Erfarenhet av genomströmningsvärmare?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Bygger sommarstuga och har begränsad tillgång på vatten och värme.
I dagsläget så har jag bara en vattenpump som trycker upp sjövatten för bevattning, kommer använda denna ledning in till köket i huvudstugan där det ska sitta en genomströmningsvärmare vid diskhon.
Sedan ska jag även bygga ett kombinerat förråd/toalett på 15kvm i sommar och 5kvm kommer då bli toalett/dusch och där vill jag ha genomströmningsvärmare istället för beredare, och gärna EN modul till både dusch och handfat.

Sitter och kollar runt litegrann nu men inser att marknaden är rätt så begränsad? Under min lägenhet ligger det en elbutik och jag beställer allt genom den och betalar bara inköpspriset exkl. moms så det blir ju lite billigare åtminstone. Dock så är ägaren till den butiken inte så insatt i ämnet heller så jag tänkte att jag frågar här, rätt som det är så jobbar någon medlem på Elektroskandia eller annan butik som kan tänkas ha ett sånt utbud :)

Och filtrering? Tar som sagt sjövatten i dagsläget men funderar över hur jag ska göra med reningen av detta. Elpump till vattnet kommer monteras i förrådet när det väl är klart, tills det blir det provisoriskt. Det sitter endast ett enkelt stålnät i uppsugningsanordningen, det har räckt för bevattning.
Men ska man ha detta vatten i dusch, handfat samt diskho så vill man ju ha det RENT även om det inte behöver vara drickbart direkt...

Har ni några tips?

Och nej, varmvattenberedare är uteslutet så inget tips om det.

Har ingen större erfarenhet mer än att jag har semestrat i en stuga en gång som hade genomströmningsberedare.
Det blev ju inte några Hollywoodduschar direkt.
Flödet kan inte vara högt, eftersom elen inte hinner värma då.

Jag har även för mig att jag någon gång duschat i en dusch där vattnet värmdes med gaslåga eller nåt.
Har för mig att det startade en brusande ljud (som ett brinnande gasmunstycke) bakom väggen när kranen öppnades och sedan kom varmvatten.

Det kanske kan vara nåt om man inte har tillgång till de oerhörda strömeffekterna som krävs för bekväm direktvärmning av varmvatten.

Angående filter så borde det väl räcka med en vanlig intagssil som man har till slangändan som hänger i brunnen.

(Varför vill du inte ha en vanlig liten elberedare?)

Last edited:
Gasol-genomströmningsvärmare vore något :D

Enligt uppgift så ska det inte vara några problem att få bra värme och tryck om den är rätt dimensionerad, antagligen så duschade du i en som var för klen helt enkelt, kanske en 1-fasare till och med...
Ska upp till stugan imorgon och installera ett 3-fasuttag till min 9kw-byggfläkt så jag slipper frysa när jag bygger, ska då samtidigt kolla vad jag har för säkringar i stolpen. Vore ju fint om det redan satt 16A-säkringar istället för 10A så man slipper uppsäkra.
Det borde stå på elräkningen hur många ampere man betalar för va?

Jag vill inte ha varvattenberedare av den enkla anledningen att den tar utrymme, varmvattnet tar slut när det väl används men man betalar för uppvärmning när den inte används. I en sommarstuga är en genomsträmningsvärmare det bästa alternativet om man har ström så man klarar sig.

Angående sil så har jag ingen brunn utan tar vatten direkt från sjön. Vi har iofs en brunn utanför tomtgränsen som vi tänkte fortsätta gräva på och dela med grannen men då till dricksvatten.
Det är planerat för kommunalt VA inom några år. Det kommer det kosta minst 100k per tomt, säkerligen det dubbla så det är ju inte säkert att man ansluter sig direkt ändå, inte om jag räknar fel på byggbudget hela tiden åtminstone :gnissla

En genomströmningsberedare tar också plats.
Jag skulle valt en vanlig liten beredare.
Den ger bättre kvalitet på varmvattnet (jämnare temperatur och bättre flöde) och den är antagligen (vet inte med säkerhet) billigare i inköp.
Den kräver mindre effekt och den kostar bara el när du är där.
Båda alternativen måste kunna göras torra om du vill kallställa under vintertid.

Nåja, du gör som du vill.

Intagssilen borde väl fungera lika bra i sjön som i en brunn. Du kan ju kanske göra en egen ”nätbur” eller nåt sådant grovfilter, för att skilja bort gräs och annat större skit före intagssilen.

Lycka till med din stuga.

Bönder sätter ofta genomströmmningsvärmare i ladugården, så kolla kataloger som Nordpost och andra bonde-kataloger.

Det finns dom som räcker till för att värma allt vatten som behövs.

Fördelen är att får du ut tillräckligt varmt vatten för att ducha så kan du duscha kontinuerligt till el-leverantören stänger av strömmen för dig.

classe olsson har grejer vettu :)
Finns olika filterinsatser för olika reningsgrad
http://www.clasohlson.se/Product/La...roducts/Hi/306630_X_2006-06-29_085302_531.jpg
självklart har du en intagssil i sjön osså
Är det inte en massa äckliga serviceintervall och tryckfall och annat elände med sådana där olika filter?
Borde det inte räcka med silen i sjön?
Har han inte allt för komplicerad vattenutrustning i stugan gör det väl inget om man kör utan ”finfilter”?
Dyra blandare och maskiner och annat brukar ju ha egna förfilter som man kan rensa om det blir funktionsstörningar.

Last edited:
Kör vattnet genom en lång svart slang som du rullar utpå marken utanför huset. En varm solig sommardag lär vattnet bli lagom varmt.

En genomströmningsberedare tar också plats.
Jag skulle valt en vanlig liten beredare.
Den ger bättre kvalitet på varmvattnet (jämnare temperatur och bättre flöde) och den är antagligen (vet inte med säkerhet) billigare i inköp.
Den kräver mindre effekt och den kostar bara el när du är där.
Båda alternativen måste kunna göras torra om du vill kallställa under vintertid.

Njae, alltså den plats en genomströmmare tar är ju mycket marginell! Jag har kollat på en större modell som klarar av att mata både dusch och handfat och ligger på 11kW. Den är 33cm hög, 22 bred samt 9cm djup.
Och att den skulle ge ojämn temperatur är inte troligt. Däremot är det lägre vattentryck ja, men med snålspolande munstycke så räcker 6l/minut gott och väl påstås det.
Ska jag ha en beredare som klarar av att tillgodose våra behov när vi väl är i stugan så behöver den vara på MINST 40 liter. Och jag kan inte ha en ful beredare hänga på väggen i badrummet :brinnerup Det betyder att den måste sitta i förrådet och då försvinner plats där som behövs till gräsklippare, vattenskoter, motorsåg, båtmotor och allt sånt.
Genomströmmare monteras högt upp på vägg och syns knappt och tar ingen plats. Och ger värme konstant, aldrig slut på varmvatten.
Det finns egentligen bara en sak som talar för beredare och det är om det kniper med strömmen, några andra fördelar finns faktiskt inte. Jo, priset förvisso.

classe olsson har grejer vettu :)
Finns olika filterinsatser för olika reningsgrad
http://www.clasohlson.se/Product/La...roducts/Hi/306630_X_2006-06-29_085302_531.jpg
självklart har du en intagssil i sjön osså

Fan va fint, jag ska ändå dit i veckan :) Tack för tipset!

Bönder sätter ofta genomströmmningsvärmare i ladugården, så kolla kataloger som Nordpost och andra bonde-kataloger.

Bra tänkt där, norrlänning :tummenupp Ska ta en sväng förbi bondgården ute hos morsan och se vad de har för prylar och kataloger.

Last edited:
Njae, alltså den plats en genomströmmare tar är ju mycket marginell! Jag har kollat på en större modell som klarar av att mata både dusch och handfat och ligger på 11kW. Den är 33cm hög, 22 bred samt 9cm djup.
Och att den skulle ge ojämn temperatur är inte troligt. Däremot är det lägre vattentryck ja, men med snålspolande munstycke så räcker 6l/minut gott och väl påstås det.
Ska jag ha en beredare som klarar av att tillgodose våra behov när vi väl är i stugan så behöver den vara på MINST 40 liter. Och jag kan inte ha en ful beredare hänga på väggen i badrummet :brinnerup Det betyder att den måste sitta i förrådet och då försvinner plats där som behövs till gräsklippare, vattenskoter, motorsåg, båtmotor och allt sånt.
Genomströmmare monteras högt upp på vägg och syns knappt och tar ingen plats. Och ger värme konstant, aldrig slut på varmvatten.
Det finns egentligen bara en sak som talar för beredare och det är om det kniper med strömmen, några andra fördelar finns faktiskt inte. Jo, priset förvisso.

Fan va fint, jag ska ändå dit i veckan :) Tack för tipset!

Bra tänkt där, norrlänning :tummenupp Ska ta en sväng förbi bondgården ute hos morsan och se vad de har för prylar och kataloger.

Hur gick det med saken?
Har du köpt någon än?

Jag funderade själv på att byta ut min beredare, som är för liten mot en genomströmmare så jag googlade saken och hittade den här sidan :D

Jodå, jag har köpt TRE stycken! Två till min våran sommarstuga då föregående vinter sprängde den första så det blev till att köpa en ny, och sen har jag installerat en i svärföräldrarnas stuga.
Det fungerar bra under omständigheterna. Det är en del inställning innan man blir nöjd, och det varierar ju med temperaturen på vattnet.
Tar man från brunn så är det ju ingen skillnad men vi tar vattnet från sjön och då varierar det kraftigt och det blir lite olika temp på vattnet.
Vi använder bara våran i köket då jag istället installerade en 50-liters varmvattenberedare i badrummet i stugan istället, mest pga inköpspriset.

Men jag säger inte att du ska köpa just Clage som jag gjorde, de kanske är i dyraste laget.

Edit/ Ska den förse hela hushållet med varmvatten eller bara en källa? Om förstnämnda gäller så är frågan om det är lönsamt kontra en billig varmvattenberedare. En ny sådan på 100liter får du ju för 2000:-, ska du ha en genomströmmare som pallar med ett helt hushåll så är du uppe och sniffar på 10k OCH sen drar den en hel del ström. Vilket iofs även en VV gör, men frågan är om det är stor skillnad om någon alls.
Min genomströmingsvärmare kräver 2x16A i matning...

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...