Var laga metallstång?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har en basketkorg som blev träffad av snöras i vintras och nu vill jag laga stången som blev krökt lite. Se bilder hur det är krökt. Den består av 3 delar och jag behöver "falsa" om ändarna så de passar varandra igen och sitter bra.

Vad för industri ska jag åka till för att få detta gjort? Jag vågar inte själv kapa och dra med metalbuntband. Tror inte det blir rakt eller kommer hålla så bra.

Hur ska jag göra detta? Kanske till och med någon här som kan hjälpa?

Bifogat

• IMG_9565.JPG
    IMG_9565.JPG
    90.4 KB · Visningar: 90
  • IMG_9564.JPG
    IMG_9564.JPG
    85 KB · Visningar: 83
  • IMG_9563.JPG
    IMG_9563.JPG
    87.8 KB · Visningar: 77

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Kör med bitarna till vilken metallverkstad som helst så löser dom det.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Basket = Idrott??:gnissla

Avgassörsfirmor brukar kunna kraga ut rör så dom passar i varandra

Det vore ballt med ett 3" rostfritt till din stolpe hehe:tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Så bara verkar det inte vara. Jag tror inte heller vilken "metallverkstad" som helst klarar det. Kan någon tipsa om en i Södertälje / Stockholm? eller omnejd....

Basket = Idrott??:gnissla

Avgassörsfirmor brukar kunna kraga ut rör så dom passar i varandra

Det vore ballt med ett 3" rostfritt till din stolpe hehe:tummenupp
Finns ju inte allt för många sådana här i närheten...?

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Iom att den stod ute i vintras kanske det inte är sjukt viktigt att den är mobil. Bocka till grovt själv med polygripen så stången blir rak när du monterar ihop den. Gör det metallrent och svetsa ihop delarna. Voila. Serveras tillsammans med en persiljekvist och ett glas Fanta och rosé.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag har ingen svets, men hade kunnat acceptera en sådan lösning där man kapar, monterar ihop och svetsar.

HJÄLP MIG NU! :D

Liten talibanverkstad som inte var så hjälpsamma senast jag var där.

Lättare att hitta en som kan svetsa än någon som kan kraga ut röret.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Sant, isåfall får jag nog preppa röret själv och ta med biten som ska svetsas.

I med att rören är målade nu så antar jag att jag måste slipa bort all färg en bit in på metallen? Hur mycket?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Så bara verkar det inte vara. Jag tror inte heller vilken "metallverkstad" som helst klarar det.

Du skojar?

Är röret helkasst sågar dom av det och falsar nytt. Går det inte att falsa nytt svetsar dom.

Du förstorar upp ett problem en smide/metallverkstad löser på några minuter med rätt verktyg och maskiner.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Du skojar?

Är röret helkasst sågar dom av det och falsar nytt. Går det inte att falsa nytt svetsar dom.

Du förstorar upp ett problem en smide/metallverkstad löser på några minuter med rätt verktyg och maskiner.
Låter ju skitbra, men jag har fortfarande inte fått ett namn på ett företag i stockholms omnejd som löser detta.

Jag vet inte ens vad jag ska söka på. Har testat flera olika ord på Eniro, men får inte upp något vettigt alls.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Sant, isåfall får jag nog preppa röret själv och ta med biten som ska svetsas.

I med att rören är målade nu så antar jag att jag måste slipa bort all färg en bit in på metallen? Hur mycket?

Svetsa i färg är inget problem, svetsa en bit borsta bort resten!
Nu vet jag inte hur "duktig" plåtslagare du är men med hammare och mothåll så borde det gå att knacka till rörändarna så att dom passar ihop,material aluminium? stål?

Om man ska svetsa ihop ett rör behövs ingen fals, bara lägga dom i ett vinkeljärn så blir det rakt

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag testar själv. Kapat spår, ska bara smacka ihop ändarna. Har köpt 4st rörklämmor.

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Hade jag bott i närheten hade jag självklart kommit förbi med en hammare och hjälpt dig. Därefter lagt en svets runt skarvarna så att pinnen står still. :)

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Jag testar själv. Kapat spår, ska bara smacka ihop ändarna. Har köpt 4st rörklämmor.

Exakt. Bågfil. 2 el 4 spår några cm in från änden på båda rören. Tälj till en träpinne eller ta en bit på kvastskaftet å sätt i. Kläm in flikarna lite på ena, å trä över det andra. En slangklämma runt om, så kan du spela negerboll igen.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag hade letat upp eller svarvat till en rörbit med samma dimension. Inner och yttermått.

Kapat av det förstörda i bandsågen. Svetsat dit den nya fina biten (med samma längd givetvis).

Nödlösning är ju annars att göra som nämnt i tråden. Banka till med polygrip och slägga. Gå lös med Biltema mig:en.

Det är ju ändå en basketkorg??? :p

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...