Ni som värmer era hus med olja

Ah okey, nej det verkar ju mest buffel och båg. Ber man om en specad offert ska den vara det också.

Antar att dom tar ut en hiskelig summa för själva installationen medan själva pumpen i sig är relativt billig. Men som sagt, läser man på lite och arbetar metodiskt tror jag en hel del skulle kunna göra en dylik installation själv.
Men sen är det ju det där med tiden..

Jo, om man köper pump & utedelen från t.ex. Rinkaby rör och gör jobbet själv finns det nog lite flis att spara. Eller om man känner en VVS:are som kan göra det till ett vänskapligt pris.

Jag skulle installerat en pelletsbrännare. Lite mer jobb än luft,bergvärme men billigare installation och troligtvis drift också.

Hur tänkte du då? Billigare installation, check. Billigare drift, icke. Lite bökigt är det allt också med pellets OM man jämför med luft/vatten eller bergvärme. Betala för smidigheten bör också tas med i beräkningarna.
En kompis har en VVS-firma och där säljer de mkt pellets, var bland de första i Sverige som tog det på allvar. I början var det ett bra alternativ, men ser man till hur mycket priserna på pellets har ökat på bara 15 år så nej. Precis som med fjärrvärmen så är det ett dåligt alternativ då det bara blir dyrare ju fler som skaffar det verkar det som.

105k för installation av IVT låter som en rejäl blåsning. Svågern syster funderade på samma lösning och hos dem skulle det kosta ca 80k. Tyckte det var dyrt :näsblod

Huset jag bor i har fjärrvärme och i ett stenhus från förra sekelskiftet med tvärdåliga fönster och golv så eldas det för kråkorna så det sjunger om det. Köper jag kåken så måste jag fundera på andra alternativ, dock fungerar inte berg/jord-värme då det ligger centralt och vid vatten :(
Riva upp alla golv och installera golvvärme först och främst, lockande men dyrt.
Varför kan man inte bo i Miami eller dylikt? Då behöver man bara oroa sig över AC-kostnaderna...

Billigast OCH jobbigast är att köra ved. Men vem orkar hålla på att klyva x antal kubikmeter ved årligen. :rolleyes:

/M

Mina föräldrar har en gård på landet med rätt mycket skog till och de kör bara på ved av en naturlig förklaring... Installation av stor panna, 2st 2m3-tankar och nya rör i hela kåken gick på runt 200k men sen är ju resten gratis förutom diesel till traktorn och Aspen-soppa till motorsågarna...
Men vilket jävla skitjobb! Jag har en öppen spis som vi eldar rätt mycket i på vintern och bara det är jobbigt tycker jag, då åker jag ändå och snor ved av morsan :D
Som sagt, gratis är gott men inte när det är så mycket jobb med skiten. Skulle tippa på att de lägger ned ca 4 veckor om året för att få värma upp kåken gratis :näsblod

Last edited:
105k för installation av IVT låter som en rejäl blåsning. Svågern syster funderade på samma lösning och hos dem skulle det kosta ca 80k. Tyckte det var dyrt :näsblod

Hela karln andades oseriös när han inspeketerade huset's förusättningar. Han ville bl.a. in med en 9 kW pump vilket skulle medföra en uppsäkring från 16A, som vi har idag, till 20A. Det skulle i sin tur medföra högre årskostnader för elen. När den seriösa aktören (som gjorde bergvärmeinstallationen) kom in slog han direkt ner på behovet av en 9 kW's pump. Fanns absolut inget behov av det och det visade sig vara en korrekt bedömning.

F.ö. ska man ta in så många offerter man bara kan & framförallt fråga runt bland folk man känner som gjort olika installationer.

F.ö. ska man ta in så många offerter man bara kan & framförallt fråga runt bland folk man känner som gjort olika installationer.

Helt klart, och gärna spela ut aktörerna mot varandra om man kan...
Det tråkiga med att fråga folk man känner är att många försöker intala sig själva att just deras system är det bästa. Fast man kan ju åtminstone få svart på vitt vad de olika systemen kostar.
Har man möjligthet så verkar ju faktiskt jordvärme klart vettigast, detta kollade jag mycket på när vi diskuterade husbyggnation. Blir det husbyggnation så kommer det bli jordvärme helt klart, jag ser inga direkta nackdelar alls med det systemet.

Svågerns syster letade efter flera alternativ under nästan 2 års tid, och då de även var tvungna att installera golvvärme i ett mycket gammalt hus så ville de spara så mycket pengar som möjligt. Ett alternativ var "ispinnen" tror jag den hette :confused: En skitful historia som såg ut som ett kylaggregat till en ishall, men om jag inte minns fel så blev det en IVT till slut.

Markus....du bidrar alltid med så matnyttiga inlägg.

Tack, jag vet. Det är nämligen min spetskompetens.

Tjaa, har man en tank på 3 kubik så blir det 45k att betala mitt i sommaren. Det kanske man kan lägga på roligare saker när det finns en stor marknad av andra system som dessutom betalar sig ganska fort?

Edit: Men du kanske tar första bästa verkstaden du hittar när du ska serva din hoj utan att undersöka hur bra dom är och vad det kostar?

Tjaa!
Man får väl planera sin ekonomi så man periodiserar summan över året.
Hur länge räcker de här kubiken?
Vet inte heller sedan när en tråd på Sporthoj bidrar till lägre oljeförbrukning.
Och sist men inte minst, hur tänker man om man köper ett hus med oljepanna? Det är som att boka ångfartyg till New York. Välkommen till 1900, nej jag menar 2000-talet liksom.

Hojen får Dr.Bike serva, han är både billig och duktig och seriös.
Durå, var servar du hojen?

Last edited:
Och sist men inte minst, hur tänker man om man köper ett hus med oljepanna? Det är som att boka ångfartyg till New York. Välkommen till 1900, nej jag menar 2000-talet liksom.

Man tänker genialiskt! Tappade säkert runt 10-15 Markustyper (d.v.s. de som vägrade köpa med olja) när huset visades & eliminerade då massor av intressenter. Sen är en dryg hundring extra för bergvärmeinstallationen ingenting mot vad huset hade gått för om det hade haft bergväme initialt. Så det så! :yoparty

Tack, jag vet. Det är nämligen min spetskompetens.

Tjaa!
Man får väl planera sin ekonomi så man periodiserar summan över året.
Hur länge räcker de här kubiken?
Vet inte heller sedan när en tråd på Sporthoj bidrar till lägre oljeförbrukning.

Hojen får Dr.Bike serva, han är både billig och duktig och seriös.
Durå, var servar du hojen?

Visserligen, men varför betala för ett dyrt, dåligt alternativ "bara för att", istället för att installera ett billigare alternativ som är bra?

Vissa vill inte bo vart som helst, och hittar man ett fint hus med en gammal oljepanna köper man detta och bygger om. Så enkelt är det. :)

Absolut är han det!

Jag servar och reparerar mina fordon själv.

Tittar just i detta nu på att byta ut vår värmepump för bergvärmen.
Den gamla är från 1983 och helt slut, har fått pris på en IVT Greenline 9 kW inklusive ny varmvattenberedare. Utrivning och borttransport av det gamla skrotet samt nyckelfärdig installation av den nya. 107 000 kr.

Sen får vi kompletteringsborra hålet också, 25 000 - 50 000 kr beroende på hur det ser ut när vi börjat borra. :näsblod

Luft /vatten var inget alternativ, för dålig effekt och vi måste då köpa spetsvärme på vintern. Funkar inte för oss med en yta på 280 m2 att värma. Markslinga gick också bort, riva upp hela tomten, nej tack.

Luft/vatten är inte billigt, en polare håller på att installera ett sånt system och han är uppe i 70K bara i materialkostnader och då ska det tilläggas att han själv säljer sånna prylar så det är ingen vinst pålagt på priset.

Men allting annat är ju dyrare, om du inte har möjlighet att sätta in en pelletsbrännare i den befintliga pannan? Det skulle ju iaf vara tillfälligt billigare men det kräver ju lite underhåll.

Hur ser det ut med miljöavgifter som CO avgifter lr Nox avgifter när vi pratar vedeldning för hemmabruk ?

Mej veterligen existerar inga sådana ännu. Att dissa fjärrvärme som en del gör i tråden låter inget vidare. Fjärrvärme är en restprodukt vid elproduktion eller tvärtom beroende på hur man ser det.

Mej veterligen existerar inga sådana ännu.

Från och med nästa år införs energiskatter på uppvärmning. Har dock ingen koll på hur mycket det kommer att ligga på.

Kommer personligen undan, eftersom jag har en nybyggd kåk som har bergvärme och riktig ventilation och 3 glas fönster och väggar som är hyffsat feta.

Kanske inte helt försvarbart med installationskostnaden för bergvärmen...men med en rörmokare i familjen så hamnade det på en överkomlig summa ändå. :)

Pannan står förövrigt i ett separat byggt förråd/pannrum med en kulvert till kåken och en kulvert till garaget, inte för att pannan väsnas speciellt mycket...men man slipper ändå det lilla brummandet.

//M

Från och med nästa år införs energiskatter på uppvärmning. Har dock ingen koll på hur mycket det kommer att ligga på.

Har hört om det där, har du några uppgifter om det? Alltså vilka uppvärmningsformer som kommer drabbas o.s.v. (kanske ngn länk)? Och varför ni skulle slippa undan, är det för att det är nybyggnation?

att elda upp olja för att få värme är till åldern kommit. Den gör mer nytta i våra fordon än till kråkorna. Pellets & solfångare är klart vettigast som BorisJR påpekade. Värmepumpar i all ära, men så länge den faktiska hållbarheten är vad den är, blir det ingen vettig ekonomi i dem. Sin sak om de håller sina 25-30år, men kompressorn lever sällan längre än 15-20...
Edit; Eldar inget mellan april-oktober, allt sköts av solpanelerna. Så den mörka perioden på året (då vi normala ändå är i källarn och bygger hoj) kan man leva med lite pannskötsel. :tummenupp

Last edited:
Har hört om det där, har du några uppgifter om det? Alltså vilka uppvärmningsformer som kommer drabbas o.s.v. (kanske ngn länk)? Och varför ni skulle slippa undan, är det för att det är nybyggnation?

Har tyvärr inga närmare uppgifter.

Men som jag har fattat det, så klassar dom olika uppvärmningsalternativ i hänseende till miljön. Därav att det kommer ställas större krav på ventilationen.

Där vi tydligen har installerat ett bra system för att komma undan framtida krav. Och man märker på inomhusluften att den är frisk och fräsch. Till skillnad mot förra kåken som var byggd -64 med nada vent. URK!

Tycker de vore korkat om de ska straffa vedpannorna med extra skatt. Den är ju en extra säkerhet om man får strömavbrott en längre tid, är det kallt ute så sjunker temperaturen relativt snabbt. Har man en vedeldad kökspanna kan man ju både laga mat och värma kåken under den tid det tar att fixa strömavbrottet.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick