Skillnad på Keybord, Synth, MIDI-klaviatur osv.

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Jag har planerat att köpa någonting till min flickvän i julklapp som hon kan spela på. Max pris är väl 2000 spänn totalt med eventuella tillbehör och vad som nu kan tänkas behövas.

Men vad fasen är det för skillnad på en Keyboard, en Synth, en MIDI....burk, ett digitalpiano och allt vad det heter?

Det är ett stort plus om den går att använda utan att vara inkopplad i en dator, men det är också ett stort plus om det är möjligt att spela in på en dator om man nu skulle vilja, utan att det blir för dåligt ljud eller alltför omständligt.

Om man nu skulle vilja spela in på en dator, behöver man något hyper-mega-super-duper-fetto ljudkort till detta?

Tacksam för svar av någon som vet :)

Ett MIDI-keyboard har inga egna inbyggda ljud, utan skickar bara data till ex en sequencer (vanligtvis dator). MIDI lagrar bara tangent- och reglageändringar, hur hårt du slår ner tangenten, hur länge den är nedtryckt osv. MIDI är bara ett styrprotokoll och hanterar inga ljud.

Det fina är att du kan spela en snutt, spela in sekvensen och i datorn sen byta instrument och ljud hur du vill i datorn. Nackdelen är som sagt att MIDI-klaviaturen inte går att använda fristående. Ett MIDI-klaviatur måste ha ett ljudkort eller något annat som kan styras.

Om du ska kunna köra fristående behöver du antingen ett keyboard med inbyggda ljud eller en fullständig synth. Men då brukar priset vara högre ifall du ska ha kvalitet. Ska hon bara köra hemma så kika på ett enkelt keyboard med midi-funktionalitet men med inbyggda ljud. Ett beggat borde du kunna hitta för 2 lapp. Tänk på tangentstorleken bara, de får inte vara för små!

Last edited:
Ska hon bara köra hemma så kika på ett enkelt keyboard med midi-funktionalitet men med inbyggda ljud. Ett beggat borde du kunna hitta för 2 lapp. Tänk på tangentstorleken bara, de får inte vara för små!

Så det finns alltså ett slags keyboard som har inbyggda ljud men som även kan skicka in Midi i datorn? Vad för storlek rekommenderar du? har sett att det finns alltifrån 25 till 60-någonting...

Ett MIDI-keyboard har inga egna inbyggda ljud, utan skickar bara data till ex en sequencer (vanligtvis dator). MIDI lagrar bara tangent- och reglageändringar, hur hårt du slår ner tangenten, hur länge den är nedtryckt osv.

Det fina är att du kan spela en snutt, spela in sekvensen och i datorn sen byta instrument och ljud hur du vill. Nackdelen är som sagt att MIDI-klaviaturen inte går att använda fristående.

Om du ska kunna köra fristående behöver du antingen ett keyboard med inbyggda ljud eller en fullständig synth. Men då brukar priset vara högre ifall du ska ha kvalitet. Ska hon bara köra hemma så kika på ett enkelt keyboard med midi-funktionalitet men med inbyggda ljud. Ett beggat borde du kunna hitta för 2 lapp. Tänk på tangentstorleken bara, de får inte vara för små!

Word:fakta

Men hur är din tjej, fattar hon på sig datorer och musikprogram, för då är det bara ladda ner till en laptop om ni har och köra ett midi-keyboard via usb och ta med om hon ska iväg och spela.

Men annars finns det en maaaaaaaaaaaaaaaaasa olika vanliga syntar/keyboards som har både inbyggda ljud och midi-utgångar.

Kolla typ:
musikborsen.se/
4sound.se/
jam.se/
musikshopen.com/

Lycka till

Word:fakta

Men hur är din tjej, fattar hon på sig datorer och musikprogram, för då är det bara ladda ner till en laptop om ni har och köra ett midi-keyboard via usb och ta med om hon ska iväg och spela.

Men annars finns det en maaaaaaaaaaaaaaaaasa olika vanliga syntar/keyboards som har både inbyggda ljud och midi-utgångar.

Kolla typ:
musikborsen.se/
4sound.se/
jam.se/
musikshopen.com/

Lycka till

Kanonbra tips!

Som det ser ut nu (efter att ha kollat i tio minuter...) så känns det klumpigt att hon ska behöva släpa med sig en laptop så fort hon vill spela en truddelutt, men hellre en keyboard med midi-utgång istället.

Jag ska försöka höra mig för litegranna, hon går en musikutbildning just nu och har pratat om att hon hade velat ha något sånt här, men vi får se..

Du får kanske fiska lite hos damen angående tangenterna. Vad spelar hon på idag, och hur stora tangenter har det hon spelar på? Fullstora är ju då alltså lika stora som på ett äkta piano. Själv har jag ett litet portabelt midiklav som jag tror har halvstorlek.

Sen har du ju hur många oktaver klaviaturet ska ha, samma där - luska vad hon använder idag.

Ja, det finns klaviaturer med både inbyggda ljud och midi. Har ingen koll på priser osv.

Du får kanske fiska lite hos damen angående tangenterna. Vad spelar hon på idag, och hur stora tangenter har det hon spelar på? Fullstora är ju då alltså lika stora som på ett äkta piano. Själv har jag ett litet portabelt midiklav som jag tror har halvstorlek.

Sen har du ju hur många oktaver klaviaturet ska ha, samma där - luska vad hon använder idag.

Ja, det finns klaviaturer med både inbyggda ljud och midi. Har ingen koll på priser osv.

Grejen är att hon inte har något alls idag. Hon hade däremot när hon bodde hemma, vet jag.. Jag får ta och ringa hennes syster och kolla lite. Jag tror dock inte att tangenterna var riktigt så stora som på ett riktigt piano, men vi får se.

Känns som att ett presentkort är en bra grej annars, det verkar ju vara ganska personligt vad man gillar och trivs med.

På lite längre sikt är ju MIDI-keyboard + dator smutt, för hon kan få riktigt fina klavar utan att bli ruinerad, sen har hon aldrig nånsin en begränsning vad gäller instrument. Hon kan få ut samma musik på en fet flygel som på en fet kyrkorgel genom ett knapptryck.

Ljudkort behövs inget dyrt, se dock till att det har ASIO-drivrutiner.

Det där verkar inte ha midi, vilket innebär att du måste spela in ljuden från keyboardet i datorn med ett vanligt ljudkort. Inga problem egentligen.

Det där verkar inte ha midi, vilket innebär att du måste spela in ljuden från keyboardet i datorn med ett vanligt ljudkort. Inga problem egentligen.

Hm okej.. Jag tror inte att jag förstår skillnaden riktigt. Är det så att en Midi-låda är helt digital och kör över informationen till datorn helt digitalt och att den här burken som jag valde ut skickar över informationen till datorn analogt? Dvs. via en 3,5mm plug typ en line-in på datorn? I så fall förstår jag att det blir krångligare i och med att du borde få in låten som en färdig ljudfil och inte som en manipulerbar fil där du kan ändra hur som helst.

Rätta mig om jag har fel, men på en midi-burk så trycker du ner tangenterna med ungefär rätt tempo och melodi och ändrar sedan i datorn på ett enkelt sätt om det ska gå fortare, låta som en tjeckisk orgel uppställd i en jordkällare osv. Medan du med en keyboard får ställa in själva keyboarden så den låter rätt och sedan spela in det rakt i datorn och därmed får det bli som blir.

Kanonbra tips!

Som det ser ut nu (efter att ha kollat i tio minuter...) så känns det klumpigt att hon ska behöva släpa med sig en laptop så fort hon vill spela en truddelutt, men hellre en keyboard med midi-utgång istället.

Jag ska försöka höra mig för litegranna, hon går en musikutbildning just nu och har pratat om att hon hade velat ha något sånt här, men vi får se..

Jag har pluggat musikproduktion och är musikproducent, om det är något du undrar över utrustning kan du fråga mig.

Men om hon pluggar musik så låter det som om hon kommer spela mycket i band där så då är nog ett vanligt keyboard med inbyggt instrument och ljud det hetast alternativet.

Mja problemet är väl att köpa ett löst ljudkort till en laptop i så fall. Men det kanske ordnar sig.

Annars tycker jag att nåt sånt här känns vettigt om man kollar på keyboards, men jag hittar ingen info om det går att få över ljudet till en dator med en sån här:

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=730542&artno=235946
Det stod inte att det hade midi-utgångar, men hur som tycker jag du ska satsa på ett vanligt keyboard med ljud i och midiutgångar. Då kan du koppla den till datorn, spela in och använda de ljuden som finns i det musikprogrammet du köper/laddar ner när hon vill spela in något. men hon kan också ta med det till plugget och konserter och få det att funka utan någon dator!

Men du behöver inte alls ett jäkla nytt ljudkort med midi-ingångar för att spela upp lite ljud från ett musikprogram. Det är ju inte som att du ska spela in realtime ljud(dvs ljud från en mikrofon).
Det räcker med en midi till usb omvandlare eller också kallat ett MIDI-interface.

Last edited:
Jag har pluggat musikproduktion och är musikproducent, om det är något du undrar över utrustning kan du fråga mig.

Men om hon pluggar musik så låter det som om hon kommer spela mycket i band där så då är nog ett vanligt keyboard med inbyggt instrument och ljud det hetast alternativet.

Det stod inte att det hade midi-utgångar, men hur som tycker jag du ska satsa på ett vanligt keyboard med ljud i och midiutgångar. Då kan du koppla den till datorn, spela in och använda de ljuden som finns i det musikprogrammet du köper/laddar ner när hon vill spela in något. men hon kan också ta med det till plugget och konserter och få det att funka utan någon dator!

Men du behöver inte alls ett jäkla nytt ljudkort med midi-ingångar för att spela upp lite ljud från ett musikprogram. Det är ju inte som att du ska spela in realtime ljud(dvs ljud från en mikrofon).
Det räcker med en midi till usb omvandlare eller också kallat ett MIDI-interface.

Hm det låter ju klart vettigt faktiskt. Ska hon iväg och spela med sina kompisar så känns det ju krångligt om hon ska sitta där inkopplad i en dator och till en förstärkare och hålla på med alldeles för många inställningar osv.

Kan du rekommendera nåt speciellt märke eller till och med modell för max 2000kr ungefär?

Sen kan jag ju passa på att fråga nåt jag alltid har undrat över :) Vad har man pedalerna till på ett vanligt gammalt hederligt piano?

Ett till hett tips är att satsa på att keyboardet har ett bra ljud, åk och jämför de keyboards du funtar på med ett keyboard eller piano du tycker låter bra(om du har ett öra för det) och ta det keyboardet du tycker låter närmst det.

Ett till hett tips är att satsa på att keyboardet har ett bra ljud, åk och jämför de keyboards du funtar på med ett keyboard eller piano du tycker låter bra(om du har ett öra för det) och ta det keyboardet du tycker låter närmst det.

Jo det låter som en bra idé. Ska försöka göra det någon dag.

Tack så mycket för all hjälp, både från dig och från Pelle! :tummenupp

Hm det låter ju klart vettigt faktiskt. Ska hon iväg och spela med sina kompisar så känns det ju krångligt om hon ska sitta där inkopplad i en dator och till en förstärkare och hålla på med alldeles för många inställningar osv.

Kan du rekommendera nåt speciellt märke eller till och med modell för max 2000kr ungefär?

Sen kan jag ju passa på att fråga nåt jag alltid har undrat över :) Vad har man pedalerna till på ett vanligt gammalt hederligt piano?

som jag skrev innan.. bra tipps är faktiskt att åka och lyssna och jämföra!:) Casio och yamaha gör bra grejer!

Den vänstra pedalen är (för det mesta) en dämparpedal som ger pianot ett lite mjukare och tystare ljud, medan den högra är en pedal som tar bort all dämpning på pianot så alla toner klingar ut jäääääätte länge. det är smidigit om du ehöver flyta händerna mycket när du spelar men vill att tonerna ska klinga:tummenupp

Jag vet inte hur marknaden ser ut nu, men förr i tiden fanns det många keyboards,
speciellt hemmabudget-instrument, som inte hade anslagskänslighet.
Köp inte något som inte har anslagskänslighet!

Den digitala ljudtekniken har utvecklats mycket de senare åren.
Även om man kan köpa något begagnat som kostade betydligt mer för några år sedan
är det inte säkert att något nyare och billigare har sämre ljud. Lyssna!

Om man vill att instrumentet ska kännas mera som ett piano eller en flygel kanske man vill
ha vägda tangenter. (Fast då får man nog betala mer än 2000:-.)

den högra är en pedal som tar bort all dämpning på pianot så alla toner klingar ut jäääääätte länge.

Dämpningen som annars sker när man släpper upp tangenterna är det som den högra
pedalen tar bort alltså,

...
Känns som att ett presentkort är en bra grej annars, det verkar ju vara ganska personligt vad man gillar och trivs med.

Spara kvittot så kan hon byta... ;)

Jag skulle välja något med fullstora tagenter och många oktaver och givetvis anslagskänsliga tagenter men det är nog för att jag är mest van vid vanliga analoga pianon.

Hm okej.. Jag tror inte att jag förstår skillnaden riktigt. Är det så att en Midi-låda är helt digital och kör över informationen till datorn helt digitalt och att den här burken som jag valde ut skickar över informationen till datorn analogt? Dvs. via en 3,5mm plug typ en line-in på datorn? I så fall förstår jag att det blir krångligare i och med att du borde få in låten som en färdig ljudfil och inte som en manipulerbar fil där du kan ändra hur som helst.

Rätta mig om jag har fel, men på en midi-burk så trycker du ner tangenterna med ungefär rätt tempo och melodi och ändrar sedan i datorn på ett enkelt sätt om det ska gå fortare, låta som en tjeckisk orgel uppställd i en jordkällare osv. Medan du med en keyboard får ställa in själva keyboarden så den låter rätt och sedan spela in det rakt i datorn och därmed får det bli som blir.

Tänk dig att i MIDI-sladden åker inga ljud, nånsin. Det enda som åker i den sladden är information om vad som händer på klaviaturen. Knapptryck, knappsläpp, vilka rattar som vrids hur mycket osv. I andra änden, t ex datorn, tolkas dessa till exempelvis en flygel och spelas upp.

Fördelarna är då att du kan spela in en sekvens med ett pianoljud. Sen kan du i datorn byta ut ljudet mot den numer ökända tjeckiska orgeln i jordkällaren. Du frikopplar själva sekvensen från ljudet. Den stora fördelen är då som sagt att du bara behöver spela in en sekvens en gång och kan sen labba runt med den i datorn, ändra tempo, prova ljud, effekter osv.

Jag håller helt med Shadow, ett keyboard med egna ljud men med MIDI ut kommer hon komma mycket långt med.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick