. Hojens primära funktion är att vara snabb och rolig att köra från punkt A till punkt B. Sånt som att vara bra för stadskörning eller bekväm när man ägnar sig åt touring är bara att glömma.

Jag är väl ingen puritan som kräver att utgångsmaterialet är engelsk radtvåa från 60-talet för att jag ska kalla det för en café racer. Så jag skulle kunna se en Ducati Monster med clip-ons, lite onödig plast och passagerarfotpinnar bortskruvade och ett öppnare avgassystem som en café racer. Däremot skulle jag nog ha svårt att kalla en XJR1300 som fått samma behandling för en café racer, den är lite för stor och klumpig för det.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Minimalistiskt, enkelt, avskalat, lätt, snabbt med framåtlutad sittställning.

Fast är t.ex. alla dessa Ducatis, Café Racers?
Ducati_1.jpgDucati_2.jpgDucati_3.jpgDucati_4.jpgDucati_5.jpgDucati_6.jpg

Enda av dem som jag har problem att passa in i min bild av Café Racers är hoj nr. 6.
Och det skäl som jag kommer på är att bakdelen har "fel" form.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Jag tror inte att det finns någon slags "standard" som bestämmer vad som är en äkta cafe racer. Det är nog upp till var och en att själv avgöra. Min personliga åsikt är att en cafe racer består av följande:

* Alltid clip-on styre
* Alltid en stycken rund lykta
* Aldrig kåpor, inte ens toppkåpa
* Alltid twindämpare, aldrig centralt monterad stötdämpare med länkage
* Alltid kort bakdel, aldrig passagerarsadel

Låter som en bra åsikt av café racer. Jag skulle vilja se en modern tolkning/bygge av en café racer. Fast då blir det 'bara' ett hojbygge och inte en café racer längre. En genre som ska förbli oldschool!?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top