Hur får man loss däck från fälg??

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Idag när ja bytte däck så ställde jag ett bordsben på däcket precis vid fälgkanten och en välbyggd kamrat fick stå och hänga på bordet tills däcket ploppade ner, men det ser ju inte direkt proffsigt ut.

Jag har sett en kille som krängt av ett däck på under en minut med bara ett däckjärn men jag hann aldrig se hur han gjorde. Så hur gör man smidigast med minsta möjliga verktyg?

Idag när ja bytte däck så ställde jag ett bordsben på däcket precis vid fälgkanten och en välbyggd kamrat fick stå och hänga på bordet tills däcket ploppade ner, men det ser ju inte direkt proffsigt ut.

Jag har sett en kille som krängt av ett däck på under en minut med bara ett däckjärn men jag hann aldrig se hur han gjorde. Så hur gör man smidigast med minsta möjliga verktyg?

Man använder sig av en däckkrängningsrigg. När väl däcket har släppt från fälgen så är det dags att ta fram däckjärnen.

Köp en splitfälg (finns det till hojar förresten?) och en snabb mutterdragare så är du hemma sen. :hihi

Ett alternativ till att släpa ut ett bord + polare är ju att lägga en lite grövre planka på däcket jämte fälgkanten och sedan ta ett litet skutt på plankan, så åker däcket ner. Sedan kostar inte däckjärn många kronor på biltema.

Ett alternativ till att släpa ut ett bord + polare är ju att lägga en lite grövre planka på däcket jämte fälgkanten och sedan ta ett litet skutt på plankan, så åker däcket ner. Sedan kostar inte däckjärn många kronor på biltema.

Funkar det verkligen, jag brukar få ta en klots eller liknande och ha på högkant och använda långplankan som hävarm. Däckjärn har jag naturligtvis, att skifta däcken är inga problem, bara få loss dom.

Har du tillgång till svets , så kopiera denna : http://www.nomartirechanger.com/06ClassicModel.html

Kolla under videos.....

Jag gjorde en enklare modell o den funkar utmärkt ! Lägger av o på ett däck på dryga minuten med en sån..... UTAN att repa fälgarna som är ganska lätt gjort med däckjärn...

Balansera ???.... Hallå !!!...Har jag inte gjort sen....Hmmm...nån gång i slutet på 80-talet tror jag :D

Funkar det verkligen, jag brukar få ta en klots eller liknande och ha på högkant och använda långplankan som hävarm. Däckjärn har jag naturligtvis, att skifta däcken är inga problem, bara få loss dom.

Jo det gör det, senast under Anderstorps-SM hade vi en depågranne som tillämpade den metoden. Iofs är det race-däck, vanliga däck kanske är lite hårdare/svårare att få av. Var så länge sedan jag krängde gatdäck...

När det gäller att få loss däcket från fälgen så brukar köra med ett skruvstäd och ett litet bräckjärn. Dra åt däcket hårt som fan och sen stoppar du in bräckjärnet bakom fälgen och tar stöd mot skruvstädet. Sen är det bara använda däckjärn till att kränga av däcket. Har i och för sig bara prövat det på offroadfälgar.

Har du svetsat en sådan? Har du bild på den du har svetsat så man kan ta sig en titt kanske???:tummenupp

Har du tillgång till svets , så kopiera denna : http://www.nomartirechanger.com/06ClassicModel.html

Kolla under videos.....

Jag gjorde en enklare modell o den funkar utmärkt ! Lägger av o på ett däck på dryga minuten med en sån..... UTAN att repa fälgarna som är ganska lätt gjort med däckjärn...

Balansera ???.... Hallå !!!...Har jag inte gjort sen....Hmmm...nån gång i slutet på 80-talet tror jag :D

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick