Det här inlägget tyder ju endast på att du inte vet vad du pratar om. Menar du på fullaste allvar du jämnför din Opel Vectra från -00 med din gamla E34 (från 1988-1996)?
Att BMW skulle ha dyra reservdelar är en myt. De är knappast dyrare än någon annan och i en hel del fall är de t.o.m. billigare.
Att generalisera mha din gamla E34:a att samtliga BMW-motorer drar mycket bensin är, rent ut sagt, korkat. Jämnför med en BMW med samma motorvolym samt samma årsmodell som din Vectra så kommer du se att BMW:n antagligen dra mindre soppa. BMW gör förhållandevis snåla motorer samtidigt som de har en relativt hög trimningsgrad original. Jag kör min 2.5-litersmotor på
0.69 L/km landsväg.
Hur dina försäkringspremier ser ut är så orelevant att jag inte ens går in på det.
Myt eller ej går lätt att ta reda på (jag tog bara några delar på måfå):
Spindelled:
BMW 520 E39 -01 - -04 (måste beställa hela staget) = 1335:-
Opel Omega 2,5 V6 -94 - -03 = 443:-
MB 200 Kompressor -00 - 03 = 499:-
Volvo V70 2,4 -99 - -00 = 1335:-
Bromsskiva fram:
BMW (samma som ovan) = 921:-
Opel (samma som ovan) = 584:-
MB ( --- " --- , för 16" fälg) = 932:-
Volvo ( --- " --- ) = 900:-
Bromsok fram:
BMW = 1840:-
Opel = 1822:-
MB = 1461:-
Volvo = 1301:-
Hjullagersats fram:
BMW = 1610:-
Opel = 1274:-
MB = 667:-
Volvo = 1595:-
Priserna tagna från mekonomen.se.
Jag tycker det ser ganska dyrt ut, själv tycker jag det verkar som om den största myten är att volvo har billiga delar.
Nu är det så att Vectran är ett år äldre än vad BMW:n var, 1990 på Opeln och 1991 på BMW:n (Vectra 2000 tillverkades mellan 1990 och 1993). Att jämföra bränsleåtgången mellan en Vectra eller Omega 2,5i V6 kan jag gott göra, de drar märkvärt mindre än en BMW av samma årsmodell.
Att jämföra bränsleåtgång på landsväg är att ljuga för sig själv, det är blandad körning som är intressant (jag kan köra min snart 20 år gamla Opel runt 0,45l/
mil (inte kilometer som du skrev) på landsväg, lycka till med att göra samma sak med en BMW). C20XE (motorn i min Vectra) har en verkningsgrad på 0,37, vilket är mer än flera samtidiga dieselmotorer hade, är heller inte illa (hittar inga uppgifter alls på M5*-motorerna, sannolikt kring 0,3 - 0,35). Att din BMW drar 6,9 liter per mil anser jag vara väldigt mycket och knappast effektivt

(observera att jag inser att det är en felskrivning men tyckte det var lite skoj i sammanhanget

).
Försäkringspremierna är väl inte irrelevant? Det är ändå en av de stora utgifterna när det gäller bilägande (allra helst om man bor i storstad), påstår du något annat är det bara patetiskt.