Keihin FCR41 jetting....

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Två inlägg på samma dag....fy mig...:tuttar

Hur som, har ett lite udda jetting problem.

Drar jag fullt från ettan genom alla växlar så är allt helt ok...kanske får kolla på main air då absoluta toppen är so so, går som tåget utan kännbara dippar...(skall upp på bänk på fredag så då får jag det på papper)

Grejjen är att om jag smackar upp trotteln på femman i 4-5k varv så tvekar den som fanken...har testat att backa av helt och dra igen för att acc pumpen skall pumpa mer men utan att det blev bättre...

Min tanke är att den är tunn på nålen eftersom det är ungefär där jag drar på ifrån....eller kan det vara så att acc pumpen dränker motorn??

Svårt att säga när detta hände egentligen men en sak jag såg var att strålen från acc pumpen innan träffade kanten på insugsgummina medans efter jag fixat och donat lite ser ut att spruta rätt in i mittenventilen.

Vet hur jäkla svårt det är att kommentera men jag tänkte bara få lite grejjer att kolla innan fredag....vill att allt ska KÄNNAS ok iaf....även om pappret visar fel A/F....

Tack på förhud

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
ställ av axpumpen helt och testa. I bänk så brukar man ibland ställa bort axpump helt för att få rätt värden ,,för när den körs i bänk så drar man ju typ från 3an eller 4an från låga varv och det går ju svintungt så offta så drunknar motor pga det!! Man kör ju sällan så på allmän väg,, Troligast så blev det fel när du råkade vrida sprutet (mycket kännsligt!!) som sagt kör simulerade gaspådra från 2000-3000v på 3an och testa att slå på mer axpump tills den svarar bra och inte drunknar, eller så får du vrida tillbaka strålen:tummenupp

legionRider

Nu med fetaste larmet installerat...
Gick med
25 May 2005
Hoj
ca 8
Hittade denna nyss !
Har exakt samma problem ...
Är problemet att strålen måste peka mitt in, eller att detta gör så motorn
drunknar? Dvs ska strålen hellre peka "snett"

ställ av axpumpen helt och testa. I bänk så brukar man ibland ställa bort axpump helt för att få rätt värden ,,för när den körs i bänk så drar man ju typ från 3an eller 4an från låga varv och det går ju svintungt så offta så drunknar motor pga det!! Man kör ju sällan så på allmän väg,, Troligast så blev det fel när du råkade vrida sprutet (mycket kännsligt!!) som sagt kör simulerade gaspådra från 2000-3000v på 3an och testa att slå på mer axpump tills den svarar bra och inte drunknar, eller så får du vrida tillbaka strålen:tummenupp

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hittade denna nyss !

Min verkar ha gått ordentligt tunt...utan att bete sig som den gjort tidigare då det varit tunt....smackade på med ett STORT munstycke och det vart mycket bättre....att jag samtidigt demonterade gasarna...rengjorde allt....bytte stift...har nog en stor betydelse också.

Nu gick den sämre efter ett tag så den är lite väl fet....men jag skall bänka på fredag och då kör vi utan luftfilter så det blir nog bra. Skall ta en sväng sent idag för att se vad den gillar syret då...:tummenupp

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Hittade denna nyss !

Mja...Om du har org förgasare på hojen så sitter säker rätt axpumpmunstycke i och då ska du kunna ha strålen rakt fram ungefär i mitten inte toknoga. Då ska du kunna ställa på mer eller mindre och få det bra förutsatt att du har rätt hög och lågfart munstycken i!! att fippla strålen snett är nödlösning för att man har för stor axpumpsmunstycke i.....

legionRider

Gick med
25 May 2005
Hoj
ca 8
Ok ...
Ställa ner axpumpens flöde alltså... eller upp
Effekten blir att om jag flyttar nål ner (mindre bränsle) visar sig denna effekt
även högre upp i registret... mer bränsle (blir bättre men inte bra)
Torde då bara kanske vara större munstycke (axpump) som gäller ?
Eftersom riktigt stora munstycken inte ger någon skillnad på denna effekt...

Tackar för svaren ...

Mja...Om du har org förgasare på hojen så sitter säker rätt axpumpmunstycke i och då ska du kunna ha strålen rakt fram ungefär i mitten inte toknoga. Då ska du kunna ställa på mer eller mindre och få det bra förutsatt att du har rätt hög och lågfart munstycken i!! att fippla strålen snett är nödlösning för att man har för stor axpumpsmunstycke i.....

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ok ...
Ställa ner axpumpens flöde alltså... eller upp
Effekten blir att om jag flyttar nål ner (mindre bränsle) visar sig denna effekt
även högre upp i registret... mer bränsle (blir bättre men inte bra)
Torde då bara kanske vara större munstycke (axpump) som gäller ?
Eftersom riktigt stora munstycken inte ger någon skillnad på denna effekt...

Tackar för svaren ...

Om du har rätt högfart så är det mer axpum på just det stupstället som gäller.

Men om du gett på allt som finns på axpumpen så får du sätta i större axpumsmunstycke

legionRider

Gick med
25 May 2005
Hoj
ca 8
Om du har rätt högfart så är det mer axpum på just det stupstället som gäller.

Men om du gett på allt som finns på axpumpen så får du sätta i större axpumsmunstycke

Tackar! Ska testa detta ...
Man vill först tro att motorn ska dränkas i den "rejäla" stråle som blir direkt
när trotteln lyfter...

återkommer med resultat...

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag