Gulleplutt
#24, Rookie 1000
- Gick med
- 11 Jul 2005
ser att det pratas om olika Ø hit å dit. Men ingen nämner godstjockleken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Allt är en fråga om pengar
Men mitt Fireblade BB bygge får nog ligga på is ett tag till, för många som har byggt sådana redan. Hur unik é man om man hoppar in i ledet som nummer 172 eller liknande
Dock kan ju Gixxer 1000 motorn vara av intresse, men om jag skall köra med en massa Yamaha delar (får ju se vad det blir) så vill man ju vara märkestrogen och då hade en R1 motor varit mer intressant.
Gärna en som är nyare än -04 (lösa cylindrar = bra om man tycker att effekten saknas)
Eller en Hayabusa motor i världens elakaste lilla snabbstyrda fackverkschassie
Hmm, när man bygger chassie själv så kan man ju köra tankdummy och en vattenkyld IC under "tank" kåpan, eller vad man nu önskar. Man får ju liksom lite mer plats att leka med där man vill ha platsen.
Hmm, lätt som fan att snöa iväg i drömmarnas land. Har ju bilens originalturbo liggandes nu också Mitsh td04 15t #5 (SAAB 9-5 Aero), byter man till #6 huset så borde det gå att köra på en hoj och plocka 280hk...
Nää, gubbs, får fan hålla oss till verkligheten, lagom är alltid bäst, man vill ju inte drabbas av Jantelagen själv.
Ja, ja, nog skrivet för nu.
Tack för all input![]()
Kan man bygga sving i fackverk?
Lägg upp lite bilder om ni hittar något, även på ramar...
Hittade en bild på en vacker sving.
http://www.ducatimonster.org/gallery/data/1956/SwingArm.JPG
![]()
Köp min fireblade då!
Bland de första som byggdes och finns som reportage i första numret av Svenska Bomber.
Ramen är ombyggd för BB motor och det är bara att häkta i, montera en gaffel och åka.
Motorn sitter som original med toppen mellan rambenen utan att det ser ombyggt ut.
Öhlinsdämpare akra system org BB motor finns.
Slå till vet jag!
Motorn togs ur idag för att hamna i en sidovagnshoj för backracing.
R1 motor finns naturligt vis med i gömmorna om du skulle behöva!![]()
![]()
Har precis en sån sving liggande om någon är intresserad. Komplett med drev, skiva, bromsok och bromsslang. Har gått 145mil = nyskick. Pris ca 9000 kr vilket är mindre än vad bara hubben kostar som reservdel. Kvitton finns, inget fuffens!
Kollar aldrig PM så skicka mail: redtop_68@hotmail.com
Såhär ser en grym fackverksram i titanrör ut, byggs av NCR i Italien![]()
Fan vad porrigt.
Hittade denna som någon tipsade om.
![]()
Nice![]()
Som kuriosa kan jag nämna att det här hemma i Sverige även har byggts titan ramar fast då till choppers, av HOGTECH uppe i Sundsvall, de sa att det var ruskigt svårt material att bygga ramar av, måste ha släpsko vid TIG svetsningen etc. Syre får ej komma till vid svetsningen.
Kan läsa mer i tidningen MCM nr 5/97 tror jag det var...
Titan rör (1.25" tums OD samt 0.065" godstjocklek) kostar i runda slängar 600 kr/löpmeter![]()
det är inte så svårt att svetsa om man har rätt utrustning.
Släpsko är ganska vanskligt för som du säger är titan väldigt känsligt mot syre.
atmosfärisk skyddsgas är bättre för att titan drar till sig syre och även andra gaser redan vid 400°c så mao så måste det även svalna under skyddsgas.
Det största problemet är nog att titan slår sig nått så förjävligt under svetsning, inte lika mycket med rör iofs.
lite extra kuriosa där![]()
Så här svarade SFRO killen jag mailade.
"Hej Fred,här är ett citat ur nya bygghandboken(Ramar byggda av aluminium är för komplext och kräver alldeles för höga kunskapsnivåer angående matrialbeskaffenhet och svetsmetoder för att kunna accepteras i ett amatörbyggt fordon) Med vänlig hälsning Sven"
Det där är ju ett djäkla konstigt svar!?
Om någon som är kompetent inom matrial konstruerar en ram och lejer en kompetent svetsare så kan den personen ändå inte få ramen godkänd? Även om han vet och räknat ut att den håller bättre än en stålram.![]()
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |