Istället för WaterWetter?

Det där förstår jag inte. Varför skulle det vara mindre farligt att skjuta en kylarslang och dränka bakhjulet med glykol på en krokig 70-väg jämfört med bana? :va

Det är nog tänkt för andras skull. Släpper du ut en massa vatten oavsett tillsats på ditt eget bakdäck är du körd i alla fall men en hal tillsats gör stor skillnad för andra som kommer efter.
 
Menar ni att destillerat vatten och röd glyckol inte är bra som kylvätska? Jag trodde man skulle ha destillerat vatten...:(
 
Det är nog tänkt för andras skull. Släpper du ut en massa vatten oavsett tillsats på ditt eget bakdäck är du körd i alla fall men en hal tillsats gör stor skillnad för andra som kommer efter.
Javisst är det så, men det finns ju gott om hojåkare på våra krokvägar också. Kör man dessutom i grupp och förste man sprutar glykol över vägen så är det ju exakt samma senario.
 
Javisst är det så, men det finns ju gott om hojåkare på våra krokvägar också. Kör man dessutom i grupp och förste man sprutar glykol över vägen så är det ju exakt samma senario.

Det är väl en anledning till att en del bara kör bana, säkerheten är högre där. En annan anledning till regeln är att vatten inte behöver saneras och det blir inga avbrott/förseningar. ;)
 
Det där förstår jag inte. Varför skulle det vara mindre farligt att skjuta en kylarslang och dränka bakhjulet med glykol på en krokig 70-väg jämfört med bana? :va

Tja. Rent generellt är det ju väldigt ovanligt att man skjuter kylarslangarna bara sådär under körning på landsväg. Det är nog betydligt vanligare att systemet går läck vid en vurpa pga att kylare eller annat får sig en smäll och det händer ju lite då och då på bana. Då vill man inte ha den halkiga glykolen. Dessutom kör man på bana betydligt närmare greppgränsen än man gör på gata. I alla fall om man har något som liknar självbevarelsedrift när man är ute efter våra landsvägar.

Så jag skulle säga att anledningen till att man har det på gatan är huvudsakligen att sannolikheten att det händer är så liten. Dessutom är det ju så att om man har hojen ståendes i kallgarage på vintern så måste man ju ha glykol eller annat frostskydd i kylarvätskan om man inte vill att det ska frysa och riskera att man spränger kanaler och annat i motorn.

Glykol är det som hojtillverkarna rekommenderar i kylsystemet och då är det default liksom. Dessutom är jag extremt osugen på sönderfrusna motorblock.

Javisst är det så, men det finns ju gott om hojåkare på våra krokvägar också. Kör man dessutom i grupp och förste man sprutar glykol över vägen så är det ju exakt samma senario.

Hur många gånger under gruppkörningar har du varit med om att någon skjutit kylare eller kylarslangar så att det blivit blött och halt på vägbanan? Jag har aldrig varit med om det. Då är det nog vanligare att det händer med bilar som ju alltid har glykol i systemet och ibland är riktigt risiga och illa underhållna med murkna slangar och annat. Hojarna vi kör är för det mesta oerhört väl underhållna vid en jämförelse.
 
Last edited:
Det är väl en anledning till att en del bara kör bana, säkerheten är högre där. En annan anledning till regeln är att vatten inte behöver saneras och det blir inga avbrott/förseningar. ;)
Fast, det där gäller ju egentligen bara race och licensträningar, på bandagar, smc-kurser mm så kan ju folk köra med motorolja i kylsystemet om dom vill :( Men visst är bana säkrare å trevligare än väg :tummenupp

Tja. Rent generellt är det ju väldigt ovanligt att man skjuter kylarslangarna bara sådär under körning på landsväg. Det är nog betydligt vanligare att systemet går läck vid en vurpa pga att kylare eller annat får sig en smäll och det händer ju lite då och då på bana. Då vill man inte ha den halkiga glykolen. Dessutom kör man på bana betydligt närmare greppgränsen än man gör på gata. I alla fall om man har något som liknar självbevarelsedrift när man är ute efter våra landsvägar.

Så jag skulle säga att anledningen till att man har det på gatan är huvudsakligen att sannolikheten att det händer är så liten. Dessutom är det ju så att om man har hojen ståendes i kallgarage på vintern så måste man ju ha glykol eller annat frostskydd i kylarvätskan om man inte vill att det ska frysa och riskera att man spränger kanaler och annat i motorn.

Glykol är det som hojtillverkarna rekommenderar i kylsystemet och då är det default liksom. Dessutom är jag extremt osugen på sönderfrusna motorblock.



Hur många gånger under gruppkörningar har du varit med om att någon skjutit kylare eller kylarslangar så att det blivit blött och halt på vägbanan? Jag har aldrig varit med om det. Då är det nog vanligare att det händer med bilar som ju alltid har glykol i systemet och ibland är riktigt risiga och illa underhållna med murkna slangar och annat. Hojarna vi kör är för det mesta oerhört väl underhållna vid en jämförelse.
Visst är vi antagligen minsta syndarna i trafiken vad gäller fordonsunderhåll, vi är väl möjligen tvåa efter utryckningsfordon :) Men jag ser fortfarande inte anledningen till att ha glykol i hojen sommartid, det är både halt och giftigt. Visst, grejerna går väldigt sällan sönder, men jag flyttar hellre marginalerna lite. Sen kan det mycket väl enbart sitta i skallen, men låt gå för det då :) Jag har najat allt på hojen a la reglementet också å andra sidan...
 
Last edited:
Det gör det förvisso inte men destillerat vatten är inte lämpligt om du vill ha kvar ditt kylsystem.
Destillerat vatten är ganska elakt mot metaller. Delvis av den anledningen använder man uteslutande rostfritt stål som är passiverat i system för distribution av dest vatten.

Det hänger ihop med att destillerat vatten har en väldigt låg jonprodukt och av den anledningen är ganska "hungrigt" på joner. Det tar då åt sig joner från metallen och orsakar korrosion. Så kör du hojen med bara destillerat vatten i kylsystemet så får du räkna med att för eller senare går det åt helsike med tätheten.

Hmmm, nu blir jag en anings förvånad över ditt inlägg.:va
Destvatten har jag alltid använt i tron att det är bättre än vanligt vatten direkt från kranen, inga salter, kalkfritt, rent, dvs sätter inte igen kanalerna i kylaren, slipar inte impellern på vattenpumpen (förslitningen är minimal (försumbar) med vanligt vatten också)

Om du menar att man inte ska ha avjoniserat destvatten kan jag förstå en aning mer men är ändå skeptisk, du får gärna motivera för jag är positiv till all vederhäftig info :)

Ps, jag har haft fel förr också, det har min fru sagt. Ds. :yoparty
 
Last edited:
Hmmm, nu blir jag en anings förvånad över ditt inlägg.:va
Destvatten har jag alltid använt i tron att det är bättre än vanligt vatten direkt från kranen, inga salter, kalkfritt, rent, dvs sätter inte igen kanalerna i kylaren, slipar inte impellern på vattenpumpen (förslitningen är minimal (försumbar) med vanligt vatten också)

Om du menar att man inte ska ha avjoniserat destvatten kan jag förstå en aning mer men är ändå skeptisk, du får gärna motivera för jag är positiv till all vederhäftig info :)

Ps, jag har haft fel förr också, det har min fru sagt. Ds. :yoparty

Fruar och sambos säger sådana saker ibland.

Det är skillnad på vatten och vatten.
Det vatten som vi har i kranen på dom flesta ställen i Sverige är väldigt rent. Dom salter och annat som är i vattnet är i så små mängder att dom i sig inte orsakar något märkbart slitage på kylsystemet. Det är snarare avsaknaden av korrosionsskydd som gör det.

Avhärdat vatten. Görs ofta genom att man byter ut calcium och magnesiumjonerna i vattnet mot andra joner som inte är hårdgörande för vattnet. Innehåller fortfarande lika mycket joner som det hårda vatten man utgick ifrån.

Avjonat vatten. Man har tagit bort ganska mycket joner ur vattnet. Väldigt rent och har en tendens att stjäla joner från förvaringskärlet om detta är möjligt.

Destillerat vatten. Väldigt rent och innehåller väldigt lite joner. Har en ganska stor tendens att stjäla joner från förvaringskärlet om detta är möjligt.

Jag har skrivit vattenkvaliteterna i renhetsgrad (även om avhärdat vatten faktiskt inte är renare än kranvatten).

Något som är renare än kranvatten eller avhärdat vatten är onödigt att hälla i hojen av följande anledning.

Avjonat vatten och destillerat vatten har en lägre jonprodukt än vatten egentligen vill ha. Det kommer då att ta upp joner från ditt kylsystem och därigenom orsaka korrosion. Man skulle kunna säga att destvatten och avjonat vatten vill bli kranvatten.
Ditt destvatten kommer inte att vara destvatten mer än en mycket kort stund då det kommer att ta upp metall från ditt kylsystem och därigenom bli ett ganska skitigt vatten. Frågan då är. Vill du ha så mycket metall kvar som en del av kylsystemet eller vill du ha metallen i kylsystemet löst i vattnet.

Så om jag personligen skulle nödgas använda enbart vatten i kylsystemet skulle jag använda kranvatten. Detta under förutsättning att jag inte hade ett väldigt hårt kranvatten. Kalkavlagringar är inte heller bra.

Nu är skillnaden förvisso inte sådär värst stor då det ju rör sig om en begränsad mängd vatten och det kan bara ta upp en begränsad mängd metaller innan det är mättat. Så det kommer inte att äta upp hela din motor från insidan om du häller i destvatten men det kommer att orsaka ökat slitage och ökad risk för läckage i det långa loppet efter några byten.
 
Fast, det där gäller ju egentligen bara race och licensträningar, på bandagar, smc-kurser mm så kan ju folk köra med motorolja i kylsystemet om dom vill :( Men visst är bana säkrare å trevligare än väg :tummenupp


Visst är vi antagligen minsta syndarna i trafiken vad gäller fordonsunderhåll, vi är väl möjligen tvåa efter utryckningsfordon :) Men jag ser fortfarande inte anledningen till att ha glykol i hojen sommartid, det är både halt och giftigt. Visst, grejerna går väldigt sällan sönder, men jag flyttar hellre marginalerna lite. Sen kan det mycket väl enbart sitta i skallen, men låt gå för det då :) Jag har najat allt på hojen a la reglementet också å andra sidan...

Det enkla svaret är väl att glykol är det bästa korrosionsskydd som vi har. Om ingen använde glykol så skulle det uppstå betydligt mer korrosionsskador på kylsystemen och att behöva byta motorer eller delar av dessa är också en miljöbelastning. För vägtrafiken går det litegrann ut på att hålla nere miljöbelastningen. Därav glykol då den är en mindre mijöbelastning än att byta ett motorblock i aluminium pga sönderfrätning.

För tävling och träning på bana så är inte miljön ett lika stort aber. Det är redan frågan om körning som inte utgör något transportarbete. Och på grund av att man kör betydligt närmare gränsen för vad som är möjligt där så är risken för omkullkörningar betydligt större där och följdaktligen är utsläpp av kylarvätskan betydligt vanligare. Då blir giftig glykol ett större problem förutom det faktum att det blir djävulskt halt om man häller ut någon liter kylarvätska.

Hal glykol är alltså en oacceptabel säkerhetsrisk på bana medan det på allmän väg inte anses utgöra en lika stor risk. Fläckarna med glykol på vägarna utgör så liten risk om man ser till alla utsläpp av bensin, diesel och olja från 4 miljoner bilar, lastbilar och bussar på våra vägar.
Vi har aldrig och får aldrig förvänta oss att underlaget på allmän väg är perfekt och måste anpassa körningen därefter.
På bana däremot är poängen att man kör på kontrollerat underlag för att det inte ska vara brister i underlaget som avgör racet.
 
Det enkla svaret är väl att glykol är det bästa korrosionsskydd som vi har. Om ingen använde glykol så skulle det uppstå betydligt mer korrosionsskador på kylsystemen och att behöva byta motorer eller delar av dessa är också en miljöbelastning. För vägtrafiken går det litegrann ut på att hålla nere miljöbelastningen. Därav glykol då den är en mindre mijöbelastning än att byta ett motorblock i aluminium pga sönderfrätning.

För tävling och träning på bana så är inte miljön ett lika stort aber. Det är redan frågan om körning som inte utgör något transportarbete. Och på grund av att man kör betydligt närmare gränsen för vad som är möjligt där så är risken för omkullkörningar betydligt större där och följdaktligen är utsläpp av kylarvätskan betydligt vanligare. Då blir giftig glykol ett större problem förutom det faktum att det blir djävulskt halt om man häller ut någon liter kylarvätska.

Hal glykol är alltså en oacceptabel säkerhetsrisk på bana medan det på allmän väg inte anses utgöra en lika stor risk. Fläckarna med glykol på vägarna utgör så liten risk om man ser till alla utsläpp av bensin, diesel och olja från 4 miljoner bilar, lastbilar och bussar på våra vägar.
Vi har aldrig och får aldrig förvänta oss att underlaget på allmän väg är perfekt och måste anpassa körningen därefter.
På bana däremot är poängen att man kör på kontrollerat underlag för att det inte ska vara brister i underlaget som avgör racet.

Så ifall man skulle redan ha vatten mättat med joner från de metaller som finns i kylsystemet så är det lugnt sen?:tungan
 
Så ifall man skulle redan ha vatten mättat med joner från de metaller som finns i kylsystemet så är det lugnt sen?:tungan

I stort sett. Ska man köra med bara vatten så ska man inte byta i onödan då det skapar mer korrosion.
Men man har fortfarande kvar det faktum att när man kör med bara vatten i systemet så har man inte korrosionsskyddet från glykolen. Korrosion kommer att fortsätta ske och är större när man kör med bara vatten jämfört med om man har glykol i.
Så man kan köra med bara vatten och om man gör det ska man inte byta i onödan men det är inte lika bra för motorn som om du har glykol i.
Kör man dock på bana så har man ju inte så mycket att välja på. Då får man ju inte ha glykol.
En annan sak som glykolen gör är ju att den höjer kokpunkten och sänker fryspunkten. Så utan glykol så blir trycket i systemet lite högre vilket ställer högre krav på slangar och annat. Sen skyddar det systemet mot sönderfrysning också. Dels för att fryspunkten blir lägre men också för att om vatten fryser när det är glykol i så blir det mer en sörja. Det blir inte lika hårda kristaller och risken för sönderfrysning minskar alltså även om man har lite för lite glykol i.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top