Det här med att borra, sätta plugg å skruva i skruv etc.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Förbered er på Mingsvesfrågor om heminredning nu.

Hur fan sätter man upp saker på väggen ordentligt, egentligen?
Mina väggar i lägenheten består inte av trä, det vet jag.
Det är inte gips heller då det är ganska hårt. Men har man småspik så går det att slå in de en bit och på det viset har jag fått upp lite småtavlor. Är spiken lång som blir den krokig efter ett tag :rolleyes:
Nu ska jag dock hänga upp en stooor och hyffsat tung mdf-skiva som ska agera bioduk, samt en hylla för projektorn då. Hur får jag fast de i väggen? :näsblod

Och det här med att sätta upp lampor i taket. När jag skruvar in en lång skruv i taket så smulas allt sönder och det kommer bara ut en massa skit. Aldrig att skruven fäster iaf. No shit sherlock säger ni och det förstår jag, men vad ska jag använda för då för att skiten ska fastna?

Det är bara att plugga och skruva.
Ska det sitta ordentligt ska du ha dubbel expansion på pluggen.
Hellre för stort än för litet.
Jag har säkert borrat hundra hål i min lägenhet, jag har fett bra borrkunskaper. :fakta

Jag tänkte testa det där med plugg förut men skiten vek ju sig bara när jag skulle trycka i den.
För litet hål då antagligen eller?
När man köper plugg, köper man samma storlek på skruven då?

Fyfan vad kass jag är :D

Jag tänkte testa det där med plugg förut men skiten vek ju sig bara när jag skulle trycka i den.

Borra hela pluggens längd i med en borr som gör att du kan knacka in pluggen med hammare, det är inte den som ska sitta tight utan den expanderar när du skryvar. Fråga Mackan ,han kan borra om något.

Frågan är ju vad du har i väggen/taket.

Är det betong eller bara vassmatta med puts på ?

När kåken byggd ?

Så tight som mögligt är inte grejen ,då skär skruven bara sönder plastpluggen och pluggen expanderar mindre=sämre fäste

@marcus

Dubbel expansion ?

Ja, du är dålig faktiskt. :)
Köp en låda röd Gunneboplugg och på den står det både vilken skruv- och borrstorlek du ska ha.
Man hamrar i pluggen, o0m det går för lätt kommer det inte fungera ändå så det ska vara svårt å få in den. Det blir liksom skönast resultat om det är trångt. :gnissla Skruven ska passa innerdiametern på pluggen, ja.
Men som sagt, allt stå på lådan.

@marKus

Dubbel expansion ?

Ja, det är det bästa om det ska sitta ordentligt i mjukbetong som jag har.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23370129

Last edited:
Ja, du är dålig faktiskt. :)
Köp en låda röd Gunneboplugg och på den står det både vilken skruv- och borrstorlek du ska ha.
Man hamrar i pluggen, o0m det går för lätt kommer det inte fungera ändå så det ska vara svårt å få in den. Det blir liksom skönast resultat om det är trångt. :gnissla Skruven ska passa innerdiametern på pluggen, ja.
Men som sagt, allt stå på lådan.

Ja, det är det bästa om det ska sitta ordentligt i mjukbetong som jag har.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23370129

Tekniskt mumbojumbo :gnissla

Last edited:
En rödplugg som sitter i puts/betong, lättklinker eller övrigt smäckmaterial håller inte för tokmycket belastning. Om det är en hylla som du ska ställa dvdn på skulle jag gå upp i storlek eller använda 6st fästpunkter. Är det rödplugg ska du använda 5,5mm borr och 4,5mm(bredd) skruv om jag minns rätt. Borra lite längre än pluggens längd och blås ut dammet ur borrhålet innan du sätter i pluggen. Sen får du inte dra för hårt. Lite känsla men om skruven börjar dra runt när den kommit in kommer du dra sönder alt. dra ut pluggen.

Tänk på att om borren är bara lite sne bli hålet större.

Mja, finns ju olika typer av plugg.... olika för olika material.

Det du kan spika in en spik i en bit är förmodligen tegel med lite puts utanpå. SKa du få nåt att fästa där måste pluggen in i teglet som finns bakom putsen.

I taket har du förmodligen någon sorts lättbetong. Där måste man ha en plugg som expanderar på baksidan av betongskivorna....

Typ.

Grymt, bor ju bara nån mil från Klasse så det får bli en trip dit sen.
I taket sitter det nån slags tunn "matta" men under den lär det väl va nån slags mjukbetong antar jag.

Huset är säkert 50 år gammalt skulle jag tro.

Fyfan vad jag ska borra nu :yoparty

Då är det antagligen spänd väv du har i taket... Den får du va försiktig med om du inte har tänkt sätta nytt innertak...Antagligen sitter det 22mm virke i kanterna som väven är spänd i så det blir nog svårt att fästa något i mitten av taket så att säga... Då blir det ju att man pressar upp duken...

Nu är projektorn snart hemma så snart är det dags att snickra ihop en duk.
Kommer använda mig av en stor mdf skiva som i slutändan kommer väga en hel del skulle jag tro.

Nån som har nåt tips om hur jag ska fästa den på väggen?
Hade funderingar om att sätta upp fästpunkter på väggen, sen helt enkelt dra fast skivan rakt in i de. Spackla och måla över skruvarna sen bara?
Problemet är ju då bara att det gör det jävligt krångligt om jag vill montera ner den eller justera lite.
Så nån form av upphängningslösning vore ju..smart.

Nu är projektorn snart hemma så snart är det dags att snickra ihop en duk.
Kommer använda mig av en stor mdf skiva som i slutändan kommer väga en hel del skulle jag tro.

Nån som har nåt tips om hur jag ska fästa den på väggen?
Hade funderingar om att sätta upp fästpunkter på väggen, sen helt enkelt dra fast skivan rakt in i de. Spackla och måla över skruvarna sen bara?
Problemet är ju då bara att det gör det jävligt krångligt om jag vill montera ner den eller justera lite.
Så nån form av upphängningslösning vore ju..smart.

Kanske ett stativ till mdf-skivan med hjul på? Då blir du ju lite mobil och slipper borra för att hänga upp den iaf. Projjen med sin lilla hylla väger ju ingenting i jämförelse.

Ska du ha en fullstor MDF-board (2440 x 1220) ?

I sådana fall skulle jag tänka över det hela med att ha ett litet stativ på hjul, får du tyngdpunkten på skivan åt fel håll kan ju hela skiten tippa. :gnissla

Ändrade planer, det blir köp av duk nu då det visade sig att Hekas här på forumet hade en fin att sälja till kalaspris :tummenupp

Men skiten ska ändå upp på väggen, jag tycker att det kan se maffigt ut med lite mysig bakgrundsbelysing. Som den här killen har gjort t ex http://minhembio.com/T.Hammar

Så jag släpper hela ideen med mdf skiva och spänner upp skivan på nån form av ram istället. Blir nog liiite lättre att fästa den på väggen :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick