Tjuvkoppla var FÖR lätt förr...

Gick med
17 Jul 2006
Hejsan!

Jag o en kompis skulle starta en saab 900 han köpte loss från skroten för 1000kr..
Stog i hans lada o först skulle vi koppla sladdar a lá mac gajvör.. men sen hade ja hört att man kan dra upp "rosen" (den delen nyckeln är i.. ovanför kontaktmunstycket) så ja stoppade i en krokformad metallbit o ryckte till med 2 fingrar.. o plopp så flög den ur..

Först skrattade ja för att det var FÖRjävla lätt.. sen vart ja orolig.. borde jag oroa mig för att nån snor min mitsu -90 galant på samma sätt? :S

Är ALLA äldre bilar så jävla lätta?

Har hört uttrycket att tändningslåset bara håller ärliga personer borta.. o att dom som vill åt bilen tar den.

Rock ´n Robin skrev:
2349231

Har hört uttrycket att tändningslåset bara håller ärliga personer borta.. o att dom som vill åt bilen tar den.

Jag har för mig att just SAAB brukade sågas i Trafikmagasinet för att de var så lätta att stjäla på den gamla goda tiden innan det börjades med chipnycklar å dyl...

NSR_Martin skrev:
2349244 Det va ju ingen bil, det va ju en saab, det sa du ju själv.

Okej Saab då :)

Men alltså.. skulle jag i praktiken kunna gå ut till nån jävla raggares 740 o slita ur "rosen" o starta deras bil på typ 20 sek :S jag blir fan rädd...

OM ja kan de så kan ja fan lika gärna lämna nycklarna i bilen.. ärligt! för vill nån sno den så tar de ju inte mycket längre tid att göra så som ja sa ovan än att vrida om nyckeln..

korvgubbe skrev:
2349249 Jag har för mig att just SAAB brukade sågas i Trafikmagasinet för att de var så lätta att stjäla på den gamla goda tiden innan det börjades med chipnycklar å dyl...

Ja men är det så lätt på ALLA bilar utan chipnycklar?

Last edited:
Rock ´n Robin skrev:
2349231 Hejsan!

Jag o en kompis skulle starta en saab 900 han köpte loss från skroten för 1000kr..
Stog i hans lada o först skulle vi koppla sladdar a lá mac gajvör.. men sen hade ja hört att man kan dra upp "rosen" (den delen nyckeln är i.. ovanför kontaktmunstycket) så ja stoppade i en krokformad metallbit o ryckte till med 2 fingrar.. o plopp så flög den ur..

Först skrattade ja för att det var FÖRjävla lätt.. sen vart ja orolig.. borde jag oroa mig för att nån snor min mitsu -90 galant på samma sätt? :S

Gamla Saaben med tändlåset som satt nersänkt i en liten grop var extremt
lättstartade,dom samlade på sej skit i låset så att det i princip gick att starta
utan något ingrepp,jag startade min flickväns gamla Saab med en 50 öring.

Mvh.@nders

anttas skrev:
2349314 Gamla Saaben med tändlåset som satt nersänkt i en liten grop var extremt
lättstartade,dom samlade på sej skit i låset så att det i princip gick att starta
utan något ingrepp,jag startade min flickväns gamla Saab med en 50 öring.

Mvh.@nders

Ja de var en sån.. men en 9000 då? Asså där tändningslåset INTE sitter imellan sätena..

Tror det SAAB 99/900 86-92 typ som man kunde öppna och starta med en glasspinne.:D

Ngn som kan bekräfta?

Zee skrev:
2349381 Tror det SAAB 99/900 86-92 typ som man kunde öppna och starta med en glasspinne.:D

Ngn som kan bekräfta?
Har också hört det försökte på en 900 tror dock den va för ny.

Edit: stog i en lada hos en polare och dom viste inte vart nyklarna va någonstans.

Last edited:
lol ett par polare o jag fick en nyckel till en gammal wv (typ 12 år sen) vi testa om nyckeln passa i några andra bilar.. fick väl upp 3 bilar bara på den fösta gatan. testa dock ej tändningen men in kom man, dom använder endast bästa sortens lås på bilar :tummenupp man kommer genast att tänka på uttrycket one fits all..

Det är därför man installerar larm med startspärr :fakta
En bekants gamla 900 hade påhälsning en natt där de inte hade lyckats få upp låset, dom hade dock lyckats lossa låskolven så den gick att rucka fram och tillbaka, men dörren hade de inte fått upp. Jag har tre stycken 900or och jag har testat allas nycklar på alla, och petat i reservdelsbilens tändningslås. Måste vara jävligt slitna lås om dom går att öppna med en glasspinne.

Vill tjuven ha bilen så tar han den, kodnyckel eller ovannämnt larm gäller.

jag undrar hur dom kan sno nya bilar när det finns immobilizer kodnycklar o allt vad det heter? för bevisligen snos det ju även nya bilar

Homo skrev:
2349436 jag undrar hur dom kan sno nya bilar när det finns immobilizer kodnycklar o allt vad det heter? för bevisligen snos det ju även nya bilar
Finns ju tävlingar i att sno bilar som bilföretagen sponsrar för att se ny sätt. Rätt balt faktiskt.

Allt går med rätt utbildning och information.

Rock ´n Robin skrev:
2349231 Hejsan!

JA!

Kanske inte du och jag klarar av det på 20 sekunder, men en van biltjuv som vet om lite tips och trix och kanske är förberedd med något verktyg fixar lätt en äldre bil, fort.

Anekdot: Jag hade hörtalas om ett trix att få upp en 740, utan ett enda medhavt verktyg ,som inte skadade bilen nämvärt. Kan bara säga att när jag på fyllan var tvungen att prova så fick jag upp dörren på 1:a försöket och det tog ca 10 sekunder.

Sen skall jag väl tillägga att jag låste och stängde dörren efter mig då jag INTE var ute för att ta bilen.

Last edited:
Kawwa skrev:
2349457 JA!

Kanske inte du och jag klarar av det på 20 sekunder, men en van biltjuv som vet om lite tips och trix och kanske är förberedd med något verktyg fixar lätt en äldre bil, fort.

Anekdot: Jag hade hörtalas om ett trix att få upp en 740, utan ett enda medhavt verktyg ,som inte skadade bilen nämvärt. Kan bara säga att när jag på fyllan var tvungen att prova så fick jag upp dörren på 1:a försöket och det tog ca 10 sekunder.

Sen skall jag väl tillägga att jag låste och stängde dörren efter mig då jag INTE var ute för att ta bilen.

Nu måste du säga hur med :)

Alltså om ja får krossa rutan så tror jag att ja klarar av att starta en saab 900 om den startar direkt på under 20 sek!

Ni ska se dagens mopeder.

Sjukt hur lätt det är.

Kanske inte alltför smart att nämna hur man gör det dock.. :tungan

Går att få igång dom på under 10 sek om man vet vad man håller på med iaf.

H3dlund skrev:
2349508 Ni ska se dagens mopeder.

Sjukt hur lätt det är.

Kanske inte alltför smart att nämna hur man gör det dock.. :tungan

Går att få igång dom på under 10 sek om man vet vad man håller på med iaf.

Ja men det är ju styrlåset som är svårt med dagens mopeder :P annars så vet nog alla med mopeder endå..

Rock ´n Robin skrev:
Men alltså.. skulle jag i praktiken kunna gå ut till nån jävla raggares 740 o slita ur "rosen" o starta deras bil på typ 20 sek :S jag blir fan rädd...
Tänk på att 740'in även har ett rattlås du måste fixa innan du kan köra iväg.
Men visst, med lite våld så går det.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...