Epoxi på polyester, går det?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Polyester på epoxi, går det?

Polyester på epoxi, går det?

Läst både att det ska gå och att det inte ska gå, så går det eller inte?

Ska plasta upp material med väv och ev. glasfiberspackel (som är polyesterbaserat). Grejerna ska lackas sedan och det vore ju bra att om det inte sprack.

Edit: Biltema säger att det inte går?
"• Polyester kan EJ lamineras ovanpå ett epoxylaminat"

Det är till större delen polyster som det nya materialet kommer vara i kontakt med, men det kommer även vara viss kontakt med epoxi.

Last edited:
Epoxi på polyester går alldeles utmärkt :tummenupp
däremot får du väldigt kass limning om du lägger polyester på epoxi.

Finns ju epoxispackel om du redan plastat med epoxi

Last edited:
Suck. Jag är trött. Tvärtom är det givetvis jag menar... Ursäkta.

Näe, ingen bra ide alls då det fäster dåligt. Som jag skrev så finns det epoxispackel du kan använda.

Fanns en artikel om ett amerikanskt företag som lagt gelcoat(polyester) på epoxi som inte haft något problem. Tyvärr kommer jag inte ihåg märke och hittar inte artikeln just nu :(

Hittade den men det gäller ju som sagt gelcoat :( http://www.westsystem.com/ss/assets/Uploads/Ew22Polyester.pdf

Last edited:
Näe, ingen bra ide alls då det fäster dåligt. Som jag skrev så finns det epoxispackel du kan använda.

Fanns en artikel om ett amerikanskt företag som lagt gelcoat(polyester) på epoxi som inte haft något problem. Tyvärr kommer jag inte ihåg märke och hittar inte artikeln just nu :(

Man ska undvika att lägga polyester på epoxi. Använd epoxi och gärna samma typ som använts tidigare.

Är du säker att de inte använt gelcoat som var epoxibaserad? Iochförsig så hör man massa saker från folk....

Mest ett desperat försök att spara in någon krona på karossbygget till Moto-Martinen, kunde låtit den bli handknackad i Italiensk finaluminium av dvärgenucker i de tibitanska bergen och det hade blivit billigare...

Har hur mycket polyester som helst, men inte sjuka mängder epoxi, och inget epoxispackel (kanske göra eget spackel med att blanda i avklippt glasfiber?).

Är du säker att de inte använt gelcoat som var epoxibaserad? Iochförsig så hör man massa saker från folk....

Är från tidigt 80-tal och resten av karossen är i polyester så tror det är vanlig gelcoat.

Last edited:
Det är inte ovanligt att blanda olika former av förtjockningsmedel/armering i polyester eller lamineringsepoxy för att få lämplig konsistens för användning som lim/spackel. Nerklippt glasfiber fungerar, men jag misstänker att det blir rätt "segt" i konsistensen så kan bli lite svårt att lägga på bra, och det lär garanterat bli hårt och jobbigt att slipa.

Har hur mycket polyester som helst, men inte sjuka mängder epoxi, och inget epoxispackel (kanske göra eget spackel med att blanda i avklippt glasfiber?).

Jag skulle ta en sväng förbi biltema och köpa en burk epoxispackel alt. köpa lite mer epoxi samt förtjockningsmedel.
Lite dyrare men tänk vad trist att göra ett som som du bara väntar på att det ska bli ogjort.

Lycka till

Jag skulle ta en sväng förbi biltema och köpa en burk epoxispackel alt. köpa lite mer epoxi samt förtjockningsmedel.
Lite dyrare men tänk vad trist att göra ett som som du bara väntar på att det ska bli ogjort.

Lycka till

Det blev faktiskt så. Hade ett ärende dit så köpte en burks spackel med.

Nu när problemet är avklarat kan jag fråga här.

Ska laga en plastkåpa som inte är abs-plast utan någon hårdare plast (tror jag). Ska förstärka med epoxy och glasfiber på baksidan, men jag undrar vilket spackel jag ska ha.
Tvekar mellan kortfibrigt glasfiberspackel och något flexibelt spackel. Vad rekommenderar ni? Kan man lacka direkt på glasfiberspackel?

Nu när problemet är avklarat kan jag fråga här.

Ska laga en plastkåpa som inte är abs-plast utan någon hårdare plast (tror jag). Ska förstärka med epoxy och glasfiber på baksidan, men jag undrar vilket spackel jag ska ha.
Tvekar mellan kortfibrigt glasfiberspackel och något flexibelt spackel. Vad rekommenderar ni? Kan man lacka direkt på glasfiberspackel?

Tja, ska man utgå från vad expertisen säger ska du gå på ett epoxibaserat spackel (eftersom vanligt glasfiberspackel är polyester baserat). Sedan kan du ju tillsätta glasfibertrådar för att få det hållbarare.
Om det är en finlagning, är det mest något som ska funka hade jag tagit vad garaget har att erbjuda.

Tja, ska man utgå från vad expertisen säger ska du gå på ett epoxibaserat spackel (eftersom vanligt glasfiberspackel är polyester baserat). Sedan kan du ju tillsätta glasfibertrådar för att få det hållbarare.
Om det är en finlagning, är det mest något som ska funka hade jag tagit vad garaget har att erbjuda.

Det är en finlagning så det ska se snyggt ut. Epoxyspackel verkar bara finnas i stor burk på Biltema och det blir lite onödigt dyrt.

Det går väl lika bra att laga med polyester istället för epoxy? Då kan jag köra med polyesterbaserat spackel.
Tror du att det går att lacka på glasfiberspackel utan att fibrerna ska synas genom lacken?

Det är en finlagning så det ska se snyggt ut. Epoxyspackel verkar bara finnas i stor burk på Biltema och det blir lite onödigt dyrt.

Det går väl lika bra att laga med polyester istället för epoxy? Då kan jag köra med polyesterbaserat spackel.
Tror du att det går att lacka på glasfiberspackel utan att fibrerna ska synas genom lacken?

Ja, ofta så läggs ett grundlager med färg som täcker mindre defekter (nu snackar vi riktigt små defekter) så görs lackjobbet bra, med bra underslipning så är det inget att oroa sig över.
Frågan är om du inte kommer billigare undan genom att köpa en ny/bättre beg kåpa på ebay. Miton (antar det är den du menar) är ju rätt vanlig längre söderut i europa.

Ja, ofta så läggs ett grundlager med färg som täcker mindre defekter (nu snackar vi riktigt små defekter) så görs lackjobbet bra, med bra underslipning så är det inget att oroa sig över.
Frågan är om du inte kommer billigare undan genom att köpa en ny/bättre beg kåpa på ebay. Miton (antar det är den du menar) är ju rätt vanlig längre söderut i europa.

Finns faktiskt inte så många kåpor på ebay vad jag kommer ihåg (finns italiensk ebay?). Om jag lagar det själv kostar det kanske 3-400 kr i materialkostnad bara. Blir nog svårt att få hem en kåpa till det priset. Skadan är kanske 10 cm i diameter, har bara vält stillastående :huvet

Du menar att jag ska köra med primer då? Går det bra att ta ett lager extra färg istället?

Tack för den snabba hjälpen!

ebay.it har jag använt ett flertal gånger. Det enda kluriga är att lista ut vad grejer heter då jag är kass på italienska.

Finns faktiskt inte så många kåpor på ebay vad jag kommer ihåg (finns italiensk ebay?). Om jag lagar det själv kostar det kanske 3-400 kr i materialkostnad bara. Blir nog svårt att få hem en kåpa till det priset. Skadan är kanske 10 cm i diameter, har bara vält stillastående :huvet

Du menar att jag ska köra med primer då? Går det bra att ta ett lager extra färg istället?

Tack för den snabba hjälpen!

Var någon som tog upp frågan primer/grundfärg kunde ersättas av "ytfärg" i NyTeknik nyligen; http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article3173928.ece

EN fråga i samma anda:

Jag ska spackla "skarven" mellan gelcoat och inlägget av tigerväv på magkåpan här:
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/nya_headerbygget_G3_liknande/2012-01-08_16.05.20.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/nya_headerbygget_G3_liknande/2012-01-08_16.05.33.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/nya_headerbygget_G3_liknande/2012-01-08_16.05.25.JPG

Den inlagda biten (tigerväven) är gjord av kol/kevlar + Biltemas lamineringsepoxy, resten av kåpan är gelcoatad polyester+glas. Jag misstänker att skarven mellan kåpbitarna kommer att flexa en del.

Fungerar det med att fylla i och jämna ut skarven med Biltemas epoxyspackel, alternativt lamineringsepoxy med mikroglasballonger? Jag vill helst undvika polyesterspackel då det stinker så illa att arbeta med, och folk jag delar lokalen med inte accepterar den lukten. Lösningsmedelsfri epoxy går att smyga med utan att det luktar död och pina.

Tanken är att alla ytor ska hålla för att finslipa och sedermera lacka när allt grovjobb är klart (har jag försuttit min chans att finspackla med polyester innan lackering då jag har infört delar av epoxy?).

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick