Inget bromsljus fram. Ombesiktning eller "bara" anmärkning?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Besiktning. -Vad måste fungera?

Jag har plockat på originalkåporna på min racehoj och dragit om all el.
Dessvärre finns det ingen bromsljuskontakt i handbromshandtaget så jag har inget bromsljus på frambromsen.

Allt annat fungerar på cykeln, inkl. bromsljuset på bakbromsen.

Någon som har besiktat med trasigt bromsljus som kan berätta vad Bilprovningen har att säga om saken.

Naturligtvis ska bromsljuset fixas omgående, så alla som tänker skriva att det är livsfarligt att köra utan bromsljus, och att man kommer att köra ihjäl sig dIrEckT!!!11 kan dryga sig med någon annan.
 
Last edited:
Jag trodde du menade att inget bromsljus syns framåt och att detta skulle generera nån slags anmärkning. hehe

men defekt bromsljusindikering vid anläggande av fram eller bakbroms blir direkt en anmärkning på och då följdaktligen en ombesiktning.

så ja, det är ett "måste fixas" till besiktningen.
 
Jag trodde du menade att inget bromsljus syns framåt och att detta skulle generera nån slags anmärkning. hehe

men defekt bromsljusindikering vid anläggande av fram eller bakbroms blir direkt en anmärkning på och då följdaktligen en ombesiktning.

så ja, det är ett "måste fixas" till besiktningen.

Tackar!

Följdfråga: Kollar Bilprovningen att brytaren på sidostödet fungerar, så motorn stannar om man lägger i en växel med stödet nere? Är det ett krav att den ska vara inkopplad?
 
På din följdfråga svarar jag att dom aldrig har testat det för mig iaf.
På din första fråga så kan jag ge dig ett verklighetsbaserat svar, då jag fick ombes. pga avsaknad av bromsljuskontakt vid fotbromsen.
 
På din följdfråga svarar jag att dom aldrig har testat det för mig iaf.
På din första fråga så kan jag ge dig ett verklighetsbaserat svar, då jag fick ombes. pga avsaknad av bromsljuskontakt vid fotbromsen.

Tack!

Då var det klarlagt. Får ta och försöka hitta på någon bromsljuskontakt man kan sätta på bromshandtaget illa kvickt då.
 
Sist jag besiktade funkade ej bromsljus alls.
Ingen ombesiktning bara en anmärkning.
Kanske var besiktningsmannen på bra humör??
 
Precis som Jim G säger! Ta ur lampan bak så kan ingen märka att det är fel på kontakten. Lampa brukar bara ge en anmärkning, ingen ombesikting...
 
Sist jag besiktade funkade ej bromsljus alls.
Ingen ombesiktning bara en anmärkning.
Kanske var besiktningsmannen på bra humör??

Måste varit full eller dylikt då dom tom. justerade kontakten vid fotbromsen så att den skulle ta tidigare på min besiktning!

Det enda i belysningsväg du klarar dig undan med är väl saknad skyltbelysning egentligen!
 
Hehe, farsgubben fulade igenom sin gammelgixer riktigt ordentligt, iofs tvärt om, bromsljuskontakten bak va kass, iaf, när besiktningsgubben bad han trycka ner fotbromsen så gjorde han det i en överdrivet tydlig rörelse samtidigt som han lätt tryckte in frambromsen utan att besiktningsgubben såg det.

Kankse svårare att smyga uppå ett ben när man ska testa frambromsen än tvärt om, men kan ju gå :)
 
Besiktningen utförs av vanliga människor som har till uppgift att tolka regler.
Och då vet man ju hur det kan gå med det?

Rada upp tio olika besiktningar med samma begagnade ombyggda fordon och du kan utan vidare få tio olika besiktningsresultat.

Besiktningsresultaten beror alltså på dagsformen hos besiktaren och ”hurdan han/hon är”.

Prova besikta, går det inte så prova igen på något annat ställe.
Till sist kanske den går igenom, eller så fixar du till den så att det inte finns några större tveksamheter. Då ökar chansen att den går igenom utan problem.

Jag har en känsla av att det är svårare att få igenom ett fordon när det är ”rejsigt ombyggt” och brukaren är av det yngre manliga könet.
Har själv som 18 åring stått på bilprovningen med mattgrå ”rejs 142:a”
Så här i efterhand har jag förstått att alla varningsklockor i hela värden måste ha ringt i huvvet på bilprovaren när han öppnade porten och jag, vattenkammad och finnig, brummar in med ”värsta bilen”:rolleyes:
Den gången slutade det naturligtvis med körförbud för att toppen var planad och ursprungseffekten var ändrad och att något viktigt papper från akrediterat organ som styrker ombyggnations förfarande,,,, eller nåt åt det hållet …yada yada...problem problem.

Nu har man lärt känna gubbarna lite och rullar för det mesta bara igenom.
Men det beror ju kanske lite på att man kör orörd original sur gubbvolvo.

Ska förresten besiktiga både hojen och bilen snart. Få se hur kaffet på stationen smakar den här gången.
 
Last edited:
Du lär väl inte få körförbud så du borde få en månads glädje iaf.
Jag hade liknande problem på min KTM men där var kontakten bara en liten snäpp-pryl som var 100% busenkel att få på plats så får du bara fatt i en borde det gå?

Om inte annat borde vilken som helst duga och så shimsar man med lite ölburksflagor och superlim till det klickar där det ska? Går den bara igenom har du hela säsongen på dig att få det bättre.

Edit: såg att du är en riktig dunderskruvare, inget moppefukko. Klart du vet hur man får det att lysa. Flejma mig varsamt.
 
Last edited:
Jag tror du vinner mest på att fixa till bromsljuskontakten. Om saker som bromsar belysning, däck mm är i ordning kan de lätt se mellan fingrarna med saker som tex. kontakten på sidostödet.

Dessutom är det ju för din egen skull ganska viktigt att ha fungerande bromsljus. Har själv varit nära att braka in i hojen framför för att denne saknade just bromsljus. På dagen spelar det inte så stor roll men är det mörkt så...
 
Jag tror jag har en bromsljuskontakt till min nissin(suzuki) pump liggandes. Tror det är samma som på din hoj.
 
Måste varit full eller dylikt då dom tom. justerade kontakten vid fotbromsen så att den skulle ta tidigare på min besiktning!

Det enda i belysningsväg du klarar dig undan med är väl saknad skyltbelysning egentligen!

Man skall inte vara alltför säker, tänkt exakt göra så men fixade till en belysning i sista sekund, och vad är det första besiktningsmannen gör? jo kollar att jag har skyltbelysning :gnissla
 
Du lär väl inte få körförbud så du borde få en månads glädje iaf.

Vad har han för glädje av det? Man får ju ändå inte använda fordonet förrän felet är fixat. Det där med att köra en månad är gammalt, numera får man bara köra vad som är nödvändigt för att fixa felet. Typ till verkstad. Och det blir böter om man blir stoppad och felet finns kvar, om snuten är på det humöret.
Alla som bemödat sig att läsa baksidan på protokollet vet vad jag menar. Här är en länk till alla er andra:

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/8081EDCC68FBF1D9C1256F46005530A7/$file/protokoll_baksida.pdf
 
Vad har han för glädje av det? Man får ju ändå inte använda fordonet förrän felet är fixat. Det där med att köra en månad är gammalt, numera får man bara köra vad som är nödvändigt för att fixa felet. Typ till verkstad. Och det blir böter om man blir stoppad och felet finns kvar, om snuten är på det humöret.
Alla som bemödat sig att läsa baksidan på protokollet vet vad jag menar. Här är en länk till alla er andra:

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/8081EDCC68FBF1D9C1256F46005530A7/$file/protokoll_baksida.pdf

Nja man får köra mer än till verkstad.
Hade en audi 100 tq innan som inte gick igenom besiktigen och jag fick 30 dagar på mig att fixa felen.
Blev stannad i kontroll 3 gånger den månanden, inga problem.

Du får lov att köra vad som är nödvändigt. så blir du stannad så säg att du är på väg till biltema eller liknade för att hämta delar för att åtgärda problemen. Så sade jag och det vart som sagt inga problem.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top