Jag skulle installerat en pelletsbrännare. Lite mer jobb än luft,bergvärme men billigare installation och troligtvis drift också.
Hur tänkte du då? Billigare installation, check. Billigare drift, icke. Lite bökigt är det allt också med pellets OM man jämför med luft/vatten eller bergvärme. Betala för smidigheten bör också tas med i beräkningarna.
En kompis har en VVS-firma och där säljer de mkt pellets, var bland de första i Sverige som tog det på allvar. I början var det ett bra alternativ, men ser man till hur mycket priserna på pellets har ökat på bara 15 år så nej. Precis som med fjärrvärmen så är det ett dåligt alternativ då det bara blir dyrare ju fler som skaffar det verkar det som.
105k för installation av IVT låter som en rejäl blåsning. Svågern syster funderade på samma lösning och hos dem skulle det kosta ca 80k. Tyckte det var dyrt
Huset jag bor i har fjärrvärme och i ett stenhus från förra sekelskiftet med tvärdåliga fönster och golv så eldas det för kråkorna så det sjunger om det. Köper jag kåken så måste jag fundera på andra alternativ, dock fungerar inte berg/jord-värme då det ligger centralt och vid vatten
Riva upp alla golv och installera golvvärme först och främst, lockande men dyrt.
Varför kan man inte bo i Miami eller dylikt? Då behöver man bara oroa sig över AC-kostnaderna...
Billigast OCH jobbigast är att köra ved. Men vem orkar hålla på att klyva x antal kubikmeter ved årligen.
/M
Mina föräldrar har en gård på landet med rätt mycket skog till och de kör bara på ved av en naturlig förklaring... Installation av stor panna, 2st 2m3-tankar och nya rör i hela kåken gick på runt 200k men sen är ju resten gratis förutom diesel till traktorn och Aspen-soppa till motorsågarna...
Men vilket jävla skitjobb! Jag har en öppen spis som vi eldar rätt mycket i på vintern och bara det är jobbigt tycker jag, då åker jag ändå och snor ved av morsan

Som sagt, gratis är gott men inte när det är så mycket jobb med skiten. Skulle tippa på att de lägger ned ca 4 veckor om året för att få värma upp kåken gratis