Hur gör ni med sponsorer (ekonomiskt)?

Och hur tänkte du nu?

Utbetalning från klubbens konto till ditt privatkonto är precis lika mycket att betrakta som lön i lagens mening.....

Tja kan så vara enligt lagen mening men ett företag betalar inte ut pengar på detta sätt till en privatperson då det förmodligen kommer att räknas som lön av någon nitisk revisor eller skattmas, och då blir det dyrare ändå.
Om en förening skickar en fakura på ett sponsorpaket ar det mycket lättare att fåigenom detta! sedan måste man ju ha föreningens godkännande för detta med man får väl bjuda på fika på några möten.

Peter

Hej,

Jag har precis gått igenom hela denna historien för att få ekonomi i att köra Rookie. För mig kändes det kul att både få börja tävla men samtidigt att få ekonomi i det hela.

Jag har startat en enskild firma med racing som huvudsyssla. Det gör att jag skickar en faktura med "reklamplats" till mina sponsorer om det handlar om ren exponering, dvs. reklam på hojjen, tältet osv. Detta gör att sponsor i sin tur kan göra avdrag på sin skatt för kostnaden. Dock kommer de inte ifrån reklamskatten på 8 % som betalas på alla reklam oavsett var den är.

Skatteverket i sig var lite kinkiga eftersom de vill anse att detta är hobbyverksamhet och därmed inte berättigar till F skatt sedel och moms. Det går dock att visa dem att detta är mer än hobby genom att förbereda en budget för dina kostnader. Påvisa att man måste ha licens för att tävla osv.

I och med att min mening inte är att tjäna pengar (hade nog aldrig hänt oavsett...) utan mer att begränsa kostnaderna gör att man har 1-2 år på sig att få "gröna" siffror innan skatteverket börjar syna verksamheten för att den inte skapar vinst. Därför kan det ju vara vettigt att i viss mån hålla koll på sina avdrag så att de inte helt spårar gentemot intäkterna som någon annan nämnt tidigare tills du har åtminstone ett nollresultat.

Sen är det bara att hitta sponsorer, fakturera och håva in kulorna :yoparty

Mvh,

Rickard

jösses vad mycket bra svar. jag skulle gärna vilja ha lite mer ingående info om hur hela processen går till.

många tycker alltså jag skall kontakta någon som kan sånthär. vilka pengar brukar man prata om? mellan tummen och pekfingret....

jag kan även poängtera att det är motard jag åker och på den nivån jag ligger så är det inte samma fantasisummor som ni pratar om inom roadracing. en komplett säsong kanske landar någonstans mellan 50 och 70 för min del.

ang att förlora bolaget med förlust. hur attackerar man det problemet? kör genom bolaget så långt det räcker och därefter köra allting privat med sina egna ärligt beskattade pengar?

och som nån skrev så gäller det att få verksamhetsbeskrivningen godkänd. Hur kan en beskrivning se ut som ger mig så mycket som möjligt? och VAD ger det mig? däck, reservdelar, utrustning och anmälningsavgifter och licenser är mina stora utgifter. resor hade varit gött att få in där också men jag antar att det är som när man deklarerar privat att det måste överstiga ett visst antal pengar?

jag läste nånstans att det var någon som hade gått in och anmält sig på skatteverket om att sälja reklamplats som privatperson och betalade 8% reklamskatt på belopp över 20000 eller något i den stilen... vad innebär det? man betalar 8% moms/skatt och så är det fritt att handla, dock utan att göra avdrag?

shit vilken djungel detta är. man skulle fortsatt med hockeyn, det är gratis om man jämför med motorsport...

Med den attityden kommer nog ditt företag gå bra:tummenupp

kan vara så. men när man får flashback från den enda gången i sitt liv man varit på arbetsförmedlingen så börjar man fundera på andra vägar att gå om du förstår vad jag menar.....

Last edited:
Tja kan så vara enligt lagen mening men ett företag betalar inte ut pengar på detta sätt till en privatperson då det förmodligen kommer att räknas som lön av någon nitisk revisor eller skattmas, och då blir det dyrare ändå.
Om en förening skickar en fakura på ett sponsorpaket ar det mycket lättare att fåigenom detta! sedan måste man ju ha föreningens godkännande för detta med man får väl bjuda på fika på några möten.

Peter

1. Företaget (sponsorn) tar emot en faktura från klubben. Då kan revisorn eller SKV om de tittar göra en bedömning om detta är en kostnad hänförlig till verksamheten. En sådan granskning klarar man inte men i de flesta fall kollas det mellan fingrarna om det inte är för stora belopp eller systematiskt.

2. När föreningen nu fått pengarna av sponsorn skall de utbetalas till ditt konto. Då måste föreningen betala sociala avgifter och skatt. Gör de inte detta och fastnar i en granskning är det skattebrott med uppsåt = fängelse på straffskalan. Och det är föreningens styrelse som åker dit. Är de sen dumma nog att inte förstå detta får de skylla sig själva....

Kort sagt det är ett dåligt upplägg jag inte kan rekommendera.

Kort guide:

Registrera en Enskild firma härhttp://www.verksamt.se/portal/web/guest/home online med E-leg. Registrera dig även för F-skatt samtidigt. Betala in 900kr i registreringsavgift med sitt VISA. Vänta på svaret från Bolagsverket och SKV.

Gå till banken och öppna ett konto för bolaget. Detta är inte nödvändigt men gör det oändligt mycket enklare att hålla koll på pengarna så de inte blandas med dina privata.

Fakturera sponsorerna tills du blir blå i ansiktet.

Ring en redovisningskonsult som sköter bokföringen och upprättar deklaration.

Be en snabb bön att SKV inte granskar just dig i år.

Last edited:
tusen tack rhaggren och samtliga.

nu har jag bra mycket mer kött på benen än jag hade innan:)

ni får gärna fortsätta ösa på med erfarenheter. för mycket kunskap har ingen dött av.

tack igen

..... och VAD ger det mig? däck, reservdelar, utrustning och anmälningsavgifter och licenser är mina stora utgifter. resor hade varit gött att få in där också men jag antar att det är som när man deklarerar privat att det måste överstiga ett visst antal pengar?

shit vilken djungel detta är. man skulle fortsatt med hockeyn, det är gratis om man jämför med motorsport........

Vidare bör ditt företag äga det mesta som rör verksamheten, såsom verktyg, reservdelar, däck, dina skyddskläder, hojen mm.
Ägs det privat (som t.ex transportbilen/släpet) får du bara dra av 18,50:- per mil(!) och inga andra utgifter!

Säljer du det till företaget får du dra av momsen.
Skänker du det till företaget så får du ett plus i kassan, men måste köpa tillbaks det om det inte fungerar!
Det går att hyra ut det till firman mm. (har ingen erfarenhet av det dock!)

Men som alla andra säger,, kolla med revisorn alt rådgivningen på skatteverket.

Last edited:
För att kunna hjälpa dig mer behövs lite förutsättningar.
Vad tjänar du på ditt vanliga jobba per år? har du andra avdrag?

Bara du kan övertyga skattemyndigheten om att ditt bolag drivs i syfta att nån dag i framtiden tjäna pengar och det är "aktivt" i deras ögon (>500 timmar om året) så får du kvitta en förlust på upp till 100 000 kr om året i max 5 år mot din inkomst av tjänst. Det är även så att om du har annan verksamhet i bolaget som gör vinst så får du kvitta fullt ut motkostnader för förlustverksamheten.

Läs allt du kan på skatteverkets hemsida.

jag kan hjälpa dig mer men har inte tid att skriva ner allt nu, vi får ta det på telefon vid tillfälle, messa över dina uppgifter så jag kan ringa dig när jag har tid.
0730334107 eller petter.jansson@gmail.com

För att kunna hjälpa dig mer behövs lite förutsättningar.
Vad tjänar du på ditt vanliga jobba per år? har du andra avdrag?

Bara du kan övertyga skattemyndigheten om att ditt bolag drivs i syfta att nån dag i framtiden tjäna pengar och det är "aktivt" i deras ögon (>500 timmar om året) så får du kvitta en förlust på upp till 100 000 kr om året i max 5 år mot din inkomst av tjänst. Det är även så att om du har annan verksamhet i bolaget som gör vinst så får du kvitta fullt ut motkostnader för förlustverksamheten.

Läs allt du kan på skatteverkets hemsida.

jag kan hjälpa dig mer men har inte tid att skriva ner allt nu, vi får ta det på telefon vid tillfälle, messa över dina uppgifter så jag kan ringa dig när jag har tid.
0730334107 eller petter.jansson@gmail.com

satan vilka schysta gubbar det finns här.

jag är sen i höstas student så min inkomst från vanligt jobb är i princip noll. jag jobbar lite extra samt ca 3 månader under sommaren. säg att jag kommer ha en årsinkomst runt 50-60000 plus fullt studielån från csn.

vad syftar du på med andra avdrag? då jag bara jobbat heltid 1 år innan jag började plugga igen så har jag bara haft en vettig deklaration (plus den som kommer nu snart) och där har jag enbart godkänt och skickat in.

hmm,

om du ändå lever på csn-pengarna och det är dina extrajobbspengar du finansierar hojkörningen med så ska du kolla med de du jobbar åt om du kan få fakturera dem istället. På det viset kan du multiplicera de pengarna med minst 1,4 och använda pengarna som idag betalas in i skatt att köra hoj för.

Tyvärr har du ju ändå dålig potential att utnyttja systemet eftersom du inte betalar in så mycket skatt. Hade du haft ett vanligt jobb med 30 papp i månaden så hade du kunnat gå mer förlust i företaget och kvitta mot skatten du betalat på vanliga jobbet men nu är ju inte det möjligt.

andra avdrag kan vara reseavdrag eller dubbelt boende ellet RUT och ROT men betalar du ingen skatt så kan du ju heller inte dra av något

sätt dig nu och läs här:

http://bolagsverket.se/vill_du/starta_foretag/

Nästa deklaration när du har företag blir inte bara att "godkänna och skicka in" utan du kommer att behöva lite hjälp eller så går du en ekonomikurs typ starta eget, enklare bokföring eller liknande.

lycka till!

satan vilka schysta gubbar det finns här.

jag är sen i höstas student så min inkomst från vanligt jobb är i princip noll. jag jobbar lite extra samt ca 3 månader under sommaren. säg att jag kommer ha en årsinkomst runt 50-60000 plus fullt studielån från csn.

vad syftar du på med andra avdrag? då jag bara jobbat heltid 1 år innan jag började plugga igen så har jag bara haft en vettig deklaration (plus den som kommer nu snart) och där har jag enbart godkänt och skickat in.

There is no such thing as sponsorintäkter......

Du skickar fakturor till dina sammarbetspartners läs:sponsorer för marknadsföringsarbete läs:analblekning på chefen. De är givetvis med moms då du har planer på att lyfta moms på de saker du köper in.
Att lyfta moms utan att fakturera ut moms är en dålig ide då det ofelbart leder till granskning från SKV och där finns inget svenskt RR bolag som skulle klara en komplett granskning.

Detta då allt faller på bristande affärsmässighet. Inte ens i ProSBK är reklamplatsens verkliga marknadsvärde i närheten av vad det betalas utan det handlar om olika former av välgörenhet. Välgörenhet är inte avdragsgillt utan beskattas såsom lön. Allt handlar om att driva bolaget så att ingen granskning sker och vid en ev granskning skall det till ytan se bra ut.

Exakt! Prata inte om sponsning!!! Prata samarbetspartners; du har en efterfrågad produkt som ett företag köper. Det kan det innebära att du utför ett reklamuppdrag, men det kan lika gärna handla om en personalaktivitet: "Personalaktivitet ivid motortävling och tillhörande reklamuppdrag" - 8000 kr exkl moms.
Även om du får pengar så blir det en dålig affärside att få det som sponsring, dåligt för alla: Den som ger kan inte dra av den som en kostnad och du kan inte kvitta utgifter mot den.
Så, glöm sponsring. De enda jag nämner sponsring till är kvinnan i växeln. Sedan pratar jag om samarbete.:)

Fattar inte varför swedie tog bort mitt inlägg. Okunskap antar jag. Men skaffa en idiell förening. Så slipper du momsa o skatta. Men alla pengar som kommer in måste du ta ut i produkter.

Fattar inte varför swedie tog bort mitt inlägg. Okunskap antar jag. Men skaffa en idiell förening. Så slipper du momsa o skatta. Men alla pengar som kommer in måste du ta ut i produkter.

Anledningen för trådskaparen och många andra att starta företag är för att de tilltänkta "sponsorerna" ska kunna få en faktura för tex "event i samband med roadracingtävling" eller något som är fullt avdragsgillt i deras bokföring. Hur löser du det med din idiella förening? Hur ska du få in pengarna i den?

Anledningen för trådskaparen och många andra att starta företag är för att de tilltänkta "sponsorerna" ska kunna få en faktura för tex "event i samband med roadracingtävling" eller något som är fullt avdragsgillt i deras bokföring. Hur löser du det med din idiella förening? Hur ska du få in pengarna i den?

Med idielle förening kan du fakturera! Men du kan inte ta ut pengarna utan att redovisa utlägg för däck, verktyg, bensin, ja u name it.
Du måste ha 3 medlemmar och lite annat. Du kan registrera namn oxå.
Varsegod:tummenupp

Glömde skriva att det är max 250K på omsättningen och du slipper skatta o momsa!

Edit igen: Kommer inte på va det heter. Men för att kunna fakturera krävs det att du har ett konto hos banken som står på föreningen. Och den ansöker du genom att skicka in lite papper som en föreningen måste ha, om lite möten o sånt skit.

@Petter. För ett set däck kan jag berätta allt jag vet :)

Last edited:
Viktigt ämne!

Läst tråden + inläggen,
Här är det lätt att gå bort sig då många har olika uppfattningar om vad som är "rätt" osv.

Du som vill lära dig mer om hur det fungerar med allt ifrån sponsring, samarbeten och t ex villkor ang firma, skatt/avdrag & vinst bör ansluta till en av mina utbildningar under våren.

Här är huvudfokus på att få IN partners till din satsning men även få klart hur man bör göra för att undvika tråkigheter med skatteverket eller sin RR-verksamhet.

De som t ex. köper/läser "Highsider Magazine" kommer få mer info om detta i kommande nummer.

/Eric Hulth

Fick ett mail med frågor jag svarat på som jag tänkte posta här då det kan intressera fler

Hej Petter,

Såg att du generöst erbjöd din hjälp på sporthoj ang förklaring hur man
skall gå till väga med eventuella sponsorer.

Jag har ett "team" med Roger Szymasko, C4-RACING och är ständigt på jakt
efter sponsorer. Har fått in en del som kan hjälpa oss med grejor, arbete
och bra rabatter. Men nu börjar vi snegla åt pengarsponsorer. Hur skall vi
gå till väga. Hur hade du gjort?

Skall vi köra ett Handelsbolag eller var sin enskild firma? Vad är att
rekommendera?

Hur skall företagsbeskrivningen utföras? Har tänkt erbjuda reklamplats och
eventtillställningar.

Jag har en årsinkomst på ca XXX' kr och har inga speciella avdrag idag.

Om man kommit överens med en "sponsor" hur skall man gå till väga?
Fakturera? Då slipper de betala moms va? Men jag får väl betala då, eller?
Eller kan jag "köpa" saker (däck, anmälnigsavgifter), momsfritt, för dessa
pengarna och på så viss slippa momsen? Man skattar väl bara på vinsten på
årsbasis, eller?

Är väldigt tacksam för svar när du har möjlighet.

Ha det bra

Johan Brinck
www.c4-racing.se

Hej,

varsin enskild firma och skicka fakturor mellan er för att jämna ut om ni vill skapa rättvisa är mitt tips.
på så vis undviker ni framtida osämja och förenklar ansvar för era olika skattesituationer.

Det viktiga för företaget som vill hjälpa er är att de får en faktura som utan tvivel är avdragsgill, de ska alltså köpa en tjänst eller produkt av er som har ett värde som motsvarar fakturabeloppet.

Era respektive företagsbeskrivningar bör vara breda. Ni ska syssla med event och marknadsföring i samband med motorsport men även se till att omfatta allt möjligt som du kan tänka dig att du kan fakturera företag så att det passar in i de företagens ekonomi. Tex föreläsningar, föredrag, coaching, konsultation, teknisk expertis, transporter, mm.

Era företag ska vara registrerade för moms hos skattemyndigheten.
Fakturor du skickar är inkl moms där du specar moms, företaget som får fakturan kvittar då den momsen mot sin ingående.
på samma sätt kvittar du din ingående moms mot den moms du betalat när du köpt däck, delar, soppa, mm till tävlandet.
antagligen kommer det där att gå nästan jämt ut eftersom en hel del utgifter som anmälningsavgifter, träningar mm inte är momsade så där finns ingen moms att dra av. Du kan aldrig köpa något momsfritt från början utan måste alltid betala momsen när du köper saker men den kvittas alltså senare mot den moms du fått in på de fakturor du själv skickat så i slutändan betalar du ingen moms.

Själva skatten förstår man bättre om man tänker på vad moms är en förkortning av, nämligen Mervärdesskatt. Alltså det som ska betalas in är det mervärde som skapats i ditt företag. Men det blir ju bara ett mervärde om du gör vinst.

Den moms du till sist betalar är summan av ingående minus utgående men den blir säkert negativ eftersom ditt företag på pappret kommer att gå med förlust så du får tillbaka lite på momsen. Någon skatt på övriga pengar du fakturerar in blir det inte heller eftersom du har större utgifter så blir det ingen vinst i slutänden och det är bara årsvinsten som skattas.

Istället säger vi att du gör 50 000 kr i förlust och då får du kvitta det mot din inkomst av tjänst (ditt vanliga jobb) så du sänker din beskattningsbara inkomst med de 50 000 kr. vilket sänker beloppet du ska skatta på från din årsinkomst om vi räknar på ca 400 000 kr till 350 000 kr. av de pengarna har du skattat minst 30 % så då får du tillbaka dem istället.

Så får du göra med upp till 100 tusen i upp till fem år helt lagligt bara du har en "aktiv" firma och kan få det att se ut som att du har "uppstartskostnder" och att du kommer att gå med vinst så småning om.

Du får räkna med att bli granskad åtminstone första året så se till att ha ordning på alla papper och gör bokföring ordentligt. Du kommer säkert få massor med misstänksamma frågor från skattemyndigheten men det är bara att besvara dem på ett sätt så att det inte råder någon tvekan om att du startar företaget och driver det för att tjäna pengar och inte för att slippa betala skatt för din hobby =)

//Petter

Med idielle förening kan du fakturera! Men du kan inte ta ut pengarna utan att redovisa utlägg för däck, verktyg, bensin, ja u name it.

Glömde skriva att det är max 250K på omsättningen och du slipper skatta o momsa!

Edit igen: Kommer inte på va det heter. Men för att kunna fakturera krävs det att du har ett konto hos banken som står på föreningen. Och den ansöker du genom att skicka in lite papper som en föreningen måste ha, om lite möten o sånt skit.

Hela poängen med att skatta och momsa är ju att du skall få lyfta ingående moms på prylarna du köper vilken du sedermera skickar vidare till sina sponsorer som därefter lyfter den. Att inte skatta och momsa är en nackdel och inte en feature.

Sen finns där än mindre poäng med att ha en förening ur sponsorns hänseende. Var är affärsmässigheten i att det sponsrande bolaget skall köpa marknadssammarbete med en förening?

Istället säger vi att du gör 50 000 kr i förlust och då får du kvitta det mot din inkomst av tjänst (ditt vanliga jobb) så du sänker din beskattningsbara inkomst med de 50 000 kr. vilket sänker beloppet du ska skatta på från din årsinkomst om vi räknar på ca 400 000 kr till 350 000 kr. av de pengarna har du skattat minst 30 % så då får du tillbaka dem istället.

Så får du göra med upp till 100 tusen i upp till fem år helt lagligt bara du har en "aktiv" firma och kan få det att se ut som att du har "uppstartskostnder" och att du kommer att gå med vinst så småning om.

Du får räkna med att bli granskad åtminstone första året så se till att ha ordning på alla papper och gör bokföring ordentligt. Du kommer säkert få massor med misstänksamma frågor från skattemyndigheten men det är bara att besvara dem på ett sätt så att det inte råder någon tvekan om att du startar företaget och driver det för att tjäna pengar och inte för att slippa betala skatt för din hobby =)

//Petter

Och just där skiljer sig våra åsikter. Att göra en förlust i HB/ensk för att minska skatten är nog den enskilt vanligaste nedslagspunkten hos skatteverket. I mina ögon är det därför betydligt bättre att inte gå minus alls och inte få tillbaka moms av staten utan helt enkelt plocka in lagom många kvitton i rörelsen för att matcha den utgående momsen.

För oavsett hur väl man än sköter sin bokföring är det lätt för en handläggare på SKV att avfärda bolaget såsom icke affärsmässigt utan hörande till privata levnadsomkostnader. Där finns nyligen en av SH medlemmarna som fick sitt bolag underkänt på detta vis och drog på sig ordentligt med straffskatt då inköp av racecykel och racetillbehör inte var affärsmässigt....

Last edited:

För mig är det där ointressant av många anledningar men jag har ändå några funderingar av mer allmän karaktär

Om du inte är momspliktig och inte fakturerar moms så finns det ju ingen ingående moms att kvitta den moms du betalar mot så då får du ju betala all moms för alla saker du köper till föreningen? På en halv miljon i kostnader handlar momsen om 100 000 kr så det är ju inte småpengar direkt.

Med ditt alternativ missar man ju möjligheten att kvitta sitt företags förlust mot inkomst av tjänst och få tillbaka typ 50 000 kr om året på skatten i fem år. också rätt mycket.

Sen tror jag inte att företagen du ska fakturera har lika lätt att ta emot en faktura utan moms från en förening oavsett vad det står på den och lyckas dra den fullt ut i sin bokföring.

Sen har vi omsättningsbegränsningen.

Sen har jag tyvärr inga dunlop regndäck kvar men ett par conti regndäck kan jag bjuda på om du hämtar dem=)

Vad gäller bokföring och skatteverket så kan ni räkna med att bli granskade första året men om ni kan svara bra på alla frågor och får igenom allt då så är det osannolikt att ni blir granskade närmsta åren. Skatteverket har helt enkelt inte de resurserna, speciellt inte i storstäderna där det finns tusentals företag.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...