Tjuvkoppla var FÖR lätt förr...

På min gammla camry slog dom bort tändnigslåset på sen var det bara att vrida med en mejsel eller liknade i det spåret som tändnigslåset vred i så låste den upp rattlåset och startade bilen. inte så finkänsligt men det gick nog fort

Rock ´n Robin skrev:
2349231 Hejsan!

Jag o en kompis skulle starta en saab 900 han köpte loss från skroten för 1000kr..
Stog i hans lada o först skulle vi koppla sladdar a lá mac gajvör.. men sen hade ja hört att man kan dra upp "rosen" (den delen nyckeln är i.. ovanför kontaktmunstycket) så ja stoppade i en krokformad metallbit o ryckte till med 2 fingrar.. o plopp så flög den ur..

Först skrattade ja för att det var FÖRjävla lätt.. sen vart ja orolig.. borde jag oroa mig för att nån snor min mitsu -90 galant på samma sätt? :S

Är ALLA äldre bilar så jävla lätta?

Har hört uttrycket att tändningslåset bara håller ärliga personer borta.. o att dom som vill åt bilen tar den.
Ditt inlägg visar anledningen till att försäkrungsbolagen vill att alla bilar äldre än X ska vara utrustade med elektronisk startspärr... Lär komma snart

Tror det SAAB 99/900 86-92 typ som man kunde öppna och starta med en glasspinne.:D

Ngn som kan bekräfta?
Jag har testat på min farsas saab 900 GL fråb 82 men det gick inte. Men dock så har bilen bara gått 13.000mil så det kan väll vara därför.

Tävlar du i trådlyft?

Eller googlar du efter hur man tjuvkopplar?

Saabarna är inte så kassa som dom försöker få det till här, bara enstaka exemplar, min förra gick att starta med vadsomhelst.
Den jag har nu har ett tändlås tight som skithålet på en lus.

Men visst var gamla Saabar lättsnodda!

Last edited:
En sann historia från det glada 80-talet.
En kompis på jobbet bad en kille köra bort och besikta hans bil en SAAB 99 (Bilprovningen låg 500m bort) alla papper finns i framsätet sa han, (jo man var tvungen att ha reg,papper med sig då) killen öppnade den låsta bilen med nyckel och startade bilen och körde bort, när han skulle gå in på besiktningen hittade han inte papprena och åkte tillbaka och frågade vart papprena låg, i framsätet hävdade ägaren igen och dom gick ut och tittade efter..........killen hade låst upp och startat fel bil med nyckel, så på den tiden var det nog inte så noga med låsens kvalitet.

Tror det SAAB 99/900 86-92 typ som man kunde öppna och starta med en glasspinne.:D

Ngn som kan bekräfta?

Kan bekräfta detta. Samåkte med en polare när vi jobbade på samma ställe, och jag brukade roa mig med att låsa upp hans gamla 900turbo med min nyckel till eluttaget på parkeringsplatsen och sätta mig i och starta den.

Inte en glasspinne, men ungefär lika svårt...

Olagligt? :va Du menar väl att försäkringsbolaget kan ha synpunkter när de ska betala ut ersättning?
Nej. Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det kallas. Men du kan bli dömd för någon slags oaktsamhet om t.ex. din bil står med nyckeln i och ett barn kommer och kör iväg med den och orsakar en olycka.

jag har startat två bilar utan nyckel, och utan större problem..

Den första var en Scorpio -94, lossade två skruvar under ratten som höll plastkåpan, sen var det två skruvar till på baksidan av tändningslåset, sen bröt man av en liten arm i alu som var rattlåset, efter det så startade man med samma skruvmejsel :gnissla detta var en polares bil som skulle till skroten.

Den andra var en gammal vinterholk som en polare hade supit bort nyckeln till, tror det var en -82a.. man satte sig i förarplatsen, pillade ut knappen för varningsblinkersen, vände på den, tog en 5cm lång sladd och byglade den mellan uttaget längst ner, och det högst upp till höger, (på baksidan av blindersknappen) vips så var tändningen på. :D :D

Jag hade som första bil en ap-snygg volvo 242 -76:a, gul-orange med div. bruna fläckar, den kunde man både öppna dörrarna och starta med en glasspinne, eller vad man nu hade i fickorna för tillfället... så det var inte bara saab, även om de var om möjligt ännu sämre...

Någon som kommer ihåg Trafikmagasinet på SVT? Testade man inte att bryta sig i olika bilar i programmet? Jag har ett svagt minne av att det inte var många bilar som höll borta tjuven i mer än 20 sekunder.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick