Båtkörkort?? Behövs det??

Vari ligger rimligheten i att man skall få köra båt utan utbildning om det tom krävs för att framföra en moped.....:va

Har en kompis som äger ett varv och man blir mörkrädd när man ser vilka grundstötningskador de får in. Att man öht lyckas köra hårt på något i öresund är för mig en gåta (för er som inte är skåningar så finns där bara 3 saker att köra på i sundet, Ven, Saltholm och Flakfort). Likförbannat har jag sett folk som har kört på Saltholm enl metodiken autopilot och vindrickande på akterdäck.....

Tror att de flesta skadorna är olyckor som även kan och kommer att inträffa med båtkörkort.

Jag har bara kört en vanlig motorbåt som vi ägde men inte fan är det någon konst.
Krashar man en motorbåt i öresund så har man lyckats bra :näsblod

Många skulle nog klara sig alldeles utmärkt utan uppkörningsdelen av att ta körkort för bil och mc, om inte naturligt så genom övning.
Men det är ju ett bra sätt till att sålla ut de som inte kan.

Så därför måste jag motvilligt erkänna att det kanske är ett bra förslag.

(OBS. för att undvika missförstånd; det kan vara ett bra förslag eftersom det kanske minskar antalet olyckor.
Men det är ett värdelöst förslag eftersom jag avskyr allt som begränsar frihet och valmöjlighet)

Last edited:
Vi har haft körkort och nykterhets koller på vägarna så länge jag minns och se hur det ser ut. Knarkare fyllon och biltjuvar går fria.

Hur tror du det hade sett ut om vi INTE hade haft krav på körkort samt nykterhetskontroller lite då och då? Bara att snegla på exempelvis Thailand, Ryssland och t.o.m. USA.

Hur tror du det hade sett ut om vi INTE hade haft krav på körkort samt nykterhetskontroller lite då och då? Bara att snegla på exempelvis Thailand, Ryssland och t.o.m. USA.

Jag säger inte att man inte skall ha körkort och nykterhetskoll i trafiken.

Nykterhets och framförandekrav på sjön finns redan i sjölagen.

Jag säger bara att använd lagar som finns och lika för alla i stället för nya som bara är till för att man inte använder dom som redan finns.

Vari ligger rimligheten i att man skall få köra båt utan utbildning om det tom krävs för att framföra en moped.....:va

Har en kompis som äger ett varv och man blir mörkrädd när man ser vilka grundstötningskador de får in. Att man öht lyckas köra hårt på något i öresund är för mig en gåta (för er som inte är skåningar så finns där bara 3 saker att köra på i sundet, Ven, Saltholm och Flakfort). Likförbannat har jag sett folk som har kört på Saltholm enl metodiken autopilot och vindrickande på akterdäck.....

Och du tror att dom personerna inte kommer att göra samma sak om dom har körkort ?

Last edited:
Och du tror att dom personerna inte kommer att göra samma sak om dom har körkort ?

Man kan väl hoppas att de lärt sig lite grundläggande sjövett under utbildningen. Skulle de dessutom skaffa sig lite regelkunskap och manöverskicklighet ser jag det som ett rent plus....

Om vi vänder på det, varför skall alla motordrivna fordon kräva körkort förutom just båtar?
Mindre risker att skada sig själv och andra?
Lättare att framföra?

en liten del jag tror du missar som iallfall legat med i alla förslag såhär långt är att alla som har en utbildning inom "båtåkande" typ förarintyg eller högre skall automatiskt få båtkörkort.. i övrigt är det väl inte en dum tanke om proven är på en rimlig nivå, det finns mååååååååååååååååååååånga landkrabbor som kör / seglar båtar dom inte borde!!!
Håller med. Har själv förarintyg, och det är ingen svår eller dyr utbildning att skaffa sig, men den ger bra grundläggande kunskaper i navigering och annat som är bra att kunna på sjön, så om nivån är tänkt att ligga där så låter det som ett utmärkt förslag.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick