Hur gör ni med sponsorer (ekonomiskt)?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Tjena.

Jag är på gång att starta upp ett företag för att lösa samarbetet med mina sponsorer. Dock är jag helt grön på området och vet i princip ingenting om hur man sköter ett företag.

Mitt största problem är att det nästan inte finns någon information om min verksamhet.

Vilken bolagsform blir enklast? Hur skall jag beskriva min verksamhet, och framförallt, hur bär jag mig åt med avdrag och liknande?

Affärsidén blir ju att finansiera min satsning genom att sälja reklamplats och andra tjänster. Något som jag fått uppfattningen om verkar vara lite suspekt.

Hur kommer allting se ut ekonomiskt? Kommer företagets pengar finns på mitt privata konto eller ett separat? Enklast hade ju varit om jag fick allting på mitt privata konto och kan disponera allting hur jag vill och spara kvitton för allt som är relevant och sedan sätta sig i slutet på året och summera allting, går man plus så köper man mer grejer alt skattar och går man minus så gör man... är detta möjligt?

Vad kan jag göra avdrag för och hur funkar det? Godkänner skatteverket reservdelar och utrustning som krävs runt omkring (det är ju trots allt en nödvändighet för att min något suspekta affärsbeskrivning skall gå runt)? Kan man göra avdrag för boende och mat när man är ute och tävlar (enligt skatteverket kan man det vid affärsresor, räknas det som en affärsresa)?

Om någon hade kunnat sätta sig och berätta om hur ni gör så hade jag blivit evigt tacksam. Allt från uppstart av företag, hur man gör ute på fältet och handlar grejer som är relevant för företaget och hur man deklarerar på rätt sätt.

Dom tyngsta frågorna just nu är alltså
-vilken bolagsform?
-hur ser ekonomin ut i praktiken och hur använder jag mina pengar?
-vad kan jag göra avdrag för utan att åka på en skattesmäll?

kanske skall tillägga att jag uppskattar min inkomst till runt 50 000 kr.

Jag har garanterat fler frågor men kommer inte på allting på en gång.

Tusen tack på förhand // Linus

1. Enskild firma
2. Med tanke på att du inte bedriver näringsverksamhet (definieras bl.a. genom vinstmål) så kan det vara så att du bara får göra avdrag för den del som täcks av sponsorpengar.

2.2 Du kan alltså inte lägga 300.000 per år varav 70.000 kommer från sponsorer och göra avdrag på allt.

3. Om du skulle försöka, så skulle du snabbt redovisa röda siffror (om du inte har JÄVLIGT bra spons, då är det en annan sak) och krävas i konkurs. Det är tom olagligt att fortsätta driva (och därmed även starta) en verksamhet som inte "går runt".

Jag tror på någon form av enskilt firma, eller allra enklast en ideell förening (kräver 3 medlemmar) som du ser till att registrera och öppna bankkonto för. Ett krav från sponsorerna lär ju vara att du kan redovisa vad deras pengar gått till, något som ofta också avtalas redan i förväg.

Företag Racing!

Generellt gäller väl att affärsiden måste vara att den ger ett överskott! Skattemyndigheten gillar ej att det inte går ihop. Att deklarera moms och ej tjäna pengar är inget som mervärdesskattemyndigheten köper. Att dra in en summa pengar (sponsorer) till en verksamhet som ger ett stort underskott betraktar de ej som sundt företagande, och att ha det som ett underskott i deklarationen tror jag ej de går med på.

Så racingen i företagsform bör nog drivas så det blir ett noll-resultat. Är inkomsterna utav verksamheten så stora att du tjänar pengar är nog myndigheterna gärna med och kräver lite skatt utav dig.

Det är bökigt i början utan en racingkarriär, men beroende på dina planer så beakta att driva det som företag kräver ordnad bokföring och en godkänd revisor. F-skattsedel och momsregistrering.

Länge sedan jag drev Racerbolag, men hade stora bekymmer med skatteverket i början, när det bara var minusresultat.

Förstår att företag som du ska sälja tjänster till gärna ser en F-skattsedel. Tål att fundera på, kräver ju någon i närheten som man kan resonera med utan att det kostar 1 tusing i timmen.

Kommer du förbruka 100,000.-- på en säsong, och dra in 50,000.-- i intäckter. Kanske hitta vägar driva det utan ett företagsegagemang som i sig dras med kostnader för att vara godkänt.

Det finns säkert en lösning per raceteam, alla olika. Men är inte syftet att tjäna pengar, utan att försöka tjäna på förlusten, då gillas man inte utav myndigheterna. Då kanske företaget blir ett ok att dra på!

Lycka till med racingen:tummenupp, alla har vi börjat, haft kul men oftast inte tjänat en krona! MVH Tony

Kontakta en revisor, när Folkesson skaffade revisor så blev det mycket mer pengar över.
Den kostnaden betalade sig flera ggr om.
Hör med jobbets revisor om de kommer dit ibland.
Ta det lite snabbt muntligt vad det handlare om.
Lycka till.

Det är bökigt i början utan en racingkarriär, men beroende på dina planer så beakta att driva det som företag kräver ordnad bokföring och en godkänd revisor. F-skattsedel och momsregistrering.

Revisorskravet är faktiskt lättat, så har man själv kunskaper eller känner nån som ställer upp så är det en valbar kostnad för bolag som omsätter mindre än "rätt mycket". :tummenupp. Ändrat för inte så länge sen.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Men jag tror ändå med på föreningsform. Betydligt enklare att sköta och inte samma meck om förutsättningarna ändras.

Kontakta en revisor, när Folkesson skaffade revisor så blev det mycket mer pengar över.
Den kostnaden betalade sig flera ggr om.
Hör med jobbets revisor om de kommer dit ibland.
Ta det lite snabbt muntligt vad det handlare om.
Lycka till.

Revisor= Den som granskar bokslutet. Totalt onödig för småbolag och får inte hjälpa dig med avdragen för att sen granska sitt eget arbete.

Bokföringskonsult= hjälper dig med bokföringen och upprättar bokslut/deklaration. Finns absolut en poäng att hyra in om man är osäker på hur man gör. Betänk dock att det finns inga magiska avdrag som bara dessa kan utan det handlar mest om att vanligt folk är för lata för att sätta sig in i det.

Bokföringskonsult= hjälper dig med bokföringen och upprättar bokslut/deklaration. Finns absolut en poäng att hyra in om man är osäker på hur man gör. Betänk dock att det finns inga magiska avdrag som bara dessa kan utan det handlar mest om att vanligt folk är för lata för att sätta sig in i det.

Check!

Och rent krasst så är alla kostnader avdragsgilla om det krävs för verksamheten. Så får man verksamhetsbeskrivningen godkänd så kan man dra allt allt allt som inte är personliga kostnader (mat etc) om det inte finns särskilda skäl.

Kanske ett totalt onödigt inlägg men när gäller föreningar och sponsor intäkter bör du verkligen gå till en auktoriserad redovisningskonsult alt revisor för att klargöra vad som verkligen gäller... Av den enkla anledningen att din verksamhet omfattas av ett tjog av sk undantagsregler...

Och närmast är väl kanske att fråga dina sponsorer om de har nån lämplig kontakt att rekommendera?

//P

Håller själv på med samma sak just nu med sponsorer och allt och det enda tips jag kan ge dig är att försök vara inblandad så lite som möjligt i pengarna. Om möjligt få företagen att betala fakturorna och inte gå genom dig personligen. OM det är ett måste att du personligen måste ta emot rena pengar så hör med banken då om du kan starta en bankgirokonto med teamets namn eller liknande.

Är kanske ute och cyklar långt ut i skogen men så resonerar jag i alla fall.

/A

Jag har gjort exakt det du beskriver sen 2006 och lärt mig väldigt mycket om hur man ska göra på vägen.

1. Starta enskild firma, ansök om moms.

Jag har gjort exakt det du beskriver sen 2006 och lärt mig väldigt mycket om hur man ska göra på vägen.

1. Starta enskild firma, ansök om moms.

Nu blir jag lite nyfiken, är sponsorintäkter momsplikiga? Trodde inte att det var det och därmed bör man väl inte få dra av momsen på diverse kostnader?

Nu blir jag lite nyfiken, är sponsorintäkter momsplikiga? Trodde inte att det var det och därmed bör man väl inte få dra av momsen på diverse kostnader?

There is no such thing as sponsorintäkter......

Du skickar fakturor till dina sammarbetspartners läs:sponsorer för marknadsföringsarbete läs:analblekning på chefen. De är givetvis med moms då du har planer på att lyfta moms på de saker du köper in.
Att lyfta moms utan att fakturera ut moms är en dålig ide då det ofelbart leder till granskning från SKV och där finns inget svenskt RR bolag som skulle klara en komplett granskning.

Detta då allt faller på bristande affärsmässighet. Inte ens i ProSBK är reklamplatsens verkliga marknadsvärde i närheten av vad det betalas utan det handlar om olika former av välgörenhet. Välgörenhet är inte avdragsgillt utan beskattas såsom lön. Allt handlar om att driva bolaget så att ingen granskning sker och vid en ev granskning skall det till ytan se bra ut.

There is no such thing as sponsorintäkter......

Du skickar fakturor till dina sammarbetspartners läs:sponsorer för marknadsföringsarbete läs:analblekning på chefen. De är givetvis med moms då du har planer på att lyfta moms på de saker du köper in.
Att lyfta moms utan att fakturera ut moms är en dålig ide då det ofelbart leder till granskning från SKV och där finns inget svenskt RR bolag som skulle klara en komplett granskning.

Detta då allt faller på bristande affärsmässighet. Inte ens i ProSBK är reklamplatsens verkliga marknadsvärde i närheten av vad det betalas utan det handlar om olika former av välgörenhet. Välgörenhet är inte avdragsgillt utan beskattas såsom lön. Allt handlar om att driva bolaget så att ingen granskning sker och vid en ev granskning skall det till ytan se bra ut.

Tack! Ett spel för galleriet mao...

Håller själv på med samma sak just nu med sponsorer och allt och det enda tips jag kan ge dig är att försök vara inblandad så lite som möjligt i pengarna. Om möjligt få företagen att betala fakturorna och inte gå genom dig personligen. OM det är ett måste att du personligen måste ta emot rena pengar så hör med banken då om du kan starta en bankgirokonto med teamets namn eller liknande.

Är kanske ute och cyklar långt ut i skogen men så resonerar jag i alla fall.

/A

När du fåtttag i sponsor som är villig att hjälatill är det troligt att de inte vill betala ut detta till ett vanligt personkonto. Ta då kontakt med den klubb du kör för och be dom fakturera detta sponspaket och sedan betalaut detta till ditt privata konto. Har funkat bra för oss!

/ Peter

Skickar du en faktura är det med moms.
Driver du företag ska du momsa.

Var inte det jag hakade upp mig på... Det talades om sponsorintäkter och mig veterligen är de momsfria och därmed har du ingen avdragsrätt på den ing momsen, dvs F-skatt vore onödigt...

Men Boris svarade hur branschen fungerade så over and out...

När du fåtttag i sponsor som är villig att hjälatill är det troligt att de inte vill betala ut detta till ett vanligt personkonto. Ta då kontakt med den klubb du kör för och be dom fakturera detta sponspaket och sedan betalaut detta till ditt privata konto. Har funkat bra för oss!

/ Peter

Och hur tänkte du nu?

Utbetalning från klubbens konto till ditt privatkonto är precis lika mycket att betrakta som lön i lagens mening.....

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick