Rådrum?

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Tidigare ikväll så mötte jag polisen i en något hög hastighet. De stampade på bromsen, satte på blåljusen och körde efter. Nåja, de hade ingen mätning på mig så jag tänkte att det här ska väl förhoppningsvis inte bli några större problem.

Efter att ha gapat på mig ett tag ger de mig det generösa förslaget att skriva 30 km/h över angiven hastighet så att jag ska få behålla körkortet. Jag kunde dock inte riktigt hålla med om att det var så generöst, just med tanke på att de som sagt inte hade någon mätning. Då skulle det självklart bli rättegång och alla tre skulle vittna mot mig osv osv.

Jag begär rådrum och då säger de att "Det är bara för 15-åringar som kört moped utan hjälm och sånt som behöver diskutera det med sina föräldrar. Du är över 18 så du kan inte få det". Jag säger att jag inte köper att det skulle vara någon åldersgräns på detta och frågar om det inte är deras skyldighet att läsa upp vad rådrum innebär när jag tar upp det. De fortsätter argumentera emot men till slut får jag dem att åtminstone rota fram i nån bok om vad det innebär. De säger dock att de inte tänker ge mig det eftersom det någonstans i texten stod "polisman kan ge" istället för "polisman skall ge". Är det verkligen så att jag inte har någon rättighet att begära rådrum om jag vill?

Detta vill jag inte tro på och det säger jag också till dem. Det finns dock ingen möjlighet att de tänker ge mig det och hur mycket jag än diskuterar med dem så verkar det inte ens finnas på kartan för deras del. Ärligt talat så verkar de jävligt irriterade över att jag överhuvudtaget känner till ordet. De fortsätter säga att om jag inte skriver på böterna här och nu så skriver de rapport och så blir det rättegång.

Efter att ha suttit i bilen med dem i över en halvtimme så skriver jag till slut på böterna och går därifrån. Väldigt välspenderad tid en fredagkväll/natt. Det var faktiskt även lite med tanke på hur mycket de har att göra då som jag tyckte det var bättre att jag skulle få fundera i lugn och ro hur jag ville göra istället för att sitta där och ta upp både deras och min tid i onödan. Så, hur ligger det egentligen till med detta?

"Ett skäl att medge rådrum kan vara att den misstänkte vill inhämta råd från en advokat innan godkännande lämnas. Är den misstänkte under 18 år bör han medges rådrum för att rådgöra med föräldrar eller annan vuxen person. Detta bör särskilt beaktas om botbeloppet är 800 kronor eller däröver."

http://www.police.se/static/fap/FAP261_1_RPSFS2000_10.pdf

finns med andra ord ingenting som säger att du måste vara moppepojke för att få begära rådrum!

Tidigare ikväll så mötte jag polisen i en något hög hastighet. De stampade på bromsen, satte på blåljusen och körde efter. Nåja, de hade ingen mätning på mig så jag tänkte att det här ska väl förhoppningsvis inte bli några större problem.

Efter att ha gapat på mig ett tag ger de mig det generösa förslaget att skriva 30 km/h över angiven hastighet så att jag ska få behålla körkortet. Jag kunde dock inte riktigt hålla med om att det var så generöst, just med tanke på att de som sagt inte hade någon mätning. Då skulle det självklart bli rättegång och alla tre skulle vittna mot mig osv osv.
/snip/

Jag tror inte de skulle kunnat få dig fälld under dom omständigheterna...
Det är allmänt känt att det är svårt att bedöma hastighet på mötande fordon, speciellt om man själv är i rörelse.
Risken finns att länsstyrelsen drar in ditt kort ändå.

Jag skulle ta kontakt med Trafikjuristen om jag vore du!

"Ett skäl att medge rådrum kan vara att den misstänkte vill inhämta råd från en advokat innan godkännande lämnas. Är den misstänkte under 18 år bör han medges rådrum för att rådgöra med föräldrar eller annan vuxen person. Detta bör särskilt beaktas om botbeloppet är 800 kronor eller däröver."

http://www.police.se/static/fap/FAP261_1_RPSFS2000_10.pdf

finns med andra ord ingenting som säger att du måste vara moppepojke för att få begära rådrum!
Det var inte den texten de läste upp för mig. De läste bara ett kort stycke som inte sa särskilt mycket. För övrigt sa jag att jag ville diskutera det hela med min bror som är jurist.

UltraMarine skrev:
Nu hoppas jag att du skojar? De har ju gett mig böter och om jag betalar dessa har jag väl ingenting att oroa mig för? Förresten så hade det nog inte varit så svårt att bedöma att jag körde mer än 30 km/h för fort med tanke på att det nog snarare var drygt tredubbla tillåtna hastigheten.

HanneZ skrev:
Varför stanna? :va
Det var med bilen. I ärlighetens namn så när jag såg att de vände så stannade jag inte först utan fortsatte en bit och vände sedan om i en rondell. När jag kom ut ur den körde de över på vänstersidan och körde nästan in i fronten på mig. Det sista jag sa innan jag lämnade polisbilen och smällde igen dörren var dock "Synd att jag inte satt på motorcykeln istället". Då kände jag mig häftig.

Last edited:
skulle va kul att testa ringa polisen i det läget och säga att det är en polisman där som hotar en och försöker få en att tvinga en skriva på ett erkännande för nåt man inte gjort, är ju olagligt även för dem

Vad vinner man på att begära ett rådrum? Det är väl ingen större skillnad på det och på att säga att man inte håller med om det han säger och avsluta med "högt ärade konstapeln"
Då får man ju ett inbetalningskort med sig och en ev rättegång framför sig. Vill man sedan pröjsa så avblåses ju rättegången (Om det blir nån). I det här fallet tror jag inte att det hade blivit det.

MÖTTE polisen & du godkänner & skriver på boten ?
men snälla du, du har gjort titt livs tabbe...
ingen domstol hade fällt dig kan jag med säkerhet säga

jag åkte i laserkontroll på 19 km/h för fort på 50 väg, jag bad områdrum, då jag ansåg att kontrollen inte var rätt utförd.
(sikteskontroll)

nu efter snart 2 månader, så är det fortfarande inte avgjort, men jag vägrar att betala, inget krav från kronofogde har kommit, men jag ger mig inte.

Begär du rådrum, för att rådgöra en advolat, så KAN polisen neka, men gör det sällan

Jag tror inte de skulle kunnat få dig fälld under dom omständigheterna...
Det är allmänt känt att det är svårt att bedöma hastighet på mötande fordon, speciellt om man själv är i rörelse.

Jag skulle ta kontakt med Trafikjuristen om jag vore du!

Nu hoppas jag att du skojar? De har ju gett mig böter och om jag betalar dessa har jag väl ingenting att oroa mig för? Förresten så hade det nog inte varit så svårt att bedöma att jag körde mer än 30 km/h för fort med tanke på att det nog snarare var drygt tredubbla tillåtna hastigheten.

Länsstyrelsen har ingenting med Polis och böter att göra. De ser på fallet och ser att du kört 30km/h för fort och gör därför bedömningen att du ej är lämpad att inneha körkort. Du har väl prövotid - 19år?

Jag skulle istället sagt till smurfarna att vi inte kommer någon vart och lämnat bilen. De skulle fått nöja sig med en rapport som jag inte skulle medgiva till. Fallet skulle därefter läggas ner av åklagare som "Brott kan ej styrkas"...
(jag skulle iofs inte köra 3ggr förfort...)

Jag tycker du ska knata ned till stationen och göra en anmälan om tjänstefel då du anser att de tvingat dig att skriva under och använt förtäckta hot och löften samt hållt dig kvar onödigt länge i bilen och samtidigt ta tillbaka medgivandet och se vad som händer...
Skriv i anmälan vem av poliserna som sa vad, vet du inte namnet så säg på vilken plats i bilen denne satt. Se till att få med allt som sades i bilen och hur det gick till när de stoppade dig...

Och så håller du dig till lagar och regler, åtminstone tills historien är över, för annars får de ju indikation på att du faktiskt är skyldig...

Last edited:
Detta vill jag inte tro på och det säger jag också till dem. Det finns dock ingen möjlighet att de tänker ge mig det och hur mycket jag än diskuterar med dem

Polisen gjorde rätt! De har ingen skyldighet att ge dig rådrum, utan det är upp till polismannen att avgöra om rådrum överhuvudtaget är relevant i det aktuella fallet!

Sen som redan skrivits är i princip rådrum meningslöst. Du behöver inte begära rådrum för att slippa skriva under något på plats. Skriver du inte under på plats skickas ett (i princip automatgenererat) brev hem till dig från en åklagare med möjlighet att betala boten (och därmed erkänna brottet) Betalar du inte in beloppet inom en viss tid går fallet automatiskt vidare till tingsrätten om åklagaren vill det.

Skrev du på!? Du som skötte det så snyggt så länge. Du hade ju klarat dig utan rättegång säkert, om de helt saknade mätning.

Kan man inte ångra ett erkännande? Skynda dig att kolla upp det!

Tidigare ikväll så mötte jag polisen i en något hög hastighet....
Nå, frågan är väl egentligen vad Du vill ägna tid åt, och om Du är nöjd med utfallet själv?

Du körde "något" för fort, så då får jag förmoda att Du är införstådd med att det med viss regelbundenhet kommer att kosta pengar:) .

En annan aspekt av det hela är väl att Du med tredubbel hastighet riskerar betydligt värre konsekvenser, både för Dig och för andra...

Bylingen tangerade uppenbarligen gråzonen mellan lögn eller undanhållande av korrekt info - jag har själv suttit i liknande diskussioner och vet därmed hur snacket går... Tyvärr tror jag nog även polismännen har väldigt klart för sig var gränsen går för hur mycket "maktspråk" de kan använda, så att överklaga och i slutändan få rätt blir nog tufft när Du nu skrivit på...

Slutsats - Du får behålla körkortet efter en rätt grov hastighetsöverträdelse. Du blev "skrämd" att skriva på, och därmed kostar det lite pengar. Du kan överklaga men det kostar tid för Dig och jurist och därmed mera pengar.

Som Eastwood sa: Do You feel for it, punk? Nu vet Du att Du inte ska skriva på nästa gång, med risk att få åklagarens öga på det hela samt tre vittnesmål mot Dig om en hastighet som i princip innebär vårdslöshet!

Med hänsyn till detta tycker jag inte Du har gjort bort Dig eller fattade fel beslut!

Länsstyrelsen har ingenting med Polis och böter att göra. De ser på fallet och ser att du kört 30km/h för fort och gör därför bedömningen att du ej är lämpad att inneha körkort. Du har väl prövotid - 19år?

Jag skulle istället sagt till smurfarna att vi inte kommer någon vart och lämnat bilen. De skulle fått nöja sig med en rapport som jag inte skulle medgiva till. Fallet skulle därefter läggas ner av åklagare som "Brott kan ej styrkas"...
(jag skulle iofs inte köra 3ggr förfort...)

Jag tycker du ska knata ned till stationen och göra en anmälan om tjänstefel då du anser att de tvingat dig att skriva under och använt förtäckta hot och löften samt hållt dig kvar onödigt länge i bilen och samtidigt ta tillbaka medgivandet och se vad som händer...
Skriv i anmälan vem av poliserna som sa vad, vet du inte namnet så säg på vilken plats i bilen denne satt. Se till att få med allt som sades i bilen och hur det gick till när de stoppade dig...

Och så håller du dig till lagar och regler, åtminstone tills historien är över, för annars får de ju indikation på att du faktiskt är skyldig...
Att jag förmodligen skulle ha möjlighet att ångra mig och skriva på böterna senare om det nu skulle bli rättegång kom jag inte på först senare, vilket väl var mindre bra. Det var givetvis så jag skulle ha gjort. Jag har haft körkort i tre år så någon prövotid har jag inte.

Att göra en anmälan om tjänstefel skulle ju kunna vara ett alternativ, men jag tror inte att det ger så mycket. Känns som att det som sagt är kört när man väl skrivit under. Samtidigt så var jag lite rädd för att åka på vårdslöshet i trafik istället och därmed få ett betydligt värre straff än en 3600:- tunnare plånbok.

Edit: Jag antar att det är omöjligt att ta tillbaks sitt erkännande utan att samtidigt göra en anmälan om tjänstefel? Om man nu skulle göra det, finns det risk för att jag kan åka på något värre än böter? Om det nu skulle bli rättegång och jag misstänker att jag där skulle kunna åka på tex vårdslöshet i trafik, kan jag fortfarande bara betala in bötesbeloppet så ställs rättegången in?

Och som jag tidigare frågade, hur stor är risken för att länsstyrelsen kommer att dra in mitt körkort för det här?

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...