Bygga eget mc-stöd för pickup-transport.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har på bandagar sett många egenkonstruerade mc-stöd som används för förhindra att framhjulet vrider sig när man transporterar hojen på sin pickup.

Är inne på att bygga ett själv och undrar om någon sitter på en bra ritning? De stöd jag har sett är byggda i trä och verkar fungera klockrent.

Det som är viktigt att hojen fortfarande kan komma så långt fram som möjligt på släpet eftersom det inte är så långt på min pickup.

Vill helst inte behöva skruva fast stödet på flaket utan hoppas att det kan fungera ändå.

I allra enklaste utförandet 2 tvärgående brädor liggandes mot framstammen och cirka 50cm bakom. Sedan 2 längsgående brädor spikade ovanpå dessa, du kan ju förbereda för att kunna köra tex 2 cyklar på en gång och få stadigare ställning :tummenupp

Sätt längsgående brädorna så du precis får ner däcket. Nu kommer inte hjulet vilja svänga när du kör, överkurs är att även bygga lite upp så stödet håller balans på din hoj medans du fäster spännband etc.

Lyft enkelt ur när du vill lasta något annat.

Ah, tusen tack. Om jag har fattat detta rätt så kommer det se ut på detta vis:

Eventuellt att jag bygger för två hojar precis som du föreslagit.

Men hur bygger jag "upp" stödet då det hade varit smart att slippa balansera hojen när man spänner precis som du säger.

Bifogat

• stöd.jpg
    stöd.jpg
    9 KB · Visningar: 2,482
Ah, tusen tack. Om jag har fattat detta rätt så kommer det se ut på detta vis:

Eventuellt att jag bygger för två hojar precis som du föreslagit.

Men hur bygger jag "upp" stödet då det hade varit smart att slippa balansera hojen när man spänner precis som du säger.
Exakt så har jag, funkar perfekt! Bygg den mer på höjden och kortare på längden (vid pilen) så blir det bra.

601050-jpg.jpg
http://www.jula.se/motorcykelstod-139211

Har ingen aning m hur det verkar, men jag ska nog ta mig dit å klämma å känna nån dag!

Exakt så har jag, funkar perfekt! Bygg den mer på höjden och kortare på längden (vid pilen) så blir det bra.

Typ så här?

Åh fan, det finns ett på Jula nu alltså?

Jag har kollat lite på Maltek, det är säkert jättebra men det är för dyrt för min smak. Mitt stöd skall bara användas vid transport.

Bifogat

• stöd2.jpg
    stöd2.jpg
    10.5 KB · Visningar: 197
De va polarn som tipsade, han har katalogen som toalettlektyr och hittade det

Ser inte ut att finnas inställningar, men passar det bra så sitter det nog som en fläskläpp, men man får nog klämma och känna innan man slår till iaf.

601050-jpg.jpg
http://www.jula.se/motorcykelstod-139211

Har ingen aning m hur det verkar, men jag ska nog ta mig dit å klämma å känna nån dag!

Nice grej :)
Undra bara hur pass bra det funkar? Måste man använda en massa spännband trots stödet så fyller det ju ingen funktion :va

Nån som testat och kan ge ett betyg....?

Ser inte ut att finnas inställningar, men passar det bra så sitter det nog som en fläskläpp, men man får nog klämma och känna innan man slår till iaf.

"Justerbar för olika däckstorlekar. Bredd i bygeln: 100 mm. Max belastning: 450 kg. L610xB340xH220 mm."

Last edited:
Måste man använda en massa spännband trots stödet så fyller det ju ingen funktion :va

Spännband måste man fortfarande använda, funktionen är att förhindra att framhjulet inte vrider sig under färd när hojen är spänd (om man spänner hojen framåt).

Nu tycker jag att det känns 100% säkert utan stöd men alltid trevligt att ha och man slipper balansera hojen när man ska börja spänna vilket tar lite extra tid.

Jag snickrade ihop ett cykelställ som passar i min folkabuss i somras. Funkar superbra.
L- och T-balkar till golvramen och hjulstoppet, rundstänger till stag för stopp-balken. Sitter fast i stolsbultarna (6 st M10) så att hojarna hamnar längst bak i lastutrymmet (VW caravelle, lång).
Bild 1, under intrimning. Bild 2, lackat och klart.

Tyvärr finns det inga ritningar av någon kvalite. Måttade och passade in medans jag byggde.

Bifogat

• mc_stall2.JPG
    mc_stall2.JPG
    60.1 KB · Visningar: 610
  • mc_stall1.JPG
    mc_stall1.JPG
    71.6 KB · Visningar: 489
Typ så här?

Jag har kollat lite på Maltek, det är säkert jättebra men det är för dyrt för min smak. Mitt stöd skall bara användas vid transport.

Lysande fin skiss Stickan.

Helt rätt uppfattat. Lite marginal för bromskivorna. Och hojen står hyfsat av sig själv om du inte börjar köra etc.

Nice grej :)
Undra bara hur pass bra det funkar? Måste man använda en massa spännband trots stödet så fyller det ju ingen funktion :va

Nån som testat och kan ge ett betyg....?

"Justerbar för olika däckstorlekar. Bredd i bygeln: 100 mm. Max belastning: 450 kg. L610xB340xH220 mm."

Om du kört några hojar på tex släp så har dessa en tendens att kunna skutta ganska rejält vilket du inte alltid märker i dragbilen. Har du otur är det dessutom 'halt' golv så framhjulet börjar vrida sig lite eller om du spänt i kronorna så börjar bakhjulet åka åt något håll. När bakhjulet kommer tillräckligt långt kommer framhjulet vrida sig och sedan har du en liggande hoj.

Vill man slippa spänna ner/fram hojen i framänden, spänna den åt sidan i bakänden och sedan spänna hjulen åt var sin sida så hjälper ett liknande stöd mycket.

Last edited:
Typ så här?

Ja typ, dom bitarna på snedden är nästan helt vertikala på min ställning. Funkar bra både till motard och sportis. :)

[/glädjedödarmode on] Bredd i bygeln 100 mm. Tror inte det fungerar till 120/70 däck som sitter på sporthojar men till crossar/offroad. [/glädjedödarmode off]

Nja, nu skall ju inte däcken in i den där utan de skall "kilas fast" så att säga så ag tror nog att det kommer funka galant.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back