Hur mycket tjänar artister?

Jag vet inte om du misstar mitt inlägg som ett försvar för piratkopiering, det är det inte. Det är min uppfattning om vad som händer just nu och hur jag tror det kommer sluta.

Jag ser ingen möjlighet att skivbolagen vinner kampen mot piratkopiering. Absolut ingen.

Det var inte så jag såg det heller. Jag menade att din uppfattning om att det är skivbolagen som "håvar in pengar" är i de flesta fall felaktiga. Kanske kommer skivbolagen att ändras på så vis att de tar betalt av artisten först och sen distribuerar och sedan tar en mindre procentsats än man gör idag. Det kommer givetvis att effektivt döda alla artister som inte har pengar eller möjlighet till högrisklån men det är så marknaden ser ut idag. Alla har chansen men de som har pengar kommer tjäna mer pengar.

Men så länge vi musiker vill slippa göra allt jobb vid sidan om själva så kommer skivbolagen att finnas kvar och de kommer ju knappast att göra sitt jobb gratis, lika lite som nån annan.

Jag tycker artister ska fejsa verkligheten och tjäna sina pengar på kombinationen promota sig själva/livespelningar/internet/merchandise. Konsert- och festivalbiljetter rusar i höjden vilket är en naturlig utveckling av detta och det är helt rätt.

De flesta av dagens artister har fejsat den verkligheten. Problemet är att av de rusande priserna får inte artisterna större del än innan utan det är andra kostnader som gör att biljettpriserna stiger.

Det var inte så jag såg det heller. Jag menade att din uppfattning om att det är skivbolagen som "håvar in pengar" är i de flesta fall felaktiga.

Det tror jag vad jag vill om, aldrig har ett skivbolag en så bra förhandlingssits som med okända musiker som längtar efter sitt genombrott. Klart de fixar sig själva en så bra överenskommelse som möjligt för sig, vem skulle inte göra det?

Det tror jag vad jag vill om, aldrig har ett skivbolag en så bra förhandlingssits som med okända musiker som längtar efter sitt genombrott. Klart de fixar sig själva en så bra överenskommelse som möjligt för sig, vem skulle inte göra det?

Det gäller ju åt båda hållen. Är man så mikrofonkåt att man skiter i att läsa och förhandla om sitt avtal så får man ju också skylla sig själv. Som sagt, jag tror de flesta artister anser att lönen som skivbolagen tar är skäligt för jobbet de gör. Prove me wrong.

Det gäller ju åt båda hållen. Är man så mikrofonkåt att man skiter i att läsa och förhandla om sitt avtal så får man ju också skylla sig själv. Som sagt, jag tror de flesta artister anser att lönen som skivbolagen tar är skäligt för jobbet de gör. Prove me wrong.

Jag har bilden av att artister som känner doften av genombrott går med på rätt mycket när möjligheten att få bli bekräftad dyker upp. Officiellt kommer naturligtvis få artister uttala sig negativt om skivbolag, det ligger s.a.s. i deras intresse att hålla en god relation med dom.

Jag har bilden av att artister som känner doften av genombrott går med på rätt mycket när möjligheten att få bli bekräftad dyker upp. Officiellt kommer naturligtvis få artister uttala sig negativt om skivbolag, det ligger s.a.s. i deras intresse att hålla en god relation med dom.

Jag kan förstå att du har den bilden, det är den bilden som anti-skivbolagsmaffian vill att du ska ha. Sanningen ligger troligen nånstans mitt emellan: en del blir lurade, andra inte.

En gång i tiden (säg, 20 år sen) så har du rätt i att det funkade så för då fanns det bara ett sätt att sälja musik. Nu kan vem som helst med F-skattsedel pressa skivor i små serier eller sälja låtar på iTunes så skivbolagens roll är en annan. De allra flesta artister vet detta och förhandlar också efter detta.

Det påminner väldigt mycket om det här tv-programmet Dragons' Den. Artisterna presenterar sin produkt och hur mycket pengar de behöver. De ger sedan riskkapitalisterna andelar i "aktierna" som tack för att de går in med kapital.

Jag kan förstå att du har den bilden, det är den bilden som anti-skivbolagsmaffian vill att du ska ha. Sanningen ligger troligen nånstans mitt emellan: en del blir lurade, andra inte.

En gång i tiden (säg, 20 år sen) så har du rätt i att det funkade så för då fanns det bara ett sätt att sälja musik. Nu kan vem som helst med F-skattsedel pressa skivor i små serier eller sälja låtar på iTunes så skivbolagens roll är en annan. De allra flesta artister vet detta och förhandlar också efter detta.

Det påminner väldigt mycket om det här tv-programmet Dragons' Den. Artisterna presenterar sin produkt och hur mycket pengar de behöver. De ger sedan riskkapitalisterna andelar i "aktierna" som tack för att de går in med kapital.

Jag förstår att du har din bild, för skivbolagen vill att du ska tro att musikskapande står och faller med dom. :rolleyes:

Jag släpper vidare spekulationer nu och köper nån bra låt på iTunes istället. :krama

Jag förstår att du har din bild, för skivbolagen vill att du ska tro att musikskapande står och faller med dom. :rolleyes:

Jag släpper vidare spekulationer nu och köper nån bra låt på iTunes istället. :krama

Jag har min bild som musiker med erfarenhet av flera skivbolag och nu också skivsläpp med eget kapital. Musikskapandet står och faller absolut inte med skivbolagen men distributionen av musik står och faller med det jobb de gör oavsett om vi vill kalla dem skivbolag, musikförlag eller artist (en del artister släpper ju genom eget företag). Det är en del förunnat att orka och klara av hela biten med att knyta distrokontakter, skriva kontrakt och vara bra på marknadsföring. Vi andra hyr in de tjänsterna från s.k. skivbolag.

Notera att samtliga låtar på iTunes har ett företag kopplade till sig. Det är det du kallar skivbolag, även om det ibland råkar vara artisten själv. ;)

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick