Oddjob
Bannad
- Gick med
- 5 Mar 2005
Vari ligger rimligheten i att man skall få köra båt utan utbildning om det tom krävs för att framföra en moped.....![]()
Har en kompis som äger ett varv och man blir mörkrädd när man ser vilka grundstötningskador de får in. Att man öht lyckas köra hårt på något i öresund är för mig en gåta (för er som inte är skåningar så finns där bara 3 saker att köra på i sundet, Ven, Saltholm och Flakfort). Likförbannat har jag sett folk som har kört på Saltholm enl metodiken autopilot och vindrickande på akterdäck.....
Tror att de flesta skadorna är olyckor som även kan och kommer att inträffa med båtkörkort.
Jag har bara kört en vanlig motorbåt som vi ägde men inte fan är det någon konst.
Krashar man en motorbåt i öresund så har man lyckats bra

Många skulle nog klara sig alldeles utmärkt utan uppkörningsdelen av att ta körkort för bil och mc, om inte naturligt så genom övning.
Men det är ju ett bra sätt till att sålla ut de som inte kan.
Så därför måste jag motvilligt erkänna att det kanske är ett bra förslag.
(OBS. för att undvika missförstånd; det kan vara ett bra förslag eftersom det kanske minskar antalet olyckor.
Men det är ett värdelöst förslag eftersom jag avskyr allt som begränsar frihet och valmöjlighet)
Last edited: