Kontrollmärke bort köra oförsäkrad ?

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
Innan alla börjar ge mig moralkakor om att det är fel att köra oförsäkrat så snälla svara på frågan.

nu när kontrollmärket är borta så antar jag att polisen måste slå regnumret i datan för att kunna kontrollera ifall hojjen är försäkrad skattat påställd.

Tidigare så märktes ju detta snabbt då kontrollmärke fanns.
Tror ni detta kommer leda till att fler kör oförsäkrat ?

kommer då detta i sin tur leda till att försäkringspremierna går upp ytterligare eftersom fler och kör oförsäkrat?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vet inte om det kommer leda till att fler kör oförsäkrat. Jag har inte ens övervägat att köra oförsäkrat. för mig är det vansinne att göra det, kan få tråkiga ekonomiska konsekvenser så att säga.

Dock vet jag inte varför premien skulle gå upp. Låt oss anta att de som kommer köra oförsäkrat är de som lever lite mer på the edge än vi andra som föredrar att ha en försäkring utifall något händer. I så fall kan vi också anta att de som kör oförsäkrast också är benägna att orsaka fler olyckor och i så fall borde ju premien gå ner eftersom försäkringsbolagen ej behöver stå för kostnaderna som dessa olyckor orsakar.

Bara en tanke.

Mvh
Andreas

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
Kontrollmärket är inte kopplat till försäkringen.
Enda krav för att få kontrollmärke är att MC.n är skattad och besiktigad.

För att få reda på om MC.n är försäkrad så var man tidigare liksom nu tvungen att slå en kontroll i registren.

Dessutom så har man tagit bort ordningsboten för att köra oförsäkrat.
Antar att det mer ligger i ens egna intresse att hojen är försäkrad.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Det är inte straffbart att köra oförsäkrat.

Den dagen TFF står med ett krav för kostnader vid en olycka kommer det kännas som en DYR premie. Alla fordon är alltid trafikförsäkrade, vi väljer dock själva vem vi vill betala till...men om vi inte betalar och olyckan är framme så kommer TFF att lösa det åt oss i framtiden, och pengarna dras oavsett om vi vill det eller ej.

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
Den dagen TFF står med ett krav för kostnader vid en olycka kommer det kännas som en DYR premie. Alla fordon är alltid trafikförsäkrade, vi väljer dock själva vem vi vill betala till...men om vi inte betalar och olyckan är framme så kommer TFF att lösa det åt oss i framtiden, och pengarna dras oavsett om vi vill det eller ej.

Ja. Precis. Men det är inget straff (även om det känns som det när TFF jagar en) och då kommer polisen skita i om MC.n är försäkrad eller inte.

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent

QUOTE]

För att ställa på ett fordon behöver du väl trafikförsäkring som minst...o är ett fordon avställd får du inget kontrollmärke...

Alt. att du tar bort försäkring efter påställning men jag tror inte det lönar sig då trafikförsäkringsföreningen skickar en feeeet faktura några dagar senare.

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural

QUOTE]

För att ställa på ett fordon behöver du väl trafikförsäkring som minst...o är ett fordon avställd får du inget kontrollmärke...

Alt. att du tar bort försäkring efter påställning men jag tror inte det lönar sig då trafikförsäkringsföreningen skickar en feeeet faktura några dagar senare.

Ja hur brukar ni lösa ni denna fråga smidigast?

Funderar på att köra oförsäkrat men måste besiktiga i april. För att besiktiga och skatta måste bågen vara påställd. För att ställa på måste den vara försäkrad...

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.

För att få reda på om MC.n är försäkrad så var man tidigare liksom nu tvungen att slå en kontroll i registren.

Dessutom så har man tagit bort ordningsboten för att köra oförsäkrat.
Antar att det mer ligger i ens egna intresse att hojen är försäkrad.

För att inte behöva betala trafik för hojen måste du skrapa märket och ställa av. Har du ingen trafik genom något bolag så får du en saftigt inbetalningskort från trafikföräkringsföreningen. typ runt 48 kr om dagen.

Ancalagon

Snart i ett räcke nära dig.
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
N/A
För att inte behöva betala trafik för hojen måste du skrapa märket och ställa av. Har du ingen trafik genom något bolag så får du en saftigt inbetalningskort från trafikföräkringsföreningen. typ runt 48 kr om dagen.

Fast det är ju just det man inte behöver nu när märket är borta. Det är ju det hela tråden handlar om....

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Mustafa ta dig dock en funderare på om inte polisen håller på att revidera sina instrument och införskaffar samma som i england. Vet att det rullar en bil i västerort (prov) med den typen av utrustning som scannar av nummerplåten. Men du har rätt i att man kan köra utan trafik nu utan att behöva åka med ett skrapat märke.

Hade du tänkt stanna om du nu skulle träffa på dom på ex nynäsvägen i 220 km/h? :D

Fast det är ju just det man inte behöver nu när märket är borta. Det är ju det hela tråden handlar om....

Va duktig du e, rent av smart. Har du något mer att lära mig?

Last edited:

Ozzi

Guest

48:- om dagen, det lät BILLIGT, tff beräknar väl kostnaden på den absolut dyraste hojen som går att räkna på o då tyckte jag det lät billigt.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Det är väl lika bra att köra utan körkort också, när man ändå skiter i resten....:rolleyes:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Att folk skulle chansa med skatt, besiktning och försäkring bara för att kontrollmärket försvann tror jag inte särskilt mycket på. De som fuskade innan kommer att fortsätta göra så i tron att de är lättare att komma undan. I själva verket tror jag att det är oförändrat. Har svårt att se att polisen åkte runt tidigare och tittade på att folk satt på sitt nya kontrollmärke. Om det påpekades var det i samband med en rutinkontroll.

Skulle det visa sig att folk fuskar kommer nog myndigheterna att återinföra kontrollmärket eller införa andra typer av sätt att kontrollera att skatten verkligen betalats. Om det inte redan är på G tror jag att polisens datorsystem i radiobilarna på sikt kommer att varna ifall någon bilist inte betalt in skatten eller kör en bil som underkänts på besiktningen.

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
48 kronor per dag var nog länge sedan. Jag misade några dagar när jag bytte hoj nyligen och för de få dagarna betalade jag ca: 250 kr / dag.

Om man nu kör en CBR av värsta slag oförsäkrat så är man rätt korkad i mina ögon. Oansvarigt som fan.
:död

Ozzi

Guest
48 kronor per dag var nog länge sedan. Jag misade några dagar när jag bytte hoj nyligen och för de få dagarna betalade jag ca: 250 kr / dag.

Om man nu kör en CBR av värsta slag oförsäkrat så är man rätt korkad i mina ögon. Oansvarigt som fan.
:död

Det lät mer rätt.:tummenupp

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
jag kör försäkrat. den dagen olyckan är framme vill jag inte stå med svansen mellan benen.

Angående polisen i england, visste inte hur deras grejer fungerar, men om de reggar plåten autmatiskt och kollar upp borde alla som kör hojj oförsäkrad avställd ta sig en tankeställare.

tro det eller ej jag kör inte 220 blås på nynäs under den del av dagen då det finns trafik. tom väg mitt liv jag riskerar andra finns i bilden så tar mna det lugnt.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa