MC-Huset i Malmö. Södra Sveriges dyraste butik!?

Ja absolut, det är klart ha ligger högre, sådant kostar ju. Men jag ser inte hur man kan rättfärdiga ett 25% påslag och sedan ha mage att bli arg på kunder som inte är beredda på att betala det ganska mycket kraftigare priset.

Det där med att importören har höga priser, är ju trots allt hans eget problem, och inte kundens, även om jag förstår vad du menar.

Det där med om förbjudna för låga priser har jag ingen aning om, så det kan jag inte uttala mig om, men det låter lite skumt.
Fast han kan ju inte sälja med förlust bara för att ställa upp för kunden om han har ett högt inköpspris från sin leverantör. Gråimport finns ju av en anledning, Sverige klassas antagligen som ett rikt land, med höga skatter, därför kan man dels ha ett högre pris här, och dels kan nog många vara sugna på att flytta ut pengarna ur landet för att slippa skatten här. Va de inte svenska Toyota som betalade högre pris för bilarna än slutkunden gjorde för att slippa svensk skatt? :va

Fast han kan ju inte sälja med förlust bara för att ställa upp för kunden om han har ett högt inköpspris från sin leverantör. Gråimport finns ju av en anledning, Sverige klassas antagligen som ett rikt land, med höga skatter, därför kan man dels ha ett högre pris här, och dels kan nog många vara sugna på att flytta ut pengarna ur landet för att slippa skatten här. Va de inte svenska Toyota som betalade högre pris för bilarna än slutkunden gjorde för att slippa svensk skatt? :va

Nej, jag tycker inte det är rimligt att han ska sälja med förlust, och det har jag aldrig sagt, och det gör dom inte i vilket fall. Däremot får man kanske tumma på marginalerna om man vill överleva på sikt. Om man vill ha kvar sina marginaler, men kunderna inte är beredda att betala det pris för att dessa marginaler ska stå kvar, borde man inte trycka på leverantörerna då?

Jag säger inte att det är orimligt med prisskillnad. Jag säger att det är orimligt att sätta vilka priser man behagar och sedan förarga sig över att kunden vänder sig någon annanstans.

Jag är mycket väl medveten om hur företag funkar i det stora hela, men det är inte kundens problem. Jag tänker inte: "Nej men det är synd om honom, han har ju så många kostnader. Bäst jag köper här"

Expertis är värt en del, men i min mening inte det påslag som butikerna har i dagsläget.
Som sagt, tillgång och efterfrågan. Behöver du ett batteri IDAG så kanske det är värt några hundra att slippa beställa och få det om en vecka eller två? Mjölken är billigare på Willys än på Ahmeds Närlivs, men han har öppet 10-23 å andra sidan, och det tar två minuter att gå dit, inte en kvart med bilen.

Nej, jag tycker inte det är rimligt att han ska sälja med förlust, och det har jag aldrig sagt, och det gör dom inte i vilket fall. Däremot får man kanske tumma på marginalerna om man vill överleva på sikt. Om man vill ha kvar sina marginaler, men kunderna inte är beredda att betala det pris för att dessa marginaler ska stå kvar, borde man inte trycka på leverantörerna då?
Jo, självklart bör dom jobba med att få lägre priser i Sverige, men jag kan inte riktigt se varför ÅF ska behöva sälja billigt, och ta smällen, under tiden? Det borde ju vara importörerna som tar första steget, eftersom det är dom som kan påverka prisbilden utifrån kundernas köpmönster.

Last edited:
Som sagt, tillgång och efterfrågan. Behöver du ett batteri IDAG så kanske det är värt några hundra att slippa beställa och få det om en vecka eller två? Mjölken är billigare på Willys än på Ahmeds Närlivs, men han har öppet 10-23 å andra sidan, och det tar två minuter att gå dit, inte en kvart med bilen.

Ja, absolut, behöver man något på momangen funkar ju deras koncept. Snackar vi några hundralappar och 2 veckors leveranstid så absolut.

Jag tänkte väl mer på om man ska införskaffa helt ny utrustning, då kan det säkert skilja 3-4 lappar och det är kanske inte något de flesta är beredda att betala alltid.

Jo, självklart bör dom jobba med att få lägre priser i Sverige, men jag kan inte riktigt se varför ÅF ska behöva sälja billigt, och ta smällen, under tiden? Det borde ju vara importörerna som tar första steget, eftersom det är dom som kan påverka prisbilden utifrån kundernas köpmönster.

Ja, alltså det har jag inget svar på. Eftersom jag tittar på detta ur synvinkel som kund. Alla vill ju ha betalt/betala minst, så för min del hade det ju varit mest rimligt om kund, leverantör och återförsäljare hade mötts på lika del av vägen.

Last edited:
Å andra sidan kanske man vill prova, känna o klämma samt få storleksråd i en butik? Chansar man o grejjorna sen inte sitter som de ska så är det närmast dumsnålt...

Nej absolut, men det har jag ju aldrig sagt emot under hela tråden. Har aldrig sagt att dom ska matcha priserna på nätet, bara att påslaget är för högt för att folk ska sluta vända sig till nätet, efter de provat ut något i butik.

Kan lägga ett exempel på "pålägg" på ej lagervara. Bränslefilter 170kr betalar MCHuset för delen från Honda, 309kr fick jag betala. 80% skillnad.

Nu vet jag inte hur det är med moms och frakt dock.

Här är problemet;

Näthandlarna ligger ofta på marginaler mellan 3-5% och förlitar sig på
stora volymer. När du handlar för en tusenlapp hos fetaskinnställ.de
tjänar de gissningsvis ca en tjuga efter omkostnader.

Som exempel snittade cdon.com ett TB på 7% senaste bokslutet.

En fysisk svensk butik har ingen möjlighet att överleva på låga marginaler på tillbehör utan måste helst ha 15-30% på tillbehör för
att överuvudtaget kunna betala ut löner. Glöm att de tjänar stora pengar.
Möjligtvis i undantagsfall.

Det många inte verka fatta är att butikerna inte köper Berik från Berik.
De köper från en svensk generalagent som också ska ha några procent.
Vad som kommer att hända om tio år får framtiden utvisa, men det är helt säkert att marknaden inte kommer att se ut som idag.

Kan lägga ett exempel på "pålägg" på ej lagervara. Bränslefilter 170kr betalar MCHuset för delen från Honda, 309kr fick jag betala. 80% skillnad.

Nu vet jag inte hur det är med moms och frakt dock.

170 kr netto låter rätt. Det är inte 80%. Det är en marginal på 31% efter moms. Minus frakt förstås.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...