Tips på villa, vovve fast helst inte Volvo-bil

Alltså jag har haft Skoda Octavia i jobbet (den som går på sprit) och den är då allt annat än snål när jag kör, likaså nya V70:n (2.0F) det är en riktig skitbil i mina ögon. Drar 2 dl mer per mil på landsväg tankad med bensin än min gamla bmw 525, till största delen beroeende på att den har en ultrasvag vridmomentsbefriad fordmotor på 1.2 hästkrafter antar jag.

Min tyska pansarvagn drar 0.97 blandad, tycker jag är helt ok för en 1800kg:s klump på närmare 200hk.

Skulle aldrig i livet köpa VW/AUDI/SKODA/SAAB/VOLVO i dagsläget. Däremot skulle jag av dom bilar som listats här i tråden köpa Subaru. Bmw 520 är tyvärr 4 cylindrig idag, och bmw med fyra går fetbort.

Last edited:
Min tyska pansarvagn drar 0.97 blandad, tycker jag är helt ok för en 1800kg:s klump på närmare 200hk.

Skulle aldrig i livet köpa VW/AUDI/SKODA/SAAB/VOLVO i dagsläget. Däremot skulle jag av dom bilar som listats här i tråden köpa Subaru. Bmw 520 är tyvärr 4 cylindrig idag, och bmw med fyra går fetbort.

Håller helt med dig.
Villbara förtydliga att i prisklassen vi pratar här så är en 5-serie = E39-karossen, och de byggdes aldrig med 4'or över huvud taget, så där är man safe :)
http://www.autopower.se/modellguiden/e39.asp

Håller helt med dig.
Villbara förtydliga att i prisklassen vi pratar här så är en 5-serie = E39-karossen, och de byggdes aldrig med 4'or över huvud taget, så där är man safe :)
http://www.autopower.se/modellguiden/e39.asp

Sen tar framvagnen slut en gång i halvåret på de tyska bestarna, och man får snällt slanta upp en förmögenhet.

Att octavian gick på sprit förklarar en hel del. Spritbilar drar alltid mer. Octavian vi hade innan vi skaffade superb gick elakt snålt för att vara 4x4.
Likadant med toyotor av olika slag. De ser ut som stryk, men kan man leva med att inte vara "balla grabben" är de överlägset billigast i längden.

Update. Jag har idag tittat på Ford Mondeo, Volvo V50, Volvo V70, BMW 3xx och 5xx, Subaru Legacy, Skoda Octavia och Scout, VW Passat, Audi A4, Mercedes C180, SAAB 9-3 och säkert nån till. La fyra timmar idag och var i ett antal bilhallar. Ingen provkörning dock. Jag fastnade ganska ordentligt för bl.a. en BMW 325iX 2006 som andas Deutsche Präsizion men då blir det klart mer än jag tänkt mig (vet att den är lite liten). Alla utom Ford och SAAB skulle kunna vara aktuella mest pga ryktet. Faktum är att nya Mondeo med lull-lull såg förbenat bra ut. Mycket snygg och det var inte många genvägar i material på det man kunde klämma på. Dock sitter ”ingen Ford på min gård” från Norrbotten i... Ska kolla lite på finansiering och se vad man ska lägga egentligen.

Just senaste gen. av Mondeo är en riktigt bra bil, tyvärr är kombin väldigt bullrig inuti.

För 150k finns det väldigt mycket att välja på när det gäller bilar, BMW är väl hyggliga bilar om man inte tar in ekonomin som en faktor (ja, folk här verkar påskina annat men Break My Wallet är mer än sant på dessa bilar, hittar man en bil som är i bra skick och aldrig behöver repareras så är de bra bilar).

Saab 9-5 från -06 och framåt har inte samma problem med oilsludge m.m. och idag är de väldigt prisvärda, dock gammal konstruktion.

http://www.blocket.se/sodermanland/Vectra_OPC_Kombi_21658755.htm?ca=6&w=3
Även om grannarna tycker att status är viktigt kan du med gott samvete köra ifrån dem med ovanstående (dock kanske ekonimifaktorn faller lite med bränsledelen på denna, V6 med turbo). Kvalitetskänslan är väl lite si och så med dessa.

Jo, Mondeo blir det inte. Ska hålla koll efter nån lämplig 320 tror jag om jag inte tvärvänder och går på nåt billigare. Jag håller på och intalar mig att min bil bara körs med hund då och då och inte dagligen = man kan bara lyfta ur buren.

Inget jag nånsin varit med om under 9 år med olika BMW's.
Mondeo skulle jag inte köpa. Känner en 4 - 5 st som haft dem av olika årsmodeller (fram till 07) och INGEN har varit nöjd med den.

För 150k finns det väldigt mycket att välja på när det gäller bilar, BMW är väl hyggliga bilar om man inte tar in ekonomin som en faktor (ja, folk här verkar påskina annat men Break My Wallet är mer än sant på dessa bilar, hittar man en bil som är i bra skick och aldrig behöver repareras så är de bra bilar).

Vill du utveckla lite?

Vill du utveckla lite?

Vad är det du vill ha utvecklat?
Att alla bilar förr eller senare behöver reparationer? Att reservdelar till BMW är dyra jämfört med andra märken?
Ett exempel:
Samtliga leder och bussningar till framvagnen i en E34 kostar många sköna tusenlappar, 8000 (ca) fick jag i prisuppgift från bildelsnasaren (med min rabatt). Det priset tar nog inte ens dyrare märken än så för samma prylar. (att det sen är en så oerhört korkad konstruktion att du måste byta hela stagen istället för enbart spindellederna som på "normala" bilar)
Motordelar är verkligen inte billigt heller.
Försäkring, skatt och bränslekostnader är sannerligen inte billiga.

Jag betalar lite drygt hälften så mycket i försäkringskostnader på min nuvarande bil (Opel Vectra 2000, väldigt liknande prestanda som en E34 525 24v) som min gamla Bimmer. BMW:n hade jag endast trafikförsäkring och Opeln har jag extra allt på (helkasko, självriskeliminering och extra passagerarförsäkring). Bor man dessutom i storstad är detta en större post än för mig (småort på landsbygden).

Nu kanske alla här är ekonomiskt oberoende, det är dock inte jag.
Hoppas TS hittar en bil han är nöjd med och som inte ruinerar honom helt.

Vad är det du vill ha utvecklat?
Att alla bilar förr eller senare behöver reparationer? Att reservdelar till BMW är dyra jämfört med andra märken?
Ett exempel:
Samtliga leder och bussningar till framvagnen i en E34 kostar många sköna tusenlappar, 8000 (ca) fick jag i prisuppgift från bildelsnasaren (med min rabatt). Det priset tar nog inte ens dyrare märken än så för samma prylar. (att det sen är en så oerhört korkad konstruktion att du måste byta hela stagen istället för enbart spindellederna som på "normala" bilar)
Motordelar är verkligen inte billigt heller.
Försäkring, skatt och bränslekostnader är sannerligen inte billiga.

Jag betalar lite drygt hälften så mycket i försäkringskostnader på min nuvarande bil (Opel Vectra 2000, väldigt liknande prestanda som en E34 525 24v) som min gamla Bimmer. BMW:n hade jag endast trafikförsäkring och Opeln har jag extra allt på (helkasko, självriskeliminering och extra passagerarförsäkring). Bor man dessutom i storstad är detta en större post än för mig (småort på landsbygden).

Nu kanske alla här är ekonomiskt oberoende, det är dock inte jag.
Hoppas TS hittar en bil han är nöjd med och som inte ruinerar honom helt.

Det här inlägget tyder ju endast på att du inte vet vad du pratar om. Menar du på fullaste allvar du jämnför din Opel Vectra från -00 med din gamla E34 (från 1988-1996)? :näsblod

Att BMW skulle ha dyra reservdelar är en myt. De är knappast dyrare än någon annan och i en hel del fall är de t.o.m. billigare.

Att generalisera mha din gamla E34:a att samtliga BMW-motorer drar mycket bensin är, rent ut sagt, korkat. Jämnför med en BMW med samma motorvolym samt samma årsmodell som din Vectra så kommer du se att BMW:n antagligen dra mindre soppa. BMW gör förhållandevis snåla motorer samtidigt som de har en relativt hög trimningsgrad original. Jag kör min 2.5-litersmotor på 0.69 L/km landsväg.

Hur dina försäkringspremier ser ut är så orelevant att jag inte ens går in på det.

Det här inlägget tyder ju endast på att du inte vet vad du pratar om. Menar du på fullaste allvar du jämnför din Opel Vectra från -00 med din gamla E34 (från 1988-1996)? :näsblod

Att BMW skulle ha dyra reservdelar är en myt. De är knappast dyrare än någon annan och i en hel del fall är de t.o.m. billigare.

Att generalisera mha din gamla E34:a att samtliga BMW-motorer drar mycket bensin är, rent ut sagt, korkat. Jämnför med en BMW med samma motorvolym samt samma årsmodell som din Vectra så kommer du se att BMW:n antagligen dra mindre soppa. BMW gör förhållandevis snåla motorer samtidigt som de har en relativt hög trimningsgrad original. Jag kör min 2.5-litersmotor på 0.69 L/km landsväg.

Hur dina försäkringspremier ser ut är så orelevant att jag inte ens går in på det.

Myt eller ej går lätt att ta reda på (jag tog bara några delar på måfå):

Spindelled:
BMW 520 E39 -01 - -04 (måste beställa hela staget) = 1335:-
Opel Omega 2,5 V6 -94 - -03 = 443:-
MB 200 Kompressor -00 - 03 = 499:-
Volvo V70 2,4 -99 - -00 = 1335:-

Bromsskiva fram:
BMW (samma som ovan) = 921:-
Opel (samma som ovan) = 584:-
MB ( --- " --- , för 16" fälg) = 932:-
Volvo ( --- " --- ) = 900:-

Bromsok fram:
BMW = 1840:-
Opel = 1822:-
MB = 1461:-
Volvo = 1301:-

Hjullagersats fram:
BMW = 1610:-
Opel = 1274:-
MB = 667:-
Volvo = 1595:-

Priserna tagna från mekonomen.se.
Jag tycker det ser ganska dyrt ut, själv tycker jag det verkar som om den största myten är att volvo har billiga delar.

Nu är det så att Vectran är ett år äldre än vad BMW:n var, 1990 på Opeln och 1991 på BMW:n (Vectra 2000 tillverkades mellan 1990 och 1993). Att jämföra bränsleåtgången mellan en Vectra eller Omega 2,5i V6 kan jag gott göra, de drar märkvärt mindre än en BMW av samma årsmodell.

Att jämföra bränsleåtgång på landsväg är att ljuga för sig själv, det är blandad körning som är intressant (jag kan köra min snart 20 år gamla Opel runt 0,45l/mil (inte kilometer som du skrev) på landsväg, lycka till med att göra samma sak med en BMW). C20XE (motorn i min Vectra) har en verkningsgrad på 0,37, vilket är mer än flera samtidiga dieselmotorer hade, är heller inte illa (hittar inga uppgifter alls på M5*-motorerna, sannolikt kring 0,3 - 0,35). Att din BMW drar 6,9 liter per mil anser jag vara väldigt mycket och knappast effektivt :va (observera att jag inser att det är en felskrivning men tyckte det var lite skoj i sammanhanget :banana ).

Försäkringspremierna är väl inte irrelevant? Det är ändå en av de stora utgifterna när det gäller bilägande (allra helst om man bor i storstad), påstår du något annat är det bara patetiskt.

Last edited:
Myt eller ej går lätt att ta reda på..

Försäkringspremierna är väl inte irrelevant? Det är ändå en av de stora utgifterna när det gäller bilägande (allra helst om man bor i storstad), påstår du något annat är det bara patetiskt.

Han menade nog att det skiljer så mycket beroende på vart du bor, hur gammal du är, om du har andra försäkringar i samma bolag osv. att det är väldigt svårt att jämföra bilmärken emellan.

Annars håller jag med dig angående kostnader i reservdelar till BMW.

/J

Han menade nog att det skiljer så mycket beroende på vart du bor, hur gammal du är, om du har andra försäkringar i samma bolag osv. att det är väldigt svårt att jämföra bilmärken emellan.

Annars håller jag med dig angående kostnader i reservdelar till BMW.

/J

Samtidigt är det en jämförelse gjord med samma ägare på bägge bilar, samma bostadsadress och valt det billigaste bolaget ifråga på bägge bilar. Så väldigt missvisande anser jag inte att det är.

Vilken pajkastning det råder här inne.
Klart att var och en försvarar "sitt" bilmärke, men kan ni inte försöka hålla er sakliga i stället, och svara på TS frågor?
Han har trots allt startat tråden för att försöka hitta en bil han trivs med.
Jag "försvarar" BMW eftersom jag har en, såklart. Och jag tycker inte att den är så dyr i reservdelar, inte heller att köra. Trots hyffsad kraft i den (193 hk) drar den inte mer än 0,85 blandad körning, och då är det ändå en 2,8 liters motor.
Läste i någon artikel (tror det var Teknikens Värld) att BMW är det enda märket som lyckas trycka i fler och fler hästar i sina motorer, men ändå få de att dricka mindre. Så helt tokiga är de ju inte. :tummenupp
Att de dessutom är fruktansvärt bekväma att köra väger ju också upp. Jag anser att komfort är viktigt i bilen, och det får man i en BMW.
Alla tycker olika, och kommer alltid göra. Men sluta försöka trycka ner varandras åsikter, det är bara löjligt.

Myt eller ej går lätt att ta reda på (jag tog bara några delar på måfå):

Spindelled:
BMW 520 E39 -01 - -04 (måste beställa hela staget) = 1335:-
Opel Omega 2,5 V6 -94 - -03 = 443:-
MB 200 Kompressor -00 - 03 = 499:-
Volvo V70 2,4 -99 - -00 = 1335:-

Bromsskiva fram:
BMW (samma som ovan) = 921:-
Opel (samma som ovan) = 584:-
MB ( --- " --- , för 16" fälg) = 932:-
Volvo ( --- " --- ) = 900:-

Bromsok fram:
BMW = 1840:-
Opel = 1822:-
MB = 1461:-
Volvo = 1301:-

Hjullagersats fram:
BMW = 1610:-
Opel = 1274:-
MB = 667:-
Volvo = 1595:-

Priserna tagna från mekonomen.se.
Jag tycker det ser ganska dyrt ut, själv tycker jag det verkar som om den största myten är att volvo har billiga delar.

Nu är det så att Vectran är ett år äldre än vad BMW:n var, 1990 på Opeln och 1991 på BMW:n (Vectra 2000 tillverkades mellan 1990 och 1993). Att jämföra bränsleåtgången mellan en Vectra eller Omega 2,5i V6 kan jag gott göra, de drar märkvärt mindre än en BMW av samma årsmodell.

Att jämföra bränsleåtgång på landsväg är att ljuga för sig själv, det är blandad körning som är intressant (jag kan köra min snart 20 år gamla Opel runt 0,45l/mil på landsväg, lycka till med att göra samma sak med en BMW). C20XE (motorn i min Vectra) har en verkningsgrad på 0,37, vilket är mer än flera samtidiga dieselmotorer hade, är heller inte illa (hittar inga uppgifter alls på M5*-motorerna, sannolikt kring 0,3 - 0,35)

Men vad är detta för dumheter? :rofl Du har visat att reservdelarna är lika dyra som de flesta andra märkena om man nu ska generalisera från dina uttag ovan. :tummenupp

Sen hur bränsleåtgången är på din 19 år gamla Opel jämnfört med din 18 år gamla BMW känns rätt ointressant också. Huruvida det är landsväg, blandad eller stadskörning beror förstås på hur man använder bilen, men även när det gäller blandad körning är BMW:s spisar mycket bränslesnåla givet respektive cylindervolym.

Slutligen, försäkringspremier anser jag ganska ointressant i ditt generaliserade fall då det skiljer ganska mycket beroende på vart man bor, ålder et cetera.

Att du finner BMW som ett lågkvalitativt bränsleslukande bilmärke är ganska roande. Men men, harva du runt i din Opel och känn dig nöjd med livet.. :D

(Är detta dolda kameran elleR?)

Nu ska vi vara vänner. Jag är mer och mer sugen på en 320 efter att ha suttit i 50 min hem och 1:10 på väg till jobbet. Automat skulle inte heller sitta fel. Ska man vara ekonomiskt och miljövänlig så borde jag köpa en Citroen C4 eller vad de nu heter. Har/får 4 mil enkel väg till jobbet. Tar från 50 min till och 1:15 hem lite beroende på trafiken, dvs snitt runt 40 km/h. I LOVE STOCKHOLM :)

Last edited:
Jag ska iaf köpa en 320 Cab -06 uttagen Juni -06 och producerad Maj -06, svensksåld och hela kitet VÄLDIGT billigt för att den är inbytt mot en annan bil på jobbet så jag rekommenderar BMW ännu mera nu :P

Jag har kollat på en kollegas 320i 2006 tidigare idag (E91). Han ska få papper på vad som ågärdats på min bil och om båda är intresserade av varandras bilar kanske det löser sig den vägen. Jag såg dock att försäkringen var halvdyr och markfrigången är sådär om man ska ut grusväg. Vi får se. Hans var i vart fall väldigt schysst dock med lite höga mil.

Jag ska iaf köpa en 320 Cab -06 uttagen Juni -06 och producerad Maj -06, svensksåld och hela kitet VÄLDIGT billigt för att den är inbytt mot en annan bil på jobbet så jag rekommenderar BMW ännu mera nu :P

Jag har kollat på en kollegas 320i 2006 tidigare idag (E91). Han ska få papper på vad som ågärdats på min bil och om båda är intresserade av varandras bilar kanske det löser sig den vägen. Jag såg dock att försäkringen var halvdyr och markfrigången är sådär om man ska ut grusväg. Vi får se. Hans var i vart fall väldigt schysst dock med lite höga mil.

Markfrigången behöver du nog inte oroa dig över. Min är sänkt, och buliga grusvägar gå bra ändå. De flesta vägbulor tar jag mig över rakt också, utan att behöva köra rundor för att komma upp snett, så det är nog inga problem. (Om den inte är toksänkt?)

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick