Fick ett mail med frågor jag svarat på som jag tänkte posta här då det kan intressera fler
Hej Petter,
Såg att du generöst erbjöd din hjälp på sporthoj ang förklaring hur man
skall gå till väga med eventuella sponsorer.
Jag har ett "team" med Roger Szymasko, C4-RACING och är ständigt på jakt
efter sponsorer. Har fått in en del som kan hjälpa oss med grejor, arbete
och bra rabatter. Men nu börjar vi snegla åt pengarsponsorer. Hur skall vi
gå till väga. Hur hade du gjort?
Skall vi köra ett Handelsbolag eller var sin enskild firma? Vad är att
rekommendera?
Hur skall företagsbeskrivningen utföras? Har tänkt erbjuda reklamplats och
eventtillställningar.
Jag har en årsinkomst på ca XXX' kr och har inga speciella avdrag idag.
Om man kommit överens med en "sponsor" hur skall man gå till väga?
Fakturera? Då slipper de betala moms va? Men jag får väl betala då, eller?
Eller kan jag "köpa" saker (däck, anmälnigsavgifter), momsfritt, för dessa
pengarna och på så viss slippa momsen? Man skattar väl bara på vinsten på
årsbasis, eller?
Är väldigt tacksam för svar när du har möjlighet.
Ha det bra
Johan Brinck
www.c4-racing.se
Hej,
varsin enskild firma och skicka fakturor mellan er för att jämna ut om ni vill skapa rättvisa är mitt tips.
på så vis undviker ni framtida osämja och förenklar ansvar för era olika skattesituationer.
Det viktiga för företaget som vill hjälpa er är att de får en faktura som utan tvivel är avdragsgill, de ska alltså köpa en tjänst eller produkt av er som har ett värde som motsvarar fakturabeloppet.
Era respektive företagsbeskrivningar bör vara breda. Ni ska syssla med event och marknadsföring i samband med motorsport men även se till att omfatta allt möjligt som du kan tänka dig att du kan fakturera företag så att det passar in i de företagens ekonomi. Tex föreläsningar, föredrag, coaching, konsultation, teknisk expertis, transporter, mm.
Era företag ska vara registrerade för moms hos skattemyndigheten.
Fakturor du skickar är inkl moms där du specar moms, företaget som får fakturan kvittar då den momsen mot sin ingående.
på samma sätt kvittar du din ingående moms mot den moms du betalat när du köpt däck, delar, soppa, mm till tävlandet.
antagligen kommer det där att gå nästan jämt ut eftersom en hel del utgifter som anmälningsavgifter, träningar mm inte är momsade så där finns ingen moms att dra av. Du kan aldrig köpa något momsfritt från början utan måste alltid betala momsen när du köper saker men den kvittas alltså senare mot den moms du fått in på de fakturor du själv skickat så i slutändan betalar du ingen moms.
Själva skatten förstår man bättre om man tänker på vad moms är en förkortning av, nämligen Mervärdesskatt. Alltså det som ska betalas in är det mervärde som skapats i ditt företag. Men det blir ju bara ett mervärde om du gör vinst.
Den moms du till sist betalar är summan av ingående minus utgående men den blir säkert negativ eftersom ditt företag på pappret kommer att gå med förlust så du får tillbaka lite på momsen. Någon skatt på övriga pengar du fakturerar in blir det inte heller eftersom du har större utgifter så blir det ingen vinst i slutänden och det är bara årsvinsten som skattas.
Istället säger vi att du gör 50 000 kr i förlust och då får du kvitta det mot din inkomst av tjänst (ditt vanliga jobb) så du sänker din beskattningsbara inkomst med de 50 000 kr. vilket sänker beloppet du ska skatta på från din årsinkomst om vi räknar på ca 400 000 kr till 350 000 kr. av de pengarna har du skattat minst 30 % så då får du tillbaka dem istället.
Så får du göra med upp till 100 tusen i upp till fem år helt lagligt bara du har en "aktiv" firma och kan få det att se ut som att du har "uppstartskostnder" och att du kommer att gå med vinst så småning om.
Du får räkna med att bli granskad åtminstone första året så se till att ha ordning på alla papper och gör bokföring ordentligt. Du kommer säkert få massor med misstänksamma frågor från skattemyndigheten men det är bara att besvara dem på ett sätt så att det inte råder någon tvekan om att du startar företaget och driver det för att tjäna pengar och inte för att slippa betala skatt för din hobby =)
//Petter