Varför kokar ett batteri?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det här är inte direkt en mc-fråga men det finns ju en hel del folk i det här forumet som är duktiga på det mesta så jag provar.

Varför kokar ett batteri?
Som jag förstått det kan det bero på att generatorn laddar för mycket.
Men kan ett batteri börja koka om man har för lite destillerat vatten i?

Med koka menar jag att de luktar äggmök och det låter som att batterierna bubblar. Batterierna är 12-volts.

Ja, det laddar säkert aldeles för mycket, men naturligtvis ska du ha rätt mängd vatten i också om det är öppna batterier.
Mät med multimeter när det laddar runt 2000 rpm, ok ladd är mellan 13,8 och 14,2 volt

Batteriet gasar när det överladdas. Det är när polspänningen passerar 14.2 volt eller 2.4 volt per cell någonting i bly/syrabatterier. Då bildas knallgas.
Kallas även gasningsspänningen

/J

Det konstiga är att verkstaden mätt upp och generatorn laddar som den ska, dvs runt 28 volt (nej, det är ingen hoj :D).
Därför var min tanke att det kanske fanns för lite vatten i batteriet och att det inte klarade av att ta emot laddningen korrekt.

Jaja, vi får väl se vad de kommer fram till på verkstaden.

Det konstiga är att verkstaden mätt upp och generatorn laddar som den ska, dvs runt 28 volt (nej, det är ingen hoj :D).
Därför var min tanke att det kanske fanns för lite vatten i batteriet och att det inte klarade av att ta emot laddningen korrekt.

Jaja, vi får väl se vad de kommer fram till på verkstaden.

Gasningsspänningen är temperaturberoende, den sjunker med stigande temp. Så har batteriet väl börjat bli varmt så blir det en ond cirkel trots att överspänningen kanske inte är så stor.

Kul att du är tillbaks Sandstream!

Blir det kortis i en cell så fördelas spänningen över dom 11 andra cellerna, i det här fallet.
Vid ca 14,7/6 börjar en cell koka.

Mats

Blir det kortis i en cell så fördelas spänningen över dom 11 andra cellerna, i det här fallet.
Vid ca 14,7/6 börjar en cell koka.Mats
Så det kan alltså vara batteriet (erna) som är problemet för att en eller flera celler har kortslutit?

Går en "trasig" cell att "reparera" genom att fylla på nytt/mer vatten eller är det att köpa nya batterier som gäller?

Ja, man kan renovera batterier, i truckar och andra större aplikationer. SOm kostar 30´000 eller mer. Men ett lastbilsbatteri eller liknande 24volts-fordorn köper man nytt. OBS båda nya, av samma märke och storlek. Det är väldigt viktigt.
Hittar du en cell det inte kokar i, så är det troligtvis den som är kass.

Mats

Ja, man kan renovera batterier, i truckar och andra större aplikationer. SOm kostar 30´000 eller mer. Men ett lastbilsbatteri eller liknande 24volts-fordorn köper man nytt. OBS båda nya, av samma märke och storlek. Det är väldigt viktigt.
Hittar du en cell det inte kokar i, så är det troligtvis den som är kass.
Stort tack Mats :tummenupp

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick