Pitlane

Jag skulle kalla pitlane för bandepå på svenska, LMS gör det också, se sid tre i TR. http://www.lms.se/Roadraci/competit/2007-LMS-KMrace-TR.pdf.
Att man sedan kallar ytterdelen av bandepån för fastlane är en annan sak. Pit är väl depå och pitlane den delen som är närmast banan = bandepå på svenska?

Du har rätt! Men å andrasidan har du ju ingen vapendepå eller någon annan depå f.ö vid en bana. Därför har jag alltid tolkat pitlane som den "fil" där man får räkna med att folk finns och rör sig i. Fastlane den fil i depån som man änvänder för att ta sig in och ut ur det du kallar bandepån.

Hårklyverier. Känns lite ot.

Inte för att jag har med det att göra men med tanke på den här tråden och den om framhjulssläpp, håller du på med en uppsats om RR?

bandepå heter det på svenska. En bandepå brukar bestå av 3 saker.
Fastlane = snabbfil (hastighet lite olika men max brukar väl va mellan 40-60km/h)
Slowlane = här finns mekaniker etc, hastighet nära noll
Walkinglane = får endast passeras av fordon, inte åkas på/i (mer än när man passerar den på väg till/från slowlane/fastlane), här ska man vara "fri" när man går fram och tillbaka i bandepån.

bandepå brukar egentligen då översättas till engelska som
the pit

Pitlane kan nog vara vilken fil som helst i "pitten" skulle jag vilja påstå... eller hela, i vilket sammanhang man nu skriver.
tex skriver vissa om att pitlanen i Monaco när det är F1 att "The pit lane is a tight and difficult place for the teams to work"

Sen har man pit garage, pit workshop etc...
en pit är en inte bara en pit :D

//håkan

Last edited:
bandepå heter det på svenska. En bandepå brukar bestå av 3 saker.
Fastlane = snabbfil (hastighet lite olika men max brukar väl va mellan 40-60km/h)
Slowlane = här finns mekaniker etc, hastighet nära noll
Walkinglane = får endast passeras av fordon, inte åkas på/i (mer än när man passerar den på väg till/från slowlane/fastlane), här ska man vara "fri" när man går fram och tillbaka i bandepån.

bandepå brukar egentligen då översättas till engelska som
the pit

Pitlane kan nog vara vilken fil som helst i "pitten" skulle jag vilja påstå... eller hela, i vilket sammanhang man nu skriver.
tex skriver vissa om att pitlanen i Monaco när det är F1 att "The pit lane is a tight and difficult place for the teams to work"

Sen har man pit garage, pit workshop etc...
en pit är en inte bara en pit :D

//håkan
Tack för utvecklingen av begreppet. :tummenupp

Pitlane är den del av bandepån som är avsedd för uppställning (t.ex däckbyten ).

Fastlane är den del av depån som ligger närmast banan och har en max hastighetsbegränsning på 60 km/h under tävling.

Dessa två fält skiljs åt av ett 1 meter brett uppmålat område.

Pitlane är den del av bandepån som är avsedd för uppställning (t.ex däckbyten ).

Fastlane är den del av depån som ligger närmast banan och har en max hastighetsbegränsning på 60 km/h under tävling.

Dessa två fält skiljs åt av ett 1 meter brett uppmålat område.

Hmmm.. pitlane kan ju vara hela bandepåområdet.

vad du beskriver som pitlane skulle jag vilja kalla slowlane.
hastighetsbegränsningen kan vara olika vid olika tävlingar och banor dessutom i fastlane, vanligast är dock 60km/h.
det 1 meter (? behöver inte vara 1 meter dock.. ) området du skriver om brukar kallas walkinglane.

jämför vad det skrivs om för F1, pitlane beskrivs som hela bandepå området (fastlane, walkinglane, slowlane).

I en beskrivning av pit stop på wikipedia står så här om pit lane: "pit lane which runs parallel to the start/finish straight and is connected at each end to the main track".

Såg också att snabbaste varvtid under racet på Doningtons F1 tävling 1987 var när en förare körde igenom pit lane. Han hade sett att det var en genväg där. Enda gången det hänt tydligen. Man byggde nog om den infarten rätt snabbt efter det att han hade upptäck den genvägen. :)

Last edited:
Att man sedan kallar ytterdelen av bandepån för fastlane är en annan sak. Pit är väl depå och pitlane den delen som är närmast banan = bandepå på svenska?

Verkar ju stämma.

"The Pit" referar många till som vad vi kallar parkeringsdepå

http://www.allwords.com/query.php?SearchType=3&Keyword=pit&goquery=Find+it!&Language=ENG
Area at the auto racetrack used for refueling and repairing the cars during a race

fast å andra sidan... så kan jag inte hitta nån definition för vad de olika sakerna heter nånstans.. det är bara min högst egna uppfattning av hur en bandepå är uppdelad :)

sen vad de ingående delarna i en depå är verkar vara högst olika mellan vilka världar man är i.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick