Vinterförvara

Hampe P

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Norrtälje
Hoj
1990, Honda NSR 125R JC20
Tjenare, finns ju en del trådar om det här ämnet men jag har ett par frågor som jag inte hittar. När man ska vinterförvara sin mc så finns det ju 10000 saker att tänka på. Vad har du för erfarenheter och ideer om bästa vinterförvaring? Min hojj kommer stå ute i en bod där den regleras av kylan utomhus... Finns det något sätt jag kan undvika problem på? Kan jag hålla den varm på något sätt. Samt är det bäst att tömma tanken och plocka in förgasaren och låta förgasaren ligga på rummet under vintern?
 
Last edited:

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
-ha batteriet på underhålls laddning
-häll lite 2-takts olja i cylindern
-kolla så du har glykol i systemet så det inte fryser!
-fins olika teorier om tanken endel säger fyll tanken helt full så det inte blir kondens andra töm tank/förgasare men gör dom du vill.
-lägg över ett kapell och låt den stå sen :p

Fyll på om jag har glömt något :)
 
Last edited:

Hampe P

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Norrtälje
Hoj
1990, Honda NSR 125R JC20
glykol i systemet går det att utveckla? :), sen eftersom jag bara har el start på min så ska jag alltså hälla i 2 takts olja sen trycka på el starten?
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
glykol i kylsystemet .... kolla antingen med en mätare hur mycket kyla din kylvätska pallar ... eller byt , blanda 50/50 med vatten och det rekommenderade frostskyddet

Har du förgasare bör man tömma dom på gammal soppa , annars ligger den å surar hela vintern(flottörhusen) och kan bli jävlig att starta samt att packningar kan ta pisk (därom tvistar de lärde,endel säger att soppan gör att packningarna håller sig "levande" ...men det gäller nog bara om du har korkpackningar)

Full tank eller tom tank ... vettefan om det spelar nån roll egentligen , den lilla fukten som kommer av tempväxlingarna gör nog varken till eller ifrån varesig det gäller rost innuti eller soppans beskaffenhet (fasen kört bilar med 25 år gammal soppa i tanken)

Ladda batteri å glöm hojjen tills i vår vettja



ahh... glykolen gäller bara vätskekylda motorer....häll förfasen inte glykol i cylindern på en luft/olje kyld snurra .....
 
Last edited:

Hampe P

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Norrtälje
Hoj
1990, Honda NSR 125R JC20
Okej angående det här med glykol, jag har aldrig blandat det förut och jag köpte mcn nyss så har aldrig fyllt på, har bara haft luftkylt förut. Bör jag byta ut allt till nytt? Är det samma regel som på bilar när det gäller kylarvätska?????? ska man blanda på något speciellt sätt när man spär ut kylarvätskan alltså glykolen eller ska jag följa instruktionerna är lite ny på det här området som ni kanske märker :$
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Okej angående det här med glykol, jag har aldrig blandat det förut och jag köpte mcn nyss så har aldrig fyllt på, har bara haft luftkylt förut. Bör jag byta ut allt till nytt? Är det samma regel som på bilar när det gäller kylarvätska?????? ska man blanda på något speciellt sätt när man spär ut kylarvätskan alltså glykolen eller ska jag följa instruktionerna är lite ny på det här området som ni kanske märker :$

1. töm kylasystemet, du tar bort den slangen som sitter längst ser så rinner allt vatten ut. (du kan blåsa i slangen för att vara säker på att det är tomt.)
2. sätt tillbaka slangen
3. blanda 1 liter glykol men 1 liter vatten alltså 50-50 blandning.
4. vet inte om det sitter avluftningsskruv på din hoj men om det gör det är det en typ en m6 mutter som sitter på den högsta punkten på kylasystemet. skruva isf upp den.
5. börja fyll på blandningen. häll inte för fort för att undvika luft i systemet.
6. när det kommer vatten kommer upp vid bulten skruvar du fast den igen.
7. fyll på det sista så att vattnet är emellan min och max.
8. varmkör och kolla nivån igen. (har vattnet sjunkit fyll på mer.)

Har du ingen avluftningsskruv så starta den utan lock och varmkör den i ca 1 min så brukar det vara luftat sen ;)

Lycka till!
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Mitt tips: Ta bort tändstiften häll i en matsked motorolja. Håll in startknappen typ 2 sec så oljan fördelas inne i motorn. Sätt tillbaka tändstiften. Sen kommer hojjen starta på första försöket i vår ;)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Töm/fyll tanken. Glykol i kylningen så det inte fryser. Sen ställer du den till våren.
 

Hampe P

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Norrtälje
Hoj
1990, Honda NSR 125R JC20
Men det är det jag inte förstår hur är bladningen original, har man inte alltid glykol?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Mitt tips: Ta bort tändstiften häll i en matsked motorolja. Håll in startknappen typ 2 sec så oljan fördelas inne i motorn. Sätt tillbaka tändstiften. Sen kommer hojjen starta på första försöket i vår ;)

kommer den endån, nonsens


Det jag gör är

Inomhus:
Plocka av förgasare, sätt plugg i insuget, eventuellt lite 2-takts olja sen låter du det vara, tanken spelar ingen större roll om den står inomhus som ovanstående skrivet så är de knappt nån skillnad,

Utomhus:
Samma som ovanstående med förgasaren inomhus och torr, någon bra yta att ställa den på sen på med kapell och låt va,

Men om du ska göra något underhålls arbete inomhus är det plugga igen och låt vara, i en form av förpackning, (tex sota ur rör)

Detta har funkat hur bra som helst för mig , även om jag aldrig skulle låta min hoj stå ute en hel vinter, sen batteriet ska på underhållsladdning
 
Last edited:

Hampe P

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Norrtälje
Hoj
1990, Honda NSR 125R JC20
Okej tack, men min fråga om kylarvätska kvarstår hur ska man blanda den på sommarn samt vintern?? Köpa färdig utspädd?
 

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Arjeplog/Hillerstorp
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Okej tack, men min fråga om kylarvätska kvarstår hur ska man blanda den på sommarn samt vintern?? Köpa färdig utspädd?

Du ska ha samma blandning på sommaren som vintern!
men eftersom du inte vet vad du har för blandning då, förra ägaren kanske förvarade den i värmegarage där det inte fans någon fisk för att det skulle frysa. tycker jag att det är dumt och chansa på att den är bra blandad.

Det finns färdigblandad glykol och oblandad och köpa.
Köpa fördigblandad kan man göra men jag tycker det är och kasta pengarna i sjön
Om du köper oblandad så blandar du 50% vatten och 50% glykol.
 

Hampe P

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Norrtälje
Hoj
1990, Honda NSR 125R JC20
Löste problemet ;)
P131111_17240004.jpg
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Värst vad seriösa ni är då, jag har bara satt mitt batteri på laddning under alla år jag har haft hoj, aldrig varit några problem...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Värst vad seriösa ni är då, jag har bara satt mitt batteri på laddning under alla år jag har haft hoj, aldrig varit några problem...

Det är väl ungefär det som man bör göra.

Jag har sett till att det inte varit alltför länge sedan hojen fick ny olja. Gammal olja innehåller mer skit.
Sen har jag parkerat hojen och låtit den stå.
Någon gång under vintern har jag gått ut och pluggat in en underhållsladdare och verifierat att batteriet fortfarande är OK.
På våren har jag gått ut, startat hojen och dragit iväg.

Nu i våras fick jag ge hojen lite extra skjuts med laddaren för att den skulle gå igång. Troligen beroende på att batteriet var original från 2000. 11 år gamla batterier har inte alltid full kapacitet.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top