Offset bakdrev..var fixa???

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tjena!
Behöver tips på fnulare i Sverige som kan fixa till offset bakdrev.
Har varit i kontakt med:
JT
AFAM
Boove (fortfarande kanske men mycket att göra)
Addemoto
...och ett par till jag förträngt och ingen kan fixa till det...

Nog fanken borde någon kunna fixa detta??
525 med hålbild TRX850/TDM900/FZR600/YXF750 med flera....

Då jag tryckt dit bredare fälg skall drevet vara offset inåt 5mm.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
ett annat sätt är att vända på bakderevet för det är offset ca 1 mm och sedan schimsa ut framdrevet 4mm. Så gjorde i alla fall jag på min FZR 1000.
kanske fungerar på en TRX.
jag hittade iallafall inget offsett drev varken fram eller bak.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
ett annat sätt är att vända på bakderevet för det är offset ca 1 mm och sedan schimsa ut framdrevet 4mm. Så gjorde i alla fall jag på min FZR 1000.
kanske fungerar på en TRX.
jag hittade iallafall inget offsett drev varken fram eller bak.

Dom flesta bakdrev jag kollat på är spikraka, möjligt att OEM är lite offset?
Det man vill komma ifrån är ju att shimsa ut framdrevet (som jag gjort tillfälligt) då det dels sätter mer stress på utgående axeln samt att bulten inte har många gängor att ta i....:gnissla
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
kan du inte svarva ner ryckutgämnaren 5 mm. brukar vara gott om gängor. ibland till och med genomgående
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Man bör inte offsetta bakdrevet, utan att flytta lagret i ryckutjämnaren lika mycket. Man kan få offra P-boxen för att kunna flytta ut drevet tillräckligt mycket.

Mats
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lämna in gamla och nya drevet till svarv o fräsfirma?
kanske passar bra om du skruvar fast de nya drevet i det gamla på baksidan.. krävs som sagt lite jobb men :)
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Dom flesta bakdrev jag kollat på är spikraka, möjligt att OEM är lite offset?
Det man vill komma ifrån är ju att shimsa ut framdrevet (som jag gjort tillfälligt) då det dels sätter mer stress på utgående axeln samt att bulten inte har många gängor att ta i....:gnissla

Jag har räknat lite på det där med hållfasthet i drivaxeln, eftersom jag håller på med ett projekt som kräver mellanaxel för att flytta ut kedjan. Förenklade beräkningar, men vad jag kan se behöver man inte bekymra sig om påfrestningar i axeln pga att den sticker ut fritt (olagrat). Under förutsättning att du har en axel med dia ca 21/25 mm och vrid som är mindre än på en lastbil :gnissla

Påfrestningen på lagret ökar givetvis med ett framdrev som flyttas ut, men jag har svårt att se att det skulle bli ett bekymmer. Om jag tänker rätt nu så ökar momentarmen bara några procent genom att flytta ut drevet 4 mm. Gör en enkel principskiss med krafterna på lagren utifrån kraften på framdrevet så ser du. Man kan väl anta att avståndet mellan lagren i lådan, på utgående axel, är ca 15 cm.

Vad jag vill komma till är att det förmodligen är enklare att hitta ett framdrev med offset, det finns så många drev som har samma splinemönster, på JT kan man se principskisser för deras drev och det brukar gå att hitta något som passar.

Ett annat alternativ kan vara att ta reda på om det finns någon drevhållare som är "lägre" och som passar fälgen.
 
Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Top