Yamaha dt50 2008 värmenyper hela tiden

Dtmoppe

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2023
Hoj
Dt50
Min yamaha dt50 från 2008 bestämmer sig för att värmenypa efter cirka 300m, kylarvätska cirkulerar och soppa blandningen är lite fetare då jag satte i en ny kolv i den. Först trodde jag kolven var för stor i diameter men den stämmer med orginal kolven så jag antar att det inte ska vara några problem. Har försökt med två olika kolvar nu men inge vidare resultat. Jag har tomgångs kört den i cyklar på lite olika varvtal för att försöka köra in den nya kolven. 2% olja på det med, kanske ska köra lite mer?
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Är den omborrad för trångt kanske? Nu när kolven är skuren så är det väl även lite klet på kolven som gjort den större?
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
blandar du oljan direkt i bensin eller fyller på oljan i egen behållare.
om egen behållare så hade jag kollat "pumpen" pumpar/släpper igenom oljan till insug/vevhus där den blandas med bensin fungerar...
samt kolla så ej motor går för magert....
 

Dtmoppe

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2023
Hoj
Dt50
blandar du oljan direkt i bensin eller fyller på oljan i egen behållare.
om egen behållare så hade jag kollat "pumpen" pumpar/släpper igenom oljan till insug/vevhus där den blandas med bensin fungerar...
samt kolla så ej motor går för magert....
Blandar i tank, tror den drar tjuvluft vid choken då det är en spricka i plast toppen
 

Dtmoppe

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2023
Hoj
Dt50
Är den omborrad för trångt kanske? Nu när kolven är skuren så är det väl även lite klet på kolven som gjort den större?

Den nyper inte så hårt, man märker bara att den blir orklös och dör när man släpper gasen, ska ta dän och möjligtvis slipa lite om det inte är illa. Cylindern har aldrig varit omborrad
 

Dtmoppe

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2023
Hoj
Dt50
Har du tillräckligt stort kolvringsgap?
Vart lite osäker när du nämnde detta för jag har nämligen 2 par kolvringar, ett par som jag filat upp till 0,18 och ett par som jag inte pysslat något med. Är säker på att dem som sitter i är 0,18 men det paret som jag har i reserv är 0,18 så det kan vara så att jag blandat ihop dem när jag monterat. Ska kika imorn.
 

Dtmoppe

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2023
Hoj
Dt50
Min yamaha dt50 från 2008 bestämmer sig för att värmenypa efter cirka 300m, kylarvätska cirkulerar och soppa blandningen är lite fetare då jag satte i en ny kolv i den. Först trodde jag kolven var för stor i diameter men den stämmer med orginal kolven så jag antar att det inte ska vara några problem. Har försökt med två olika kolvar nu men inge vidare resultat. Jag har tomgångs kört den i cyklar på lite olika varvtal för att försöka köra in den nya kolven. 2% olja på det med, kanske ska köra lite mer?

Jag var rätt säker på att kolvrings gapet var som det skulle men tydligen har jag slarvat och monterat fel par då jag hade två par, ett som jag filat upp och ett i reserv och jag hade monterat reserv paret. Jag montera dem filade ringarna och då funkade han bättre förutom att han gick magert men jag bytte choke lock då det var en rejäl spricka i den förra och nu funkar allt prima. Tack för alla svar!
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top