Solfilm på fönstrena.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Nu gäller ju inte denna fråga om hur jag får på solfilm på min Volvo utan om det e möjligt att använda det i lägenheten.
Jag har stora fönsterpartier som vetter mot väster och på sommaren så har jag en solinstrålning som ger en mystemperatur på ca 35 grader inomhus. Detta e inte skoj och då funderade jag på om man inte kan kludda dit solfilm,eller någon sådant,på fönstrena för att minska instrålningen.
Någon som har gjort något liknande eller har något annat tips förrutom att man ska köpa en AC?

Tjaa...bör ju funka till viss del. Är ju antagligen därför varenda fönster i florida är mörktonade.

Ja, det går alldeles utmärkt. Det finns film just till vanliga fönster på kåkarna men jag ser inte vitsen med att betala multum för något som kostar nästan gratis på Feltema.
Annars så finns det folierad mörkläggningsgardin där du har noll UV-insläpp men du kan fortfarande se ut. Sådana ser man ofta på kontorsbyggnader etc.
Men som sagt, Biltema har ju också grejjer. Gäller ju bara att hitta film som är tillräckligt bred, det är ju här de skiljer sig åt. Men det går att lägga kant mot kant också utan större problem antar jag.
Biltemas solfilm

Jag köpte mekonomens återanvändningsbara förra året. Blev kanske inte så snyggt, men satan så skönt det är. Fick ner tempen i köket från 34 grader till 28.
Funderar på om man ska lägga på ett lager till i sovrummet, för att får det riktigt jävla mörkt.

Vi hade en rullgardin i fikarummet på jobbet, det blev spegelblankt på utsidan och lagom ljusinsläpp/utsikt.

Problemet var bara att på övervåningen var det ett skivbolag, dom som skulle dit stannade utanför fönstret och speglade sig, jag är inte kräsen men det är svårt att äta när Dregen står utanför fönstret och plockar snorkråkor ur nosringen...

En annan gång var det en tjej som stannade till och hivade upp tröjan för att rätta till bysten, då var det svårt att äta av en annan anledning, när hon var klar med bysten och övergick till att fixa sminket lyfte jag på rullgardinen och gav tummen upp!

Vi hade en rullgardin i fikarummet på jobbet, det blev spegelblankt på utsidan och lagom ljusinsläpp/utsikt.

Problemet var bara att på övervåningen var det ett skivbolag, dom som skulle dit stannade utanför fönstret och speglade sig, jag är inte kräsen men det är svårt att äta när Dregen står utanför fönstret och plockar snorkråkor ur nosringen...

En annan gång var det en tjej som stannade till och hivade upp tröjan för att rätta till bysten, då var det svårt att äta av en annan anledning, när hon var klar med bysten och övergick till att fixa sminket lyfte jag på rullgardinen och gav tummen upp!

Är dom på riktigt lr? Jag är livrädd för speglar som sitter på oväntade platser.

Bakom varje spegel sitter en kåt norrlänning fick man ju lära sig redan som barn.

Jag har hört något liknande.. Hemska tanke.

Till trådskaparen: Lamellgardiner kan vara snyggt och väldigt effektivt. Samt snygga, lite bredare, persienner kan också vara fint. ^^

Har stort fönster i mitt sovrum/kontor och det kan bli grymt varmt men framförallt ljust på morgnarna. Har löst det genom mörklägningsgardiner och en AC.:) Vill inte ha något uppklistrat då det stör utsikten på just dessa fönster men www.inreda.com har dock snygga fönsterfilmer som jag funderar på att införskaffa till andra fönster.

Bifogat

• L%C3%A4genhet%20%202.JPG
    L%C3%A4genhet%20%202.JPG
    78.1 KB · Visningar: 71
  • 0091751_PE227633_S4.jpg
    0091751_PE227633_S4.jpg
    19.5 KB · Visningar: 57
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality