Kök!?!?!?!

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Köks hjälp!?!?!?!

Har nu köpt villa och skall byta kök!
Nåt bra tips!
Saker ni ångrar att ni gjorde eller inte gjorde när ni bytte?
Saker som ni saknar i köket eller aldrig använder?
Är tex kombinationsugn nått att ha? (micro/varmluftsugn i ett)
Tacksam för tips!!

Last edited:
Det enda du kan vara säker på är att det blir dyrt att renovera :hihi
Men vi satte in induktionshäll när vi blåste ur vårat kök och den är kanon tycker jag.
Värmer nästan lika snabbt som en gasspis.
Sen inbyggd ugn&micro är också praktiskt.
Gött att slippa krypa i golvnivå för att kolla hur steken i ugnen ser ut.
Ett tips är väl att sätta en hel del extra eluttag under skåpen, vi gjorde det och det känns alltid bra att ha gott om uttag till diverse matapparater.

Ugn i arbetshöjd är bra.
Rejäla diskhoar är självskrivet.
Se till att använda vitvaror i någorlunda standardstorlek och standardutförande.
Inte skoj att behöva göra om hela köket för att kylskåpet ger upp och det inte går att få tag i ett nytt som passar med övrig inredning..

En bänkskiva av antingen laminat eller sten alternativt lackad massiv. En oljad skiva är fin men totalt värdelös och du kommer få ägna enormt många timmar åt att olja för att hålla den i bra skick.
Kombinations-ugn är inget vidare, satsa på en renodlad varmluftsugn *monterad i 1200-höjd som Yabba sa* och en induktionshäll. Tänk dock på att du får göra dig av med alla nuvarande kastruller etc...
Bra belysning, både under skåpen och i taket.

Och mot vad en del tror så tillverkar faktiskt riktigt bra kök! Du kan springa och köpa ett Kvik, Marbodal, Ballingslöv etc men faktum är att de är oftast inte ett dugg bättre än Ikea som är betydligt billigare. Jag har monterat en hel del kök och har även jobbat bredvid ett gäng köksmonterare, de påstod att Ikea är det bästa köket att montera och ingen av dem skulle köpa något annat om man skulle ha prisvärda prylar.

Och satsa på bra vitvaror, tex Miele diskmaskin som håller hur många år som helst, Siemens-ugn samt spis eller tex Husqvarna. Dyra men bra prylar.
Och ska du ha rostfritt, se till att köpa lackat! Inte kul att gå och putsa snorungarnas fingeravtryck hela dagarna...

Lycka till, du kommer ha några svettiga veckor framför dig :D

IKEAkök är kvalitetsmässigt oerhört bra.
Vill minnas att de tillverkas paralellt med Ballingslövs.
Men:
Skall man ha snickare till att skruva ihop dem så äter det upp hela förtjänsten.

Flertalet bekanta har köpt Kvick och varit nöjda.

Vi har ett Ikea-kök här hemma,men så jävla imponerad är jag inte,svårt att hitta det lilla speciella,men kvaliten är säkert bra kontra pengar.

Jag är inte helt grön på renovering men alla tips är bra! Jag och min sambo köpte denna lägenhet för ca 2,5år sedan och då var den inte i bra skick!

http://w4.objektdata.se/mediapresen...566&id=942945725&groupName=&mediaGid=&site=wp

Men i lägenheten har vi bara ytrenoverat. Bytt lite vitvaror och uppdaterat allt annat!

Och att det kommer att kosta pengar är jag väl medvete om men det är inte så mycket som skall göras!
Bara ett kök, två badrum, en tvättstuga, en hall och alla väggar och golv så jag tror att vi målar taket när vi ändå är på G :D
Bänkskiva är svindyrt i sten och svårt att bearbeta själv! Kostar ca 5000/m oarbetad. Medan en Ekskiva kostar ca 400/m och är lättarbetad skillnaden är ju enorm! Är det då värt att köpa sten?

Vad skall du med sten till ?

Lite som att lägga klinker i köket,besvärligt att städa,allt som man tappar går sönder och svinkallt.

Köp trä och byt om 5-10 år,då du har en kärring så kommer hon (dvs du) ändå tycka att sten är fult och opraktiskt om ca 3 år.

Sen om ca 2 år så kommer ni på att ni måste byta gardiner vilket utvecklar sig till att ni måste byta fönster och när ni ändå är igång så byter ni fasad och tilläggsisolerar.

Köp en bra fläkt!
En tyst fläkt är förjävla skönt när man står och steker!

En ball liten stereo inbyggd i väggen är också najs

Som någon sa, IKEA är prisvärt!

Få upp diskmaskinen ifrån golvet är inte heller tokigt.

Sopnedkast genom bänken, bara att skrapa ner allt runt skärbrädan och allt annat bös i ett hål. givetvis ett lock då.

Finns ju även mixer's för inbyggnad i bänk. dvs du ställer bara dit kärlet och kör.
(ska kika om jag hittar märket)

OM du har plats kan det var skönt att ha en bänkyta som är fri från överskåp, en liten ö med ett par utdragslådor.

Träskiva med hårdvax är inte dumt. tål vätskor bra, träkänsla, man kan behandla delar av skivan om man haft stor slitage (skrapa av och sedan vax on).

Saknar dock sten för bakning, träskivan är sämre att arbeta på än sten.

En spishäll med tryck reglage på ovan sidan är gött, tar tid för små barn att lära sig/komma åt, lätt att städa.

Se till att det finns utrymme ovan kyl och frys för olika höjder då standardhöjd varierar efter vilket märke man köper.

Eluttag kan man inte få för många av.

Skafferiskåp är inte dumt.

Vi har ikea kök på landet och ballingslöv hemma. Det tar sin tid att sätta ihop ikeaköket medan ballingslöv kom med alla skåp monterade. Material i stommar är ungefär det samma medan luckan (fronten) på ballingslöv snyggare/dyrare.

Underskåp som består av lådor istället för skåp ger lättare åtkomst till det som står längst in.

Är ju husägare sedan knappt ett halvår, och första kontakten med köksmänniskorna på IKEA i Kalmar var inte så imponerande, då vederbörande kille jag pratade med var rätt "loj" och gav knappt några tips alls. "Öööh.. Sätt ett skåp där typ.. eeh..".

Hade kalkylerat på c:a 35.000kr för köket och kom undan med 14.500kr. Hade med mig en polare från en annan industri här i stan som hade 15% rabatt, och när vi kom med tre vagnar kök och lilltjejen i kassan scannat alla varor så sträcker min polare fram sitt företagskort som ger honom 15%, och tjejen säger att det skulle han visat fram innan hon började slå in varorna. Och han replikerar med att han använt detta kort ett antal gånger tidigare och då visat fram det EFTER att allt blivit inslaget, vilket är helt korrekt. Men så smidigt kan det ju tydligen inte fungera. Så hon ringer genast sin överordnade, lagom kallsvettig och stressad för att försöka reda ut det hela. Men det visar sig sen att vi blir tvugna att dra tillbaks alla tre vagnarna så hon får scanna in allt igen, vilket visar sig bli en jackpott, men ett irritationsmoment för den övriga kön, då det visar sig att hon nu missar 3 varor för ett sammanlagt värde av c:a 2800kr. Men andra gången jag var där (innan detta skedde) så fick jag superhjälp av en långhårig brunett i samma ålder som var extremt snabb och proffsig vad det gällde artikelnummer o.s.v. och skrev ut ritningar och märkte upp dessa m.m. m.m. :)

Har dock inte fläkt ännu... Hört som någon sa innan att IKEA-fläktarna lät som fan, men annars var dom nöjda. Just de'... Samt att jag köpte bänkskivorna på Kvik istället.

Last edited:
Jag bytte kök för ett år sen och det som jag verkligen är nöjd med är:

Stenskiva, fantastisk att hålla ren och tål allt! Men se till att den är av rätt material. Vissa stenskivor kräver underhåll och är porösa, då kan man lika gärna ha trä.

Induktions häll, ett absolut måste idag! Vi valde även en som va bredare för att få 5 platter och mer utrymme. Har varit väldigt nöjd med det.

Kombi ung, kanon med kombinerad ung micro! Men inte bara, jag har den och en riktig ugn är riktigt skönt att ha 2 ugnar ibland!

Det är dom sakerna jag varit mest nöjd med att jag faktiskt gjorde.

Tänk dock på att du får göra dig av med alla nuvarande kastruller etc...

Köper man köket på ikea så brukar man få en summa för varje 10000 man handlar för.
Vi köpte ikeakök och använde bonuspengarna till nya kastruller och lådinredning.
Vad jag har fattat det som är ikeastommarna samma som många andra kökstillverkare.
Man kan alltså köpa stommarna på ikea och luckorna hos dom andra om man tycker dom har snyggare.
På ikea kan man ladda hem ett program som man kan designa sitt kök i och få pris på allt.
Det kan vara bra som grund men ta gärna hjälp av en säljare på ikea för det är lätt att glömma saker.

Bänkskiva köpte vi mörk granit, tror vi betalade 13000 för den, då är den 3,8m med hål får diskho och induktionshällen + en liten skiva på kanske 0.5m.
Enda nackdelen med den är att den "äter" ljus.
Snygg som fan tycker jag men man får ju torka av den varannan timme för varje dammkorn syns :3freak

Har också IKEA stommar i mitt nya kök men lät en inredningssnickare tillverka luckorna. Tror också att många delar kommer från samma fabrik när det gäller köksfabrikanter, kolla på lådskenorna så är det bara den lilla täckbrickan i plast som skiljer åt. Vi satte in en inbyggd kaffemaskin. Både snyggt och lite roligt enligt min mening, men används inte särskilt ofta. Bryggkaffe is the shit. Vi har en ugn med sidohängd lucka vilket känns väldigt praktiskt.

IKEAkök är kvalitetsmässigt oerhört bra.
Vill minnas att de tillverkas paralellt med Ballingslövs.
Men:
Skall man ha snickare till att skruva ihop dem så äter det upp hela förtjänsten.

IKEAoch Marbodal är samma stommar.

Bra tips:
Induktionshäll.
Ugn och mikro i högskåp för bekväm arbetshöjd.
Lådor i bänkskåpen.
Skafferi med dörr och separata utdragslådor.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick