Tips på hög och tät trädgårdshäck?

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Efter att nu ha renoverat huset det senaste halvåret har jag nu börjat greja och rensa upp i trädgården. Är ute efter någon bra buske (haha) som är/blir hög (2m. räcker) och tät, och som inte "skräpar ner" allt för mycket. Ska ha längs min garageuppfart mot grannen c:a 20m. + ut mot gatan. Har kollat in Liguster som verkade bra. Men alltid bra att fråga den samlade kompetensen hos S.H. :tummenupp Är samtidigt måttligt intresserad av att ligga och påta med blommiga handskar och solhatt. (allt för ofta)

Glöm hagtorn i närheten av bilen.

Dels kommer någon att öppna passagerardörren rätt ut i busken och skylla på dig som parkerar för nära, med repor som följd, dels går taggjävlarna igenom ett bildäck!

Tuija
Cypress
Kalla dem vad du vill, men min häck* var 6m förra veckan, innan jag tog ner den till 3. De växer fort. Och denna var inte många år gammal.

*nej - inte min stjärt

Thuja valde jag också.

Växer bra, klipp när den nått önskad höjd, sedan håller man den i schack en gång om året, klart.

Glöm hagtorn i närheten av bilen.

Dels kommer någon att öppna passagerardörren rätt ut i busken och skylla på dig som parkerar för nära, med repor som följd, dels går taggjävlarna igenom ett bildäck!

Got it.

Kostar lite i underhåll, men ser bra ut!

Mmmhm... Eftersökte ju dock något underhållsfritt. Så detta går nog bort. :)

Tuija
Cypress
Kalla dem vad du vill, men min häck* var 6m förra veckan, innan jag tog ner den till 3. De växer fort. Och denna var inte många år gammal.

*nej - inte min stjärt

Tuja är också något jag kollat på. Många tycker dock det är en kyrkogårdsväxt. Känns dock lite "sådär"... Men tack ändå.

Tack. Men gillar mest skotten. Med sötsur...

Jaha. Då har man ju fått lite experthjälp. Allt från fiskdoftande häckar till taggiga diton. Då har jag lite att fundera på. :)

Last edited:
Got it.
Tack. Men gillar mest skotten. Med sötsur...

:hoppskrat

Men seriöst, Bambuhäck är asfint:yoparty inte sådär tråkigt och svennebanan-aktigt heller...
Tänk dej att få en glimt av denna exotiska utsikt på morgonen när du står där halvdöd och rör om ditt Elodrado-pulverkaffe samtidigt som Nyhetsmorgon går på i bakgrunden med nån girig trisskrapare...

DSC01131.JPG

Ååååhå... Helt klart. Sen kliar man sig på pungen genom sina Ullareds y-frontare och tar ett sopigt kort med sin Nokia från 2002 som man skickar till någon gullepluttig nyhetssida/sändning. :) Sen slaktar man djurdjäveln med sin Rambokniv från Hobbex. (ta det inte så allvarligt...)

Äsch, det e lika bra att du inte skaffar bambu, du fattar ändå inte grejjen... :mad:

Bygg mur. :FU

Vanlig gran, tuija eller cypress
är nog det bästa om du vill ha en tät, hög, vintergrön och inte skräpande häck, sen kan tujorna vara lite känsliga då vårsolen kommer och det fortfarande är kärle i backen.
Personligen så tycker jag nog allt att en grön, tät granhäck är bättre att titta på än grannarna.
Lycka till med planteringen.!

Vanlig gran, tuija eller cypress
är nog det bästa om du vill ha en tät, hög, vintergrön och inte skräpande häck, sen kan tujorna vara lite känsliga då vårsolen kommer och det fortfarande är kärle i backen.
Personligen så tycker jag nog allt att en grön, tät granhäck är bättre att titta på än grannarna.
Lycka till med planteringen.!

Tack ska du ha.

Du får gärna definiera underhållsfritt. Vill du plantera för att aldrig mer röra den eller kan du tänka dig att klippa den nån gång om året?

Vintergröna:
  • Bambu: blir snabbt stort och yvigt, behöver helst klippas en gång om året. Tar mycket plats på bredden om du vill ha höjd på den.
  • Idegran: om du vill ha barrväxter rekommenderar jag denna, mycket snyggare än gran eller thuja, har mycket mjukare barr och tål hård nedklippning och kommer snabbt igen. Finns ganska många olika sorter med lite olika form.
  • Berberis: två vanliga vintergröna är julianae samt verruculosa. Taggiga.
  • Buxbom: lättskött men inte så snabbväxande. Ofta relativt formstabil.
  • Klätterbenved: trots namnet funkar den som fristående buske. Dock kanske lite låg för dina krav.
  • Japansk buskrosling: min favorit, får dessutom riktigt snygga blommor och fröställningar. Blir dock bara upp till c:a 1,5m så den går kanske bort.

Inte vintergröna:
  • Avenbok: brukar bli täta och jämna och finns så gott som alltid att köpa i häckkvalitet. En något subjektiv kvalitet är att löven sitter kvar länge efter att de blivit bruna men själv tycker jag det är ganska snyggt. Bättre insynsskydd längre tid också, om det är viktigt.
  • Bok: även den är tät och jämn och kanske lite roligare än avenboken.
  • Oxel: också tät och ganska jämna, lite gråare och tristare än boken. Växer nog långsammare också.
  • Syrén: tål att klippas ordentligt.
  • Silverbuske: påminner lite om olivträd i utseendet. Blir relativt snabbt hög och tät.
  • Körsbärsbenved: fina höstfärger och blommar

Om du vill ha något som du kan klippa ner efter ett antal år men som ändå ser snyggt efteråt ska du INTE välja gran. Har sett alltför många granhäckar där någon amatör gått på med saxen i tron att skotten växer ut snabbt. Tyvärr gör de inte, oftast får man dras med en apful häck som man ser rakt igenom i många år istället. Dessutom är det jävligt 70-tal samt allmänt fult och tråkigt (gäller i de allra flesta fall även thuja och cypress.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick