Lösa tangenter på min bärbara Dell

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Lillgrabben har lyckats att peta bort två tangenter på min bärbara Dell Inspiron 6000 som är ca 6 år gamma.

Löst har jag nu (2x) knapp, gummiplupp, liten vit plastbit och en större vit plastbit (som den lilla plastbiten passar in i)

Hur får jag fast tangenterna igen och i vilken ordning?
Tacksam för er hjälp!

Brukar funka efter lite pill... Är de vita fästdelarna trasiga på något vis så funkar det att limma knappen rätt på "gummit" Dock blir det en annan känsla så inte bra om det är en knapp du använder mycket. Då är det till och med bättre att demontera en knapp du aldrig använder, limma den och ta det förhoppningsvis hela vita delarna till den knapp du använder.

Använd så lite lim som möjligt för sölar du funkar inte knappen längre.

Detta har funka för mig på flera datorer vart fall. Hjälpt polare osv...

Har försökt använda plastbitarna från skrotade datorer men det tycks finnas en uppsjö av varianter så det är svårt att hitta likadana...

Antagligen så ska de vita plastbitarna sitta som en sax. Gummiplutten ska sitta med den breda delen neråt och den smala upp.

Antar jag. Det är lite svårt att säga exakt eftersom det skiljer lite mellan olika tillverkare och modeller.

Du får pillra loss en annan knapp och kolla. :tummenupp Ta t.ex. §½-knappen, den använder i stort sett ingen vanlig dödlig människa, så det skulle inte göra så mycket om det också blir skrot.

Den kan ni skicka till mig, använder den dagligen vid medicinförskrivning o dylikt :)

Bjäffs...använder du F11 också eller???

Jupp jupp, bra förklarat... Svårt att förklara hur man trycker fast "saxen" enklast men det brukar gå med lite knåp allt OM den är hel då ;)

Antagligen så ska de vita plastbitarna sitta som en sax. Gummiplutten ska sitta med den breda delen neråt och den smala upp.

Antar jag. Det är lite svårt att säga exakt eftersom det skiljer lite mellan olika tillverkare och modeller.

Du får pillra loss en annan knapp och kolla. :tummenupp Ta t.ex. §½-knappen, den använder i stort sett ingen vanlig dödlig människa, så det skulle inte göra så mycket om det också blir skrot.

Last edited:
Tack för alla svar! Alla delarna är hela än så länge. Jag har nu förstått att dom två små vita delarna ska sitta ihop i mitten med varandra så det blir som en sax (eller som mitt gamla starwars x-wing) samt att gummipluppen ska vara längst ner/in.

Nu till nästa fråga:
Ska jag först fästa gummipluppen och plastdelarna i "tangentbordet" och sen försöka få på själva knappen eller fästa på knappen först och sen fästa på hela "paketet" på "tangentbordet"?

Alternativt nån variant att avsluta hela arbetet med att på nåt sätt sätta ihop "saxen". Denna idé/variant vet jag inte ens om den är logisk...

Tacksam för fortsatt vägledning.

Nu till nästa fråga:
Ska jag först fästa gummipluppen och plastdelarna i "tangentbordet" och sen försöka få på själva knappen eller fästa på knappen först och sen fästa på hela "paketet" på "tangentbordet"?

Alternativt nån variant att avsluta hela arbetet med att på nåt sätt sätta ihop "saxen". Denna idé/variant vet jag inte ens om den är logisk...

Tacksam för fortsatt vägledning.
Jag är iaf tvungen att först fästa mina smådelar i tangentbordet och sedan sedan knappen ovanpå det. Och när det gäller "saxen" så måste den sättas ihop åt rätt håll och träs på plats på rätt sätt, det är nog omöjligt att försöka sätta den på knappen och sedan få dit det på tangentbordet.

Oftast kan man med fin handled bara trycka fast dem (Iaf på min)
Jag hade problemet att en av våra katter åt upp tangent efter tangent.
En übersnäll kille här på SH skickade några från sitt jobb, och VOILA!
Så gick skräpet använda igen.
Har du knapparna kvar och om de inte är söndertuggade kan du i regel bara knäppa på dem igen. Hoppas det går bra.
Tryck ordentligt, om de inte spontant hittar hem.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...