Vad kan gå fel när man byter bromsbelägg?

Klutt

Ny medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Fick mitt körkort för mindre än en vecka sedan, så jag är jäkligt rookie än så länge.

Hur som helst, bromsbeläggen på min Honda CB750F 1999 behövde bytas, och det gick relativt smärtfritt. Har testat att bromsa i ca 15km/h och de verkar ta som de ska. Har dragit åt muttrarna "lagom hårt", för jag hittade inget om moment i instruktionsboken.

Det jag undrar är hur mycket man kan fucka upp det här. Kan jag ha gjort något som visar sig först när jag är ute på motorvägen som gör att bromsarna antingen inte tar eller låser sig utan anledning?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sitter de som de ska i sina spår är det svårt att ha gjort fel. MEn folk lyckas med konstiga saker.
Det största problemet är väl om du inte dragit skruvarna med rätt moment så att de vibrerar loss och du plötsligt är utan bromsar. Det är ett jobbigt läge.
 

Klutt

Ny medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Sitter de som de ska i sina spår är det svårt att ha gjort fel. MEn folk lyckas med konstiga saker.
Det största problemet är väl om du inte dragit skruvarna med rätt moment så att de vibrerar loss och du plötsligt är utan bromsar. Det är ett jobbigt läge.
Jo, jag har tänkt ta reda på vad rätt moment är, och fram tills dess så får jag helt enkelt efterspänna lite då och då.

Är kanske lite nojig, men det är lite nervöst att jag ska lita på vad jag har gjort när jag ska bromsa hårt i motorvägsfart.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Gjorde du såhär så är det rätt (hittade ingen CB750F manual av rätt årsmodell, men troligen är VFR av samma årsmodell ganska lika så här kommer ett utdrag)
Det ska f-n så mycket till för att tappen som är gängad in skall skruva upp sig - särskilt som det sitter en (gängad?) plugg som stopp utanför
Skulle tippa att siffrorna är moment, men exakt vad de står för (Nm, footpound) vet jag inte - du får lusläsa manualen

1715184923508.png
 

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Jo, jag har tänkt ta reda på vad rätt moment är, och fram tills dess så får jag helt enkelt efterspänna lite då och då.

Att gå och spänna lite på känsla är väl ingen höjdare heller. Skulle tro att det finns fler gängor som är sönderdragna än skruvar som ramlat ut genom åren.

Nedan bilder kommer från en snabbt framgooglad manual till en cb750 nighthawk - Verkar vara en amerikans modell. Längst ner hittar du en länk till den europeiska CB Seven-Fifty (Dock i lägre kvalité)

Edit: 18 (1.8, 13) skall utläsas som 18Nm (1.8Kgfm, 13ft lbs)
1.png
2.png
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Gjorde du såhär så är det rätt (hittade ingen CB750F manual av rätt årsmodell, men troligen är VFR av samma årsmodell ganska lika så här kommer ett utdrag)
Det ska f-n så mycket till för att tappen som är gängad in skall skruva upp sig - särskilt som det sitter en (gängad?) plugg som stopp utanför
Skulle tippa att siffrorna är moment, men exakt vad de står för (Nm, footpound) vet jag inte - du får lusläsa manualen

View attachment 498215
Första siffran är kgm, andra footpound
 

Klutt

Ny medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Gjorde du såhär så är det rätt (hittade ingen CB750F manual av rätt årsmodell, men troligen är VFR av samma årsmodell ganska lika så här kommer ett utdrag)
Det ska f-n så mycket till för att tappen som är gängad in skall skruva upp sig - särskilt som det sitter en (gängad?) plugg som stopp utanför
Skulle tippa att siffrorna är moment, men exakt vad de står för (Nm, footpound) vet jag inte - du får lusläsa manualen

View attachment 498215
Jo, så vågar jag väl påstå att jag har gjort. Så då är det väl bara att tuta och köra då.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jo, så vågar jag väl påstå att jag har gjort. Så då är det väl bara att tuta och köra då.
Det är inte rocket science, så det skall det vara. Ladda gärna ner boken som Chrull länkade till - den ser tydlig o bra ut
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top