Fackverksram

Allt är en fråga om pengar ;)

Men mitt Fireblade BB bygge får nog ligga på is ett tag till, för många som har byggt sådana redan. Hur unik é man om man hoppar in i ledet som nummer 172 eller liknande :confused:

Dock kan ju Gixxer 1000 motorn vara av intresse, men om jag skall köra med en massa Yamaha delar (får ju se vad det blir) så vill man ju vara märkestrogen och då hade en R1 motor varit mer intressant.

Gärna en som är nyare än -04 (lösa cylindrar = bra om man tycker att effekten saknas) :krama

Eller en Hayabusa motor i världens elakaste lilla snabbstyrda fackverkschassie :tuttar

Hmm, när man bygger chassie själv så kan man ju köra tankdummy och en vattenkyld IC under "tank" kåpan, eller vad man nu önskar. Man får ju liksom lite mer plats att leka med där man vill ha platsen.

Hmm, lätt som fan att snöa iväg i drömmarnas land. Har ju bilens originalturbo liggandes nu också Mitsh td04 15t #5 (SAAB 9-5 Aero), byter man till #6 huset så borde det gå att köra på en hoj och plocka 280hk...

Nää, gubbs, får fan hålla oss till verkligheten, lagom är alltid bäst, man vill ju inte drabbas av Jantelagen själv.

Ja, ja, nog skrivet för nu.

Tack för all input :banana

Köp min fireblade då!
Bland de första som byggdes och finns som reportage i första numret av Svenska Bomber.
Ramen är ombyggd för BB motor och det är bara att häkta i, montera en gaffel och åka.
Motorn sitter som original med toppen mellan rambenen utan att det ser ombyggt ut.
Öhlinsdämpare akra system org BB motor finns.
Slå till vet jag! :banana
Motorn togs ur idag för att hamna i en sidovagnshoj för backracing.

R1 motor finns naturligt vis med i gömmorna om du skulle behöva! :D

Kan man bygga sving i fackverk?

Lägg upp lite bilder om ni hittar något, även på ramar...

Självklart...

Last edited:
Bimota DB6, mumms..

Bifogat

• Bimota_Delirio_2006_03_1024x768.jpg
    Bimota_Delirio_2006_03_1024x768.jpg
    109 KB · Visningar: 154
  • Bimota_Delirio_2006_05_1024x768.jpg
    Bimota_Delirio_2006_05_1024x768.jpg
    112.5 KB · Visningar: 105
  • Bimota_Delirio_2006_02_1024x768.jpg
    Bimota_Delirio_2006_02_1024x768.jpg
    90.2 KB · Visningar: 116
  • Bimota_Delirio_2006_04_1024x768.jpg
    Bimota_Delirio_2006_04_1024x768.jpg
    112.9 KB · Visningar: 140
Fan vad porrigt.

Hittade denna som någon tipsade om.

Bimota%20DB2%2093%20%204.jpg

Nice :D

Hittade en bild på en vacker sving.

SwingArm.JPG

Har läst allt som går att läsa om din blackbird blade :tummenupp

Vad är det för R1 motor? Eller what a fuck, skicka PM.

Köp min fireblade då!
Bland de första som byggdes och finns som reportage i första numret av Svenska Bomber.
Ramen är ombyggd för BB motor och det är bara att häkta i, montera en gaffel och åka.
Motorn sitter som original med toppen mellan rambenen utan att det ser ombyggt ut.
Öhlinsdämpare akra system org BB motor finns.
Slå till vet jag! :banana
Motorn togs ur idag för att hamna i en sidovagnshoj för backracing.

R1 motor finns naturligt vis med i gömmorna om du skulle behöva! :D

Last edited:
Hittade en bild på en vacker sving.

SwingArm.JPG

Har precis en sån sving liggande om någon är intresserad. Komplett med drev, skiva, bromsok och bromsslang. Har gått 145mil = nyskick. Pris ca 9000 kr vilket är mindre än vad bara hubben kostar som reservdel. Kvitton finns, inget fuffens!
Kollar aldrig PM så skicka mail: redtop_68@hotmail.com

Bifogat

• Sving1.jpg
    Sving1.jpg
    128.4 KB · Visningar: 170
  • Sving2.jpg
    Sving2.jpg
    128.5 KB · Visningar: 139
Last edited:
Shit va fet :D

Hmm, mycket pengar ju, lättare att liksom bara "go with the flow" och se vad som trillar in.

Men helt klart värt att fundera på, kärringen är ju gravid så slänger jag ut henne snabbt som fan lär jag ju spara en slant eller två...
...vem vet, då kanske jag känner att jag har råd :banana

Har precis en sån sving liggande om någon är intresserad. Komplett med drev, skiva, bromsok och bromsslang. Har gått 145mil = nyskick. Pris ca 9000 kr vilket är mindre än vad bara hubben kostar som reservdel. Kvitton finns, inget fuffens!
Kollar aldrig PM så skicka mail: redtop_68@hotmail.com

Titanram till 1098R by NCR Italia

Såhär ser en grym fackverksram i titanrör ut, byggs av NCR i Italien:tummenupp

Bifogat

• 4122941786_914c3ebab6_b.jpg
    4122941786_914c3ebab6_b.jpg
    62 KB · Visningar: 215
  • 4140166114_3e3d9d0457_b.jpg
    4140166114_3e3d9d0457_b.jpg
    100.4 KB · Visningar: 203
  • 4139421915_f985defe3e_b.jpg
    4139421915_f985defe3e_b.jpg
    111.2 KB · Visningar: 262
  • 4122162345_b43a22a9bd_b.jpg
    4122162345_b43a22a9bd_b.jpg
    221.3 KB · Visningar: 202
  • 4122158687_bc4b9af859_b.jpg
    4122158687_bc4b9af859_b.jpg
    60.7 KB · Visningar: 205
  • 4122230935_c6bfd83481_b.jpg
    4122230935_c6bfd83481_b.jpg
    89 KB · Visningar: 242
Teknisk spec samt pris

"The frame is $14,995 (ca 105´kr).
It is hand made in Italy from grade 9 titanium. After the material is sourced it is tested to ensure its quality. It is then cut, bent, machined and finally welded by what NCR says is one of only 4 people in Italy capable of this work. It takes 4-6 weeks for the entire process.

I'd have to double check, but I think the frame ended up 8 or 9 lbs lighter than the 1098R frame we weighed. NCR claims a 12 lbs weight loss so I'm not sure if that is from a base model frame or what. Not sure if the base model frame is heavier or not.

Also included are bearings, steering head insert (same as OEM 1098R), steering damper mount, cross bar that the fuel tank mounts to and your VIN number can be added to the headstock if needed.

There is also the possibility of a matching titanium sub frame for an additional $1,499 and of course all titanium mounting hardware if needed."

Klicka på länken för grade 9 i texten ovan så skickas ni vidare till en annan sida med teknisk info om den legeringen:tummenupp

Som kuriosa kan jag nämna att det här hemma i Sverige även har byggts titan ramar fast då till choppers, av HOGTECH uppe i Sundsvall, de sa att det var ruskigt svårt material att bygga ramar av, måste ha släpsko vid TIG svetsningen etc. Syre får ej komma till vid svetsningen.
Kan läsa mer i tidningen MCM nr 5/97 tror jag det var...

Titan rör (1.25" tums OD samt 0.065" godstjocklek) kostar i runda slängar 600 kr/löpmeter:död

Last edited:
Som kuriosa kan jag nämna att det här hemma i Sverige även har byggts titan ramar fast då till choppers, av HOGTECH uppe i Sundsvall, de sa att det var ruskigt svårt material att bygga ramar av, måste ha släpsko vid TIG svetsningen etc. Syre får ej komma till vid svetsningen.
Kan läsa mer i tidningen MCM nr 5/97 tror jag det var...

Titan rör (1.25" tums OD samt 0.065" godstjocklek) kostar i runda slängar 600 kr/löpmeter:död

det är inte så svårt att svetsa om man har rätt utrustning.
Släpsko är ganska vanskligt för som du säger är titan väldigt känsligt mot syre.
atmosfärisk skyddsgas är bättre för att titan drar till sig syre och även andra gaser redan vid 400°c så mao så måste det även svalna under skyddsgas.
Det största problemet är nog att titan slår sig nått så förjävligt under svetsning, inte lika mycket med rör iofs.

lite extra kuriosa där :)

det är inte så svårt att svetsa om man har rätt utrustning.
Släpsko är ganska vanskligt för som du säger är titan väldigt känsligt mot syre.
atmosfärisk skyddsgas är bättre för att titan drar till sig syre och även andra gaser redan vid 400°c så mao så måste det även svalna under skyddsgas.
Det största problemet är nog att titan slår sig nått så förjävligt under svetsning, inte lika mycket med rör iofs.

lite extra kuriosa där :)

Jag svetsade titan i helgen för första gången någonsin. Tyckte inte det var svårt alls? Snarare lättare än både svart och rostfritt? Sprakar lite grann, men istället verkar det leda bort värmen bättre så att värma för mycket blir ju desto svårare istället. Lagade ett acrapovic med ca 0,8 - 1 mm plåt?

Skyddsgas, borde man kanske kunna använda vanlig rot-gas inuti rören bara?

Släpsko, vad är det för något?

Jäkligt intressant det här, men titan känns lite dyrt att använda sig av, 600kr metern. Hmm, det lär ju gå en 20m eller så till ett sådant bygge :näsblod

Tur att man började med den här tråden, nu är jag 100ggr så sugen på att börja bygga än innan. Skall upp med bilen till Norge och köra en bänkning där om ett tag, men sen skall den väl kallas färdig och då är det dags för projekt fackverk :D

Kollade lite precis på 250RR kåpor, ett bygge i den storleken hade varit perfekt. Någon som vet vart man hittar mått (hjulbas, gaffelvinkel, försprång med mera) på sådana små racer hojar?

Fast det kanske blir tajt om plats med en r4 under tanken :rolleyes:

Så här svarade SFRO killen jag mailade.

"Hej Fred,här är ett citat ur nya bygghandboken(Ramar byggda av aluminium är för komplext och kräver alldeles för höga kunskapsnivåer angående matrialbeskaffenhet och svetsmetoder för att kunna accepteras i ett amatörbyggt fordon) Med vänlig hälsning Sven"

Så här svarade SFRO killen jag mailade.

"Hej Fred,här är ett citat ur nya bygghandboken(Ramar byggda av aluminium är för komplext och kräver alldeles för höga kunskapsnivåer angående matrialbeskaffenhet och svetsmetoder för att kunna accepteras i ett amatörbyggt fordon) Med vänlig hälsning Sven"

Det där är ju ett djäkla konstigt svar!?

Om någon som är kompetent inom matrial konstruerar en ram och lejer en kompetent svetsare så kan den personen ändå inte få ramen godkänd? Även om han vet och räknat ut att den håller bättre än en stålram. :va

Det där är ju ett djäkla konstigt svar!?

Om någon som är kompetent inom matrial konstruerar en ram och lejer en kompetent svetsare så kan den personen ändå inte få ramen godkänd? Även om han vet och räknat ut att den håller bättre än en stålram. :va

Saken är den att DEM (=SFRO) inte har folk med den kompetensen inom metallurgi, svetsmetoder, FEM beräkn, etc. Hela det reglementet e tramsigt o förlegat, rena stenåldern med andra ord.

Bygg med CrMo rör som jag och alla andra har sagt Fred, du måste bygga ett eget styrhuvud, jag vet folk som har tagit styrhuvud från en japshoj och sen blivit underkända, inte lönt att testa en gång till väl?

Börja med att bygga en ramjigg som denna, se bilder.
Köp sedan in lite CrMo, kostar inte mer än 2000 kr i material till en hel ram. Fixa en bra TIG, lär dig använda den och punkta ihopa en ram, om du sen har rätt kompetens så kan du helsvetsa den eller lämna det till nån annan. Mitt tips...

Bifogat

• 9481593733.jpg
    9481593733.jpg
    50.7 KB · Visningar: 321
  • 9477630070.jpg
    9477630070.jpg
    65.1 KB · Visningar: 316
  • toftner02.jpg
    toftner02.jpg
    61 KB · Visningar: 471
  • toftner03.jpg
    toftner03.jpg