Hur lång tid tar det vid överföring från annan bank?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ikväll kommer pengar föras över från nordea/nordbanken (minns ej vilken) till mitt konto som ligger på swedbank.

Hur lång tid brukar det ta tills det att pengarna finns på mitt konto?

Nästa bankdag. Skickade pengar till en polare som har Swedbank för inte så längesedan på kvällen, nästa dag vid 9-10 hade pluringarna kommit in. Jag har Nordea.

Hur lång tid brukar det ta tills det att pengarna finns på mitt konto?
Det ska aldrig ta mer än tre bankdagar.

Om man gör överföringen innan 12 en dag brukar det dock finnas hos den andra banken efter kl 15 dagen efter. Allt beror på vad de olika bankerna har för rutiner.

Går det inte typ direkt? Eller det e bara när det e inom samma bank?! När jag överför från mitt danska bankonto så tar det tre dagar! Det borde ju gå bra mkt snabbare än så - vi lever ju faktiskt i 2007!!

Går det inte typ direkt? Eller det e bara när det e inom samma bank?!

Nej, det är bara när det är inom samma bank. Olika bankers system pratar sällan så bra med varandra och väldigt mycket sker fortfarande med rena filöverföringar skulle jag gissa. Så en bank exporterar alla sina överföringar vid ett tillfälle på dagen och läser in inkommande överföringar en eller två gånger om dagen.
Banksystem är ju ofta väldigt gamla och alltså inte helt uppdaterade. Dessutom finns det säkerligen en hel del säkerhetsaspekter som gör att realtidsöverföringar och nätkontakter med en massa andra aktörer inte är optimalt.....

Last edited:
Det är väl innan 24:00 så betalas det oftast ut dagen efter. Har man personlig telefonservice kan man rinag dem och de kan mot en avgift ( såklart) rinag över pengarna direkt.

Nej, det är bara när det är inom samma bank. Olika bankers system pratar sällan så bra med varandra och väldigt mycket sker fortfarande med rena filöverföringar skulle jag gissa. Så en bank exporterar alla sina överföringar vid ett tillfälle på dagen och läser in inkommande överföringar en eller två gånger om dagen.
Banksystem är ju ofta väldigt gamla och alltså inte helt uppdaterade. Dessutom finns det säkerligen en hel del säkerhetsaspekter som gör att realtidsöverföringar och nätkontakter med en massa andra aktörer inte är optimalt.....

Det kan ta 4 timmar med...oavsett om avsändare/mottagare har olika banker. Jag (swedbank) kan överföra till morsan (sparbanken finn) på 4 timmar. Så det funkar med samma dag med.

Det kan ta 4 timmar med...oavsett om avsändare/mottagare har olika banker. Jag (swedbank) kan överföra till morsan (sparbanken finn) på 4 timmar. Så det funkar med samma dag med.

Ja, självfallet. Det har ju bara att göra med vilka rutiner bankerna har. poängen är att det sällan görs några realtidsöverföringar mellan bankerna.

När jag för över från mitt sparkonto på Ikanobanken så har jag det samma dag på Nordea om jag gjort överföringen innan kl. 12.

Det är väl innan 24:00 så betalas det oftast ut dagen efter.

Det beror som sagt på varje banks rutiner. När tar de ut alla transaktioner och när läser den mottagande banken in desamma.

Last edited:
Jag väntar också på en betalning som aldrig dykt upp...pengarna är överförda i tisdags... har inte sett röken av peningarna...

är banken verkligen såhär seg ??!:va

Last edited:
Tycker det är häftigt att man 2007 kan ha tjänster som är så här grymt sega. Måste ju vara någon datanörd som är expert på stordatorer som lagt in detta med flit för att motarbeta på rent jävelskap.:D

2851720 Tycker det är häftigt att man 2007 kan ha tjänster som är så här grymt sega. Måste ju vara någon datanörd som är expert på stordatorer som lagt in detta med flit för att motarbeta på rent jävelskap.:D
Snarare att bankerna håller på pengarna för att tjäna ränta på det.

Tycker det är häftigt att man 2007 kan ha tjänster som är så här grymt sega. Måste ju vara någon datanörd som är expert på stordatorer som lagt in detta med flit för att motarbeta på rent jävelskap.:D

Problemet är nog snarare att det är samma lilla script som körs nu, på samma gamla stordator, som det designades för 1983. "If it aint broken, don't fix it" är nog deras motto gällande det här, och som korvgubbe påpekat tjänar bankerna rätt bra med pengar på att dra ut på tiden.

Tycker det är häftigt att man 2007 kan ha tjänster som är så här grymt sega.

Det är väl framförallt så att bankernas system är de äldsta och mest komplexa systemen som fortfarande "lever". Att byta ut alla dem utan allt för stora störningar och dessutom klara alla säkerhetsrisker skulle ju kosta åtskilliga miljarder.. inte särskilld förvånad över att de drar ut på det och hellre implementerar nytt vartefter än att kovertera och byta ut redan befintliga system.

Det är väl framförallt så att bankernas system är de äldsta och mest komplexa systemen som fortfarande "lever". Att byta ut alla dem utan allt för stora störningar och dessutom klara alla säkerhetsrisker skulle ju kosta åtskilliga miljarder.. inte särskilld förvånad över att de drar ut på det och hellre implementerar nytt vartefter än att kovertera och byta ut redan befintliga system.

Tror inte att det är någon bank som idag håller på "vanliga" kontoöverföringar mer än till dagen efter. Betalar man via post- eller bankgiro kan det dock ta nån dag extra.

Själv sitter jag och jobbar mycket med utbetalningar till privata konton och via Danske Bank, som vi använder oss av, så kan vi få pengar på plats redan samma eftermiddag om överföringen registreras innan kl 13,45.

Gjorde det förra veckan (Nordea till Swedbank). Gjorde transaktionen Kl13:00 en vanlig veckodag och han hade pengarna kring 15-tiden.

Har iofs gjorde det förr också och då tog det 2 dagar, som ngn sa tidigare så ska det aldrig ta mera än 3 bankdagar.

Sen har Nordea ett rätt skumt sätt att hantera Swedbanks clearingnummer, men det kan du läsa dig till.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick