Jag kikade in på http://www.evinrude.com/en-US/ och deras videos och blev glatt överraskad! Kika på deras videosektion hur fyrtaktarna får stryk i alla avseenden. I like it! 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag hittade ett gammalt inlägg jag skrev i en annan tråd i sommras.
Jag kollade hur mycket effekt Evinrude plockar ur deras bränslesnålaste/renaste/effektivaste 2-takt.
För att se hur de står sig mot en 2-takt i en mc, och som ni ser så är vikt/effekt-förhållandet ganska dåligt fortfarande. Nu är de ju visserligen konstruerade för att sitta i båtar dessa motorer, men ändå.
Kollade upp effekt och motorstorlek på evinrudemotorerna, Effektuttaget var ju otroligt lågt och de vägde väldigt mycket.
Ur 1300cc plockar de 90hk och den motorn väger 152kg. Nu finns det inga uppgifter på hur många Nm den motorn har, men att montera en sån här motor i en mc ger nog inga extrema fartupplevelser. Nu väger nog själva underdelen av motorn(det som håller fast propeller och axel) ganska mycket.
Här finns katalogen: http://www.evinrude.se/admin/upload/files/view.aspx?id=1556
Jag vill ha en båt! Eller rättare sagt en Evinrude. Vilka hjältar som inte köper propagandan utan gör det som är tt.
Har en gammal Johnson,där väger själva motorn ungefär 35kg och hela skiten 115.
Maxvarv ligger vid 5500 så det finns mycket att göra för att få ut effekt på en sådan om man tänker hoj,hoj 2-taktarna varvar ju 10´ungefär och maxeffekt därnånstans.
Skiljer nog inte så överdrivet mycket på en ny vad gäller viktfördelning och varv,möjligt att motor/riggförhållandet är ännu större tom.
Henrik
Okey, så riggen är så tung alltså.
Ge mig e-tec i en mc nu!
/JPS
Kommer Du runt problemet med 2taktens motorslitage med e-tec ?
Japp! Första servicen görs 100h sen vart tredje år =)
/J
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning