Utrustning för att byta däck själv

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag tänker skaffa det som behövs för att byta däck hemma och balansera själv.

Därför frågar jag er som har dessa prylar vad ni rekommenderar.

Biltema har, balanseringen måste man dock själv skaffa hållare för.

Abbastands.uk har och av dem har jag köpt andra saker tidigare. Jättebra pris och kvalitet men svindyr frakt.

Vad finns det att köpa i Sverige?

Och balanseringen, vad tror ni om detta
http://www.innovativebalancing.com/

Provade en vätska på åttiotalet som nog hette Balance ´n seal. Den fungerade helt perfekt men något var väl fel för jag har inte sett att den säljs nu.

All info av intresse. Säkert någon tråd jag missat som avhandlar detta men upplys mig då för jag hittade ingen.:)

det de har på biltema är ju brytjärn och fälgskydd samt balanseringsapparat, men behöver man deras manuella däckkrängarmaskin tro? går nämligen i samma tankar!

Vill man hålla det enkelt kan man t.ex. göra såhär för att lossa däcket från fälgen: http://www.webbikeworld.com/t2/bead-breaker/motorcycle-tire-bead-breaker.htm

Sedan behövs bara två enkla däckjärn och lite såpa för att byta däcket. När det gäller balansering så har jag ibland skippat det på bakhjulet utan några problem alls, men obalanserat framhjul är kanske inte så kul. Biltemas balanserare kan man ställa upp mellan två stolar eller något, så det behövs inte så fancy prylar. :tummenupp

Eller mellan två pallbockar funkar också bra. Innan jag köpte Biltemas mojt för att trycka av däcket lyckades jag trycka av framdäcket mha träkloss och snickarbänk. Funkade men är f*n så mycket enklare med rätt verktyg.

Eller mellan två pallbockar funkar också bra. Innan jag köpte Biltemas mojt för att trycka av däcket lyckades jag trycka av framdäcket mha träkloss och snickarbänk. Funkade men är f*n så mycket enklare med rätt verktyg.

Den funkar alltså bra Biltemas "Bead breaker"?

Jag köpte Biltemas däckjärn och balanserare. För att få loss däcket från fälgen satte jag på ett 90-graders byggbeslag på min vikbara ramp till bussen. Den funkar alldeles utmärkt att trycka av däcket med. Kostade under tian dessutom :tummenupp

Är man snål och inte har jättefina fälgar så funkar skruvstycke och en playwoodskiva bra som "bead breaker". Men byta däck gör man ju ganska många gånger under sitt liv så en sån där grunka från b-tema är ju inte pengar i sjön direkt...

Sen så använder jag två däckjärn och silikonspray för av- och påkrängning. För att däcket ska sätta sig så fungerar det med vanlig fotpump men kompressor är ju lättare, alt åka till macken.

Finns en del filmer på tuben om du är osäker.

Köpte den idag.
82-542
Knäckte loss däcket på 1 minut så den gör vad den ska.
Att jag sedan är mindre duktig med däckjärnen är en annan femma... :näsblod

Jo, dels verkar det krävas lite träning för att använda dem på bästa sätt, dels är Biltemas självreglerande. Dvs de böjer sig om man tar i :huvet

Eller så kan man ha 2 st skruvtvingar 2 däckjärn. man sätter den ena tvingen på däcket längst me fälgen o sen tar man en hammare o bankar in tvingen och skruvar den sista biten. sen e de bara o använda däckjärnet. man behöver inte ballansera däcken,ja har inte gjort de på min hoj. har gjort 6st sånna däckbyte

undrar om de har däckpasta när de kränger på ett lastmaskinsdäck? Får nog gå ut till däckverkstan på jobbet å kolla :D

2kg räcker till dödagar :D de kunde väl haft en liten tub istället :P

Hursom har jag skissat upp en väldigt enkel ritning på biltemas krängare... tror måtten ska stämma någorlunda! nån som faktiskt har en sådan hemma kanske kan måttsätta bättre?

använde mitt 180/55 17" bakhjul som mall

Bifogat

• ritning.jpg
    ritning.jpg
    186.5 KB · Visningar: 272
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back