kokpunkt olika glykolsorter

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har problem med att övertryckkylsystemet på min RSV1000R går i kok en bit över 100 grader, vid mätningar krävs det 1.5 bar öppningstryck innna det läcker.

Med rent vatten borde jag ha 125-130 grader kokpunkt med det trycket, går detta att påverka mycket upp/ner genom val av rätt glykol? Planen är att hälla i 50/50 av Biltemas röda longlife-glykol då denna sägs vara vettig mot en lättmetallmotor. Slår det något i kokpunkt mellan glykolsorterna?
 
Inte en aning.
Men:
Experimentera inte för mycket.
Fel glykol kan förstöra både packningar och metall.

Alla etylenglykoler (vad jag vet) höjer kokpunkten.
Vill minnas att kokpunkten på ren etylenglykol ligger på nära 200grader.
Propylenglykol kokar något tidigare.
 
Nej där är ingen skillnad i kokpunkt mellan glykolmärken.... 60% vatten ger bäst kylning. Annars finns där vattenlösa kylvätskor som kokar långt senare. Bra som buggfix då det maskerar symptomen men större kyl är den enda hållbara lösningen...
 
Jag har hört att om man blandar dessa glykol sorter
så fryser det som vanligt vatten ---- ganska säker källa
kokpunkt och korrosion vet jag inget om
 
Nej där är ingen skillnad i kokpunkt mellan glykolmärken.... 60% vatten ger bäst kylning. Annars finns där vattenlösa kylvätskor som kokar långt senare. Bra som buggfix då det maskerar symptomen men större kyl är den enda hållbara lösningen...

Någon mer info om vattenlösa vätskor? Större kyl vet jag inte riktigt om jag orkar arra till en gathoj som då och då leks bana med.
 
Vid atmosfärstryck har 50% etylenglykol/vatten kokpunkt på ~107°C

För att transportera bort samma mängd värme med 50%glykol i kylaren jämfört med enbart vatten behöver cikrulationen ökas med ca 15%, gäller vid 60-100°C.

Men detta skall maskinen vara konstruerad för, kokar det skall orsaken åtgärdas, inte symptomen...
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top