Behöver ny dator

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Nån som kan tipsa eventuellt bygga mig en XP maskin med lite hygglig prestanda

Krav på minst 2st riktiga comport ( 9polig) samt ett gäng usb

Varför XP och comport , Jo den ska vara till min bromsbänk bland annat

Tyvär så funkar inte merparten av motorstyrprogram med nyare operativ

Vill ha riktig comport eftersom fuskisar med seriella adapters bara blir en gröt till slut med förväxlade drivrutiner ( har redan hänt)

Vill ha nya friska bitar så den står sig några år

Peter

COM-portar får du nog investera i separat på Kjell.com eller liknande. Tror knappt du hittar moderkort med 2st 9-poliga COM-portar på.

Alternativt en konverterare till RS232 från USB.

Last edited:
COM-portar får du nog investera i separat på Kjell.com eller liknande. Tror knappt du hittar moderkort med 2st 9-poliga COM-portar på.

Alternativt en konverterare till RS232 från USB.

Det var just det man vill slippa enligt mitt ursprungliga inlägg

Det blir en hel gröt med drivrutiner för dessa att dom förväxlar varandra

Tyvär så kommer det mer och mer " fusk Usb " prylar där konvertern redan är inbyggd

Detta gör att jag behöver 2 riktiga comport , Sen blir det naturligtvis
även ett gäng fuskisar

Tyvär så kommer det mer och mer " fusk Usb " prylar där konvertern redan är inbyggd

även ett gäng fuskisar

Som jag ser det blir det den enda lösningen: DB9

Eller det var kanske dessa du menade att du redan testat som "adapters"?

Last edited:
Som jag ser det blir det den enda lösningen: DB9

Det där kommer nog fungera som du tänkt Peter, då de fungerar som 'inbyggda' portar när de installerats.
USB-adapters kan som sagt bli väldigt skakiga i sin funktion när de körs med lite mer ehrm... okonventionella applikationer, som i ditt fall :)

Visst kan jag slänga ihop en XP-maskin åt dig. Fast vårt geografiska avstånd gör ju det hela lite otympligt...

Men om du har vägarna förbi Småland nån gång så är det ju inga problem :)

Hur vass ska den vara och vad får det kosta ?

USB ->RS232 är rena skämtet. Sedan tycker jag com-portar strular aningens generellt. På jobbet styr jag blandade saker med RS232:
vågar
nätverk med noder
templog
spektrofotometer
osv osv

Nästan varje gång strular något någon gång. Och då med helt olika burkar med fasta rs232. att fasta pci eller e kort skulle strula mer har jag lite svårt att se. Men att usb-rs232 är sämsta skiten som finns råder inga tvivel om.

Nu kommer säkert någon att hävda att usbadapter fungerar eller att minsann deras com-port fungerar klanderfritt. Grattis säger jag då och du får gärna komma på besök och fixa mina också ;)

Just till spektrofotometern fungerar det bra förvisso så det har säkert att göra med vad man kommunicerar med och i vilken hastighet och vilken typ av felkontroll osv man kör med. Tyvärr är de flesta instrument låsta på vissa inställningar så man kan inte prova sig fram heller om vad som är säkraste sättet att skicka. Jag har provat med olika kablar, datorer och med eller utan buffring. Mer kan jag inte göra så vitt jag vet.

även ett gäng fuskisar

Last edited:
USB ->RS232 är rena skämtet. Sedan tycker jag com-portar strular aningens generellt. På jobbet styr jag blandade saker med RS232:
vågar
nätverk med noder
templog
spektrofotometer
osv osv

Nästan varje gång strular något någon gång. Och då med helt olika burkar med fasta rs232. att fasta pci eller e kort skulle strula mer har jag lite svårt att se. Men att usb-rs232 är sämsta skiten som finns råder inga tvivel om.

Nu kommer säkert någon att hävda att usbadapter fungerar eller att minsann deras com-port fungerar klanderfritt. Grattis säger jag då och du får gärna komma på besök och fixa mina också ;)

Just till spektrofotometern fungerar det bra förvisso så det har säkert att göra med vad man kommunicerar med och i vilken hastighet och vilken typ av felkontroll osv man kör med. Tyvärr är de flesta instrument låsta på vissa inställningar så man kan inte prova sig fram heller om vad som är säkraste sättet att skicka. Jag har provat med olika kablar, datorer och med eller utan buffring. Mer kan jag inte göra så vitt jag vet.

Säg det till motorstyrningstillverkarna. :gnissla

Fast längre fram tror jag att fler och fler sprut kommer slopa seriell port och börja använda USB mer och mer.
Kan man hoppas iaf, annars går datortillverkarna och motorstyrningsvärlden åt två olika håll vilket blir lite ohållbart i längden kanske...

Säg det till motorstyrningstillverkarna. :gnissla

Fast längre fram tror jag att fler och fler sprut kommer slopa seriell port och börja använda USB mer och mer.
Kan man hoppas iaf, annars går datortillverkarna och motorstyrningsvärlden åt två olika håll vilket blir lite ohållbart i längden kanske...

Håller med fullständigt med där , Problemet är tydligen att nån form av licensavgift är inblandad då det gäller USB komunikation

Mig veterligen så är det bara Powercommander som kör RIKTIG USB

Allt annat är fuskisar ( innbygd serielladapter)

Nästa problem är ju att det förekommer så många äldre system

Vi pratar ju inte industrin här

Min tanke med denna tråd var kanske att nån råkar ligga på lite fina

(nästan nya bitar) och kunnde bygga mig en sådan maskin

Somliga kanske har arbetsförmåner:D

Pengar är ju alltid kul:)

Sedan så hävdar många på lab osv att rs232 är ett säkrare gränssnitt på någe vis. Lättare att certifiera och få godkänt osv nät vi kommer till så härliga instanser som fda etc. Om det är bs eller ej har jag ingen aning om men inte ovanligt när man kommer till forskningslab att det sitter någon med high-end utrustning för flera miljoner kroner och kör rs232 på en burk med nt4. Eller möjligen win2k.

Håller med fullständigt med där , Problemet är tydligen att nån form av licensavgift är inblandad då det gäller USB komunikation

Mig veterligen så är det bara Powercommander som kör RIKTIG USB

Allt annat är fuskisar ( innbygd serielladapter)

Nästa problem är ju att det förekommer så många äldre system

Vi pratar ju inte industrin här

Min tanke med denna tråd var kanske att nån råkar ligga på lite fina

(nästan nya bitar) och kunnde bygga mig en sådan maskin

Somliga kanske har arbetsförmåner:D

Pengar är ju alltid kul:)

Ny har det skitit sig helt och hållet

Nån typ av rotvirus har plockat bort nån systemfil så den vägrar starta upp

Har beställt ny dator som jag ska hämta upp under dagen
MEN all oersätlig data på gammla disken:huvet:huvet

Jag var och köpte adaper för att kunna köra disken via usb
Men det funkar inte

Felmedelande att disken är skadad, Vad gör man
Finns det nått Recoveryprogram som man kan köra

Eller måste man lämna in en sådan disk till nån dyr firma?

Desperat ( JAA jag skulle ha gjort backup:död)

Men det funkar inte

Har du testat att boota upp datorn med någon "live"-cd/dvd/usb, tex knoppix,
och försökt läsa från disken?

Men det funkar inte

Det finns en livecd som heter Winpe DigiWiz som innehåller ett par recovery program, har själv lyckats ett par gånger med Get Data Back (NTFS) kanske kan vara värt att prova?

Tror den finns på Piratbukten, annars har jag nog den hemma och kan lägga upp den på dropbox.

För närvarande så kör jag på vedeldad nödlaptop så möjligheterna att hämta hem program

är väl lite begränsat har ingen dropbox eller dyligt

Samt att mina datakunskaper ligger på pinsamt låg nivå:tungan

För närvarande så kör jag på vedeldad nödlaptop så möjligheterna att hämta hem program

är väl lite begränsat har ingen dropbox eller dyligt

Samt att mina datakunskaper ligger på pinsamt låg nivå:tungan

Om disken är trasig och det inte är virus skulle jag läsa på om frystricket i samband med ett rescue program. Halvtrasiga halvledare och vissa mekaniska fel släpper när disken blir riktigt kall. Ibland kommer de tillbaka när disken blir varm igen men är det mekaniska kan det ibland släppa. Dock är det i så fall ingen disk man skall lita på men tiden då du gör backupen skiljer i de bägge fallen.

Finns olika sätt att förhindra fukt mer personligen har jag räddat flera diskar med påse runt före. In i frysen i 2 tim. Ut i påse. Försiktigt få dit kablarna. Boota datorn. (obs det är en fördel om du använder en annan dator och sätter den som extradisk utifall att bootfilerna är lite skadade) förhoppningsvis startar disken upp och du kan kopiera lite filer eller använda något av de programmen som redan är föreslagna.
Se till att peka på en ny stor disk när du försöker rädda datan i programmen. Annars finns det risk att du reparerar över data på den trasiga disken och/eller att disken säckar ihop igen och då har du inte räddat något.

När du får ny datorn koppla gamla hdd som extra hård disk och kopiera data från den.

Du bootar system från annan hård disk så virus skulle inte bli problem

Last edited:
När du får ny datorn koppla gamla hdd som extra hård disk och kopiera data från den.

Du bootar system från annan hård disk så virus skulle inte bli problem

Blir det nån skillnad om jag sätter den som slav i den nya datorn mot när jag som nu kör den med USB till laptopen?

Det går inte att läsa direkt, men med filscavenger går det att hitta filer

Men jäklars så rörigt tror inte jag pallar att försöka reda upp det den vägen:huvet

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick