Frågor kring xenonljus.

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
Funderar på å montera i xenon på cykeln nu i vinter.
satt å tänkte lite här å tänkte höra om någon har koll..

Är någon som har besiktigat med xenon? gnäller dem?

4300kelvin är "lagligt" men är det ljuset riktigt vitt? vill ha vitt ljus men man behöver ju inte överdriva.

Är det krångligt att få till bra "höjd" på ljuset för att inte blända?

Hur många har Xenonljus? är ni nöjda?

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
4300k är nog det du söker efter :) Blir mycket bättre ljus, Gört!

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
Många som kör med xenon. Både ser och syns bättre. Dock inte lagligt.
Vitare ljus än 4300K lär du nog inte hitta.

I den här tråden finns en del info
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=186774

tackar, mycket nyttigt i den tråden!

4300k är nog det du söker efter :) Blir mycket bättre ljus, Gört!

Blir nog att dra iväg en order på ett kit! måste ju ha något att göra i höstmörkret nu också!

Bodin

Kakmonstret é med MIG!!
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
GiXXer -02
tackar, mycket nyttigt i den tråden!

Blir nog att dra iväg en order på ett kit! måste ju ha något att göra i höstmörkret nu också!

Kör med 6000K i min Gixxer, det ger skönare ljus när man kör i mörker och ser grymt bra ut :yoparty lite vit/blå aktigt ljus.
4300K e väl det som anses som "standard" i många bilar och dyl.
Det är dock aldrig lagligt att xenon konvertera sålänge inte bilen/hojen är typgodkänd och registrerad med det som standard.
Polisen har däremot aldrig påpekat mitt ljus trots stoppad flertal gånger vid kontroll, klaga på nr plåt mm. Vid besiktning som sker rätt sällan framförallt nya hojar kan det vara värt besväret att sätta i orginal lampa dagen det är dags.
Om du får funderingar på ta 6000K har jag förövrigt en H7 sats liggande.
Lycka till! //Bodin

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
Kör med 6000K i min Gixxer, det ger skönare ljus när man kör i mörker och ser grymt bra ut :yoparty lite vit/blå aktigt ljus.
4300K e väl det som anses som "standard" i många bilar och dyl.
Det är dock aldrig lagligt att xenon konvertera sålänge inte bilen/hojen är typgodkänd och registrerad med det som standard.
Polisen har däremot aldrig påpekat mitt ljus trots stoppad flertal gånger vid kontroll, klaga på nr plåt mm. Vid besiktning som sker rätt sällan framförallt nya hojar kan det vara värt besväret att sätta i orginal lampa dagen det är dags.
Om du får funderingar på ta 6000K har jag förövrigt en H7 sats liggande.
Lycka till! //Bodin

Jo, förstått att det är olagligt.. konstigt nog. tycker det är konstigt hur det kan vara förbjudet att byta lampa för att få bättre sikt så länge man fortfarande strävar efter att inte blända.

Du har PM.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Har kört bil med xenon sen -04, och kommer nog aldrig att köpa någon bil utan... Om jag måste, vilket jag nyss gjort så konverterade jag direkt!

Köpte ett H4 kitt till original hel/halvjlus och två H3 kitt till de fyra extraljusen!

Vad gäller färgen (kelvin), så jag säga att när första lampan gick sönder köpte jag två nya med 8000K...det blev INTE bra! Visst var det rätt snyggt, men det gav ett MYCKET sämre ljus än standard 4300K. Efter det pravade jag 6000K, det var bättre men inte alls som 4300!

Vad jag vet så är det inte lagligt att konvertera några fordon som framföres på allmän väg. Detta för att varje fordon med standard xenon har sensorer som känner av t.ex. hur mycket last du slänger in i skuffen och kompenserar ner halvljuset automatiskt...

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
Har kört bil med xenon sen -04, och kommer nog aldrig att köpa någon bil utan... Om jag måste, vilket jag nyss gjort så konverterade jag direkt!

Köpte ett H4 kitt till original hel/halvjlus och två H3 kitt till de fyra extraljusen!

Vad gäller färgen (kelvin), så jag säga att när första lampan gick sönder köpte jag två nya med 8000K...det blev INTE bra! Visst var det rätt snyggt, men det gav ett MYCKET sämre ljus än standard 4300K. Efter det pravade jag 6000K, det var bättre men inte alls som 4300!

Vad jag vet så är det inte lagligt att konvertera några fordon som framföres på allmän väg. Detta för att varje fordon med standard xenon har sensorer som känner av t.ex. hur mycket last du slänger in i skuffen och kompenserar ner halvljuset automatiskt...

Har hört flera som sagt samma sak om ljuset när dem går upp i färgskalan.

Någon som kan förklara för mig hur det funkar med hel-halvljus lampor? jag hajjar inte. jag har ju 1helljuslampa å 1halvljus? och det verkar alltid bara vara 1 lampa i motorcykel-kit..?
kör man bara med xenon på halvljuset eller?

Last edited:

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98

Någon som kan förklara för mig hur det funkar med hel-halvljus lampor? jag hajjar inte. jag har ju 1helljuslampa å 1halvljus? å det verkar alltid bara vara 1 lampa i motorcykel kitten..?

Har du två H7or så köper du ett bilkit då :tummenupp

Du kan naturligtvis välja att ha xenon på bara hel- eller halvljus, men ska du byta så byter du ju bägge.

Bodin

Kakmonstret é med MIG!!
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
GiXXer -02

Någon som kan förklara för mig hur det funkar med hel-halvljus lampor? jag hajjar inte. jag har ju 1helljuslampa å 1halvljus? och det verkar alltid bara vara 1 lampa i motorcykel-kit..?
kör man bara med xenon på halvljuset eller?

Har du hel och halvljus i samma strålkastare och samma lampa har du med all säkerhet H4 sockel. Då finns det 2 varianter av lampor.
Dels Bixenon med xenonljus i båda lägen men dem är dock aningen dyrare, alternativ 2 är Xenon i halvljus och halogen i helljus, du ser då genom lampan en glödtråd så som det är i dina ordinarie lampor för helljuset.
(PS: Har även H-4 med halogen helljus liggande :) )

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!

Någon som kan förklara för mig hur det funkar med hel-halvljus lampor? jag hajjar inte. jag har ju 1helljuslampa å 1halvljus? å det verkar alltid bara vara 1 lampa i motorcykel kitten..?

En vanlig halogen H4 lampa har två stycken glödtrådar.
Vid halvljus så glöder den ena, som har en liten "skål" under sig, vilket gör att ljuset bara "kommer åt" att lysa i den övre halvan i reflektorn, som följdaktligen bara reflekterar ljuset neråt = halvljus.

När du slår på helljuset slocknar den glödtråden och den andra, som sitter 5mm längre bak och inte har någon "skål" under sig, tänds och det kommer ljus aven neråt i reflektorn som reflekterar ljuset uppåt = helljus.

Så funkar det dock inte i en xenon H4-lampa för konvertering...då är det bara en ljuspunkt som flyttar sig framåt och bakåt över denna "skål" med hjälp av en liten magnet som drar när man slår på helljuset.

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Nån som har testat dessa 3000k hur dom ser ut?
Kanske går att få igenom besiktningen genom att byta till dom :)?
Har aldrig fått klagomål på gult ljus på nån bil jag haft.

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
När det ändå finns en tråd kring xenon! Har nämligen tänkt att skaffa xenon till Husan, och har därav lite frågor. Vet att det är olagligt men vill ändå ha det så "lagligt" som möjligt, eller så vitt ljus som möjligt, inget blått.. Sen finns det några svenska sidor som säljer?
Är helt ny på detta så är lite fundersam
//Chrille

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
bmw f 800 r
När det ändå finns en tråd kring xenon! Har nämligen tänkt att skaffa xenon till Husan, och har därav lite frågor. Vet att det är olagligt men vill ändå ha det så "lagligt" som möjligt, eller så vitt ljus som möjligt, inget blått.. Sen finns det några svenska sidor som säljer?
//Chrille

Tänker som du, man behöver ju inte gå över gränserna mer än man måste. jag är ute efter mer ljus bara.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
//Chrille

Det finns en annan mycket utförligare tråd om Xenon som du borde läsa istället!

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Jag har ett bi-xenonkitt(6000k) från http://xenonkungen.se/motorcykel.htm

Jag är helnöjd, bra lyse som fan o mycket mer "respekterad" av andra trafikanter!:tummenupp

Det krångligaste med att kitta till xenon på en nakenhoj va att få plats med allt, har ju inga kåper att gömma bråten bakom!
Men det löste sig efter någon timme i garaget med diverse könsord o verbala utbrott!:D

Bifogat

• DSC00728.JPG
    DSC00728.JPG
    46.8 KB · Visningar: 103

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
n00b fråga
Varför är det förbjudet att ha xeon på båge?

För att det är eftermonterat.
Nya hojar är helfordonsgodkända och där får du inte byta en pryl.
Äldre hojar har ändå E-märkt belysning, men den är inte E-märkt med xenon, således faller E-märkningen om du konverterar och motorcykeln har inte längre en E-godkänd belysning.

Ungefär så skulle jag tro...

Det är inte tillåtet att konvertera bilar heller.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa